Erasmus+ și eTwinning – punți de legătură între culturi, oameni și idei

Programul Erasmus+ este o inițiativă a Uniunii Europene dedicată educației, formării profesionale, tineretului și sportului. Scopul său este de a promova cooperarea internațională, inovația și schimbul de bune practici între instituțiile educaționale din Europa. Prin obținerea acreditării Erasmus+, școlile care demonstrează un angajament constant față de valorile și obiectivele programului primesc o recunoaștere oficială și posibilitatea de a organiza mobilități regulate pentru elevi și profesori, pe o perioadă de mai mulți ani. Acreditarea atestă capacitatea instituției de a planifica strategic activități europene și de a integra dimensiunea internațională în procesul educațional.

Proiectele eTwinning completează și consolidează experiențele Erasmus+, oferind o platformă digitală sigură unde elevii și profesorii din diferite țări pot colabora online înainte, în timpul și după mobilitățile fizice. În acest fel, eTwinning contribuie la dezvoltarea competențelor digitale, interculturale și lingvistice, pregătind participanții pentru schimburile internaționale. În cazul nostru, școala parteneră ARGEM – Araştırma Geliştirme Eğitim ve Uygulama Merkezi Secondary School din Istanbul este un colaborator de lungă durată al Școlii Gimnaziale „Sf. Dumitru”, relația noastră fiind consolidată prin mai multe proiecte eTwinning deja finalizate sau aflate în curs de implementare (“The Voice of Kindness” și “EcoDigital Explorers for Sustainability”). Pe baza acestei cooperări s-a construit și actuala mobilitate Erasmus+.

În perioada 20–24 octombrie 2025, un grup format din 15 elevi și 4 profesori de la Școala Gimnazială „Sf. Dumitru” din Craiova a participat la o mobilitate Erasmus+, desfășurată în cadrul acreditării nr. 2025-1-RO01-KA121-SCH-000331159, la școala parteneră ARGEM din Istanbul, Turcia. Activitățile au avut ca obiectiv principal dezvoltarea competențelor digitale, media și interculturale, printr-un program variat și interactiv, conceput în parteneriat cu instituția gazdă.

Ziua de luni a debutat cu ceremonia de deschidere și activități de tip ice-breaking, menite să faciliteze interacțiunea dintre elevii și profesorii participanți. Au urmat ateliere pe tema “Media Literacy in Education”, unde s-au discutat subiecte precum influența inteligenței artificiale asupra presei, identificarea bias-ului și întrebările esențiale pentru o gândire critică față de sursele media. După pauza de cafea și schimbul de cadouri simbolice între parteneri, elevii au participat la un atelier de artă, exprimându-și creativitatea prin culoare și formă. După prânz, ziua s-a încheiat cu o plimbare spectaculoasă pe apele Bosforului, oferind tuturor o primă imagine de neuitat a Istanbulului.

A doua zi a fost dedicată învățării prin experiment și creativitate. Elevii au participat la un atelier Micro:Bit, explorând programarea interactivă, apoi la o oră de engleză axată pe dezvoltarea abilităților de scriere creativă în echipă. Activitatea „Project Design Practices & Mind Games” a adus în prim-plan gândirea logică, prin rezolvarea unor jocuri și puzzle-uri – Sudoku, Pentomino și alte exerciții geometrice. După prânz, programul a continuat cu activități culturale, vizitând Palatul Beylerbeyi și Muzeul de Sticlă și Cristal din Beykoz, două repere arhitecturale și artistice importante ale orașului.

Ziua de miercuri a fost dedicată în întregime descoperirii bogatului patrimoniu cultural și religios al Istanbulului. Participanții au traversat Bosforul și au vizitat unele dintre cele mai reprezentative obiective: Palatul Dolmabahçe, Parcul Gülhane, Hagia Sophia, Moscheea Albastră, Bazarul Mare, Piața Sultan Ahmed, Moscheea Süleymaniye și Palatul Topkapı. A fost o zi plină de culoare, istorie și emoție, care a oferit elevilor ocazia de a înțelege mai bine diversitatea culturală și tradițiile Turciei.

În a patra zi, accentul a fost pus pe științele exacte. În cadrul laboratorului de științe, elevii au observat sub microscop structura foiței de ceapă, a firului de păr și alte elemente naturale, exersând abilități de observare și analiză. După aceea, s-au implicat în ateliere de matematică și tehnologie, consolidându-și gândirea logică și spiritul de colaborare.

Ultima zi a mobilității a debutat cu momentul în care echipa de elevi a Școlii Gimnaziale “Sf. Dumitru” a oferit feedback prin completarea unor fișe și prin scrierea impresiilor personale într-un carnețel al proiectului. A urmat ceremonia de închidere, unde fiecare elev și profesor a primit certificate de participare. Momentul artistic al zilei a inclus un recital muzical oferit de elevii gazdă, care au interpretat câteva melodii la instrumente tradiționale, și un dans popular românesc susținut de elevele noastre. Activitatea s-a încheiat cu discursuri susținute de coordonatoarele celor două școli, pe partea de proiecte internaționale, dna Leman Kamer Ergene și dna Daniela Grecu. Ziua s-a încheiat cu o excursie la Çamlıca Hill, de unde participanții au admirat panorama spectaculoasă a Istanbulului.

Această mobilitate Erasmus+ a constituit o experiență educativă și culturală complexă, deosebit de valoroasă pentru întreaga comunitate a Școlii Gimnaziale „Sf. Dumitru”. Participarea elevilor și profesorilor la activitățile desfășurate în cadrul proiectului a oferit oportunități multiple de învățare și dezvoltare personală, profesională și socială. Prin intermediul sesiunilor interactive, atelierelor practice și momentelor de schimb intercultural, participanții și-au consolidat competențele digitale, lingvistice și interculturale, și-au exersat gândirea critică, spiritul de echipă și capacitatea de adaptare la contexte educaționale și culturale diverse. Totodată, mobilitatea a încurajat formarea unor relații de prietenie și colaborare pe termen lung între elevii și profesorii români și cei turci, întărind sentimentul de apartenență la o comunitate europeană unită prin valori comune.

Experiența trăită la Istanbul a subliniat încă o dată sinergia puternică dintre programele Erasmus+ și eTwinning, demonstrând modul în care acestea se completează și se sprijină reciproc. Proiectele eTwinning desfășurate anterior, în mediul online, au constituit o bază solidă pentru crearea unor legături de încredere între instituțiile partenere, facilitând comunicarea, planificarea și implementarea activităților din mobilitatea fizică. Astfel, colaborările virtuale s-au transformat într-un context real de învățare, în care elevii au avut ocazia să aplice cunoștințele dobândite anterior și să interacționeze direct cu partenerii lor europeni.

Prin îmbinarea armonioasă a celor două inițiative europene, Erasmus+ și eTwinning, procesul educațional a fost îmbogățit cu o dimensiune internațională autentică, bazată pe cooperare, diversitate culturală și învățare experiențială. Împreună, aceste programe oferă un cadru coerent și modern pentru formarea competențelor cheie ale secolului XXI, încurajând deschiderea spre inovație, toleranță, solidaritate și învățare pe tot parcursul vieții.

Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Daniela Grecu

Școala Gimnazială Sfântul Dumitru, Craiova (Dolj), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.grecu