Erasmus+, un pas spre dezvoltare. Experiența unei mobilități

În contextul în care societatea se află într-o continuă schimbare, școala trebuie să rămână un mediu prietenos, un loc în care elevii se dezvoltă afectiv și cognitiv în mod armonios. Profesorii, cei care, alături de părinți, dirijează procesul evolutiv al copiilor, trebuie să fie pregătiți pentru „revoluția” din sistemul educațional, iar acest lucru este posibil doar prin manifestarea unui interes sporit pentru formarea continuă.

Programul Erasmus+ vine în sprijinul instituțiilor din domeniul educației. Astfel,  participarea cadrelor didactice la mobilitățile Erasmus+ are o importanță deosebită, oferindu-le acestora șansa de a-și îmbunătăți abilitățile profesionale și de a identifica noi metode de predare.

Nu doar profesorii se bucură de beneficiile implicării în astfel de proiecte, ci și elevii, aceștia având oportunitatea de a-și dezvolta și consolida multiple competențe-cheie, conștientizând care este importanța lor. Cu alte cuvinte, schimburile de experiență asigură  modelarea responsabilă și asumată a participanților, ale căror perspective educaționale se diversifică și, implicit, se extind.

Liceul Teoretic „Ion Constantin Brătianu” Hațeg este beneficiarul programului Erasmus+, prin implementarea proiectului cu nr. de referință 2023-1-RO01-KA121-SCH-000127419. Printre obiectivele propuse se numără:

  • Dezvoltarea competențelor digitale în vederea utilizării instrumentelor IT în procesul de predare-învățare;
  • Îmbunătățirea competențelor de predare pe tematica protejării mediului înconjurător pentru cadrele didactice din școală;
  • Creșterea gradului de incluziune a elevilor și profesorilor din instituția noastră pe perioada acreditării;
  • Creșterea motivației, a stimei de sine și a creativității.

În perioada 23-25 aprilie 2024, alături de un alt cadru didactic și de patru elevi ai liceului nostru, am participat la schimbul de experiență organizat de Asociația „Mobility Freinds” din Barcelos, Portugalia. Elevii au luat parte la activități de învățare desfășurate în două școli: „Escola Profissional de Esposende” și „Escola Secundaria de Rocha Peixoto”.

Elevii au interacționat în mod constant, punându-și nenumărate întrebări, limba engleză fiind o punte de legătură între aceștia. Au învățat unul de la celălalt, și-au oferit sugestii și, nu în ultimul rând, au legat prietenii. Trăind această experiență, și-au întărit convingerea că participarea la astfel de activități constituie un beneficiu real pentru orice elev, părere împărtășită celorlalți colegi, odată întorși în țară.

În urma activităților derulate în cele două școli, am putut observa cu ușurință că tehnologia, de cele mai multe ori, odată integrată în procesul instructiv-educativ, îl apropie pe elevul secolului XXI de conținut. Utilizarea platformelor digitale, a aplicațiilor și a jocurilor educaționale asigură transformarea unei lecții tradiționale într-una atractivă, menită să se plieze pe necesitățile noii generații. Totodată, existența laboratoarelor și a atelierelor de lucru facilitează organizarea unor lecții interactive, bazate, în special, pe metoda experimentului.

De asemenea, vizitând și o școală profesională, elevii au conștientizat care este importanța practicii și a lucrului în echipă, dobândind abilitatea de a pune în aplicare cunoștințele teoretice învățate și reușind să comunice eficient în vederea atingerii unor scopuri comune.

Timpul liber a fost alocat activităților culturale. În prima zi, alături de elevi, am trecut pragul Muzeului de Olărit din Barcelos, unde am admirat minunatele exponate. Am avut prilejul de a asista și la parada organizată cu ocazia comemorării a 50 de ani de la Revoluția Garoafelor, eveniment plin de însemnătate pentru portughezi. În ultima zi, împreună cu alte grupuri de profesori și elevi, am vizitat orașul Porto, un oraș cu o arhitectură impresionantă și cu o istorie bogată.

În concluzie, mobilitățile Erasmus+ nu contribuie doar la dezvoltarea profesională a participanților, ci au un puternic impact și asupra sferei personale. Fiind plasați în contexte noi de învățare, nevoiți să comunicăm într-o altă limbă și determinați să colaborăm cu oameni din diverse state și cu diferite mentalități, reușim să ne părăsim zona de confort și să ne îmbunătățim modul de a gândi, de a acționa, de a fi. Erasmus+ este mai mult decât un proiect, este un schimb de bune practici!

 

prof. Andreea Hibais

Liceul Teoretic I.C. Brătianu, Hațeg (Hunedoara) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/andreea.hibais

Articole asemănătoare