În perioada 24-29 aprilie 2023, a avut loc cea de-a patra mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+ ”Open to the future!”, activități de învățare nonformală centrate pe participarea activă a elevilor participanți din Bulgaria, România, Italia și Portugalia.
Deschiderea oficială a evenimentului a debutat cu discursul directorului Școlii primare din Diavata, adresând încurajări tuturor elevilor înscriși în programul Erasmus+ să profite la maximum de oportunitățile oferite de acest eveniment și să acorde o atenție sporită dezvoltării abilităților și cunoștințelor, cu accent pe extinderea activităților de învățare STEAM. De asemenea, coordonatorul școlii gazdă a subliniat importanța programului Erasmus, care vine în sprijinul elevilor cu numeroase oportunități de învățare și dezvoltare personală și care, în același timp, urmărește să promoveze diversitatea culturală și lingvistică pe continentul european.
Programul a continuat cu concerte susținute de elevii școlii gazdă, interpretând cântece și dansuri tradiționale grecești oferind o perspectivă luminată asupra Greciei și modul în care transformă cultura și stilul de viață al Greciei moderne. Evenimentul a pus în evidență scenete, precum, ”Patrula de reciclare”, ”EcoCreativ”, folosind metode creative cum să recunoască tipurile de materiale și cum să recicleze corect, atelier practic de colectare separată a deșeurilor.
Programul primei zile a mobilității a continuat cu un tur al școlii și la o activitate de cunoaștere între elevii din țările partenere, unde fiecare echipă a avut oportunitatea de a-și prezenta tara, orașul și școala de proveniență. Activitățile au continuat la Centrul educațional de robotică ”Eduact”, Thessaloniki, o abordare multidisciplinară practică, unde disciplinele sunt integrate într-un concept de învățare coerentă bazată pe aplicații din lumea reală, utilizându-se conceptul educational STEM. Elevii au lucrat în echipă, au comunicat între ei, au cooperat pentru realizarea obiectivelor.
• Proiectarea și construirea de roboți cu diferite forme și dimensiuni;
• Programarea roboților.
Prima zi a mobilității Erasmus s-a finalizat cu o plimbare pe faleza din Salonic și în parcurile tematice sortate pe toată lungimea plajei.
Activitățile de învățare au continuat în zilele următoare cu workshopuri de robotică la Şcoala primară din Diavata. Jocurile, instrumente de predare binecunoscute au fost folosite pe tot parcursul activităţilor pentru participarea activă a elevilor participanţi la propriul proces de învăţare şi formare, oferind elevilor o experienţă de învăţare semnificativă, multisenzorială şi practică. Această abordare facilitează dezvoltarea conceptelor ştiinţifice, cu un context bogat pentru a stimula abilităţile elevilor, creându-se un mediu pozitiv în clasă, precum şi creşterea motivaţiei şi interesul elevilor pentru STEAM.
Strategiile folosite i-a ajutat pe elevi să aducă concepte abstracte în experienţe concrete. În plus, ele au fost folosite pentru a stimula gândirea critică, abilităţile de rezolvare a problemelor, luarea deciziilor, negocierea, colaborarea şi abilităţile de comunicare.
Activităţile cu roboţii educaţionali favorizează şi dezvoltarea abilităţilor tehnice şi soft. De asemenea, activităţile de învăţare bazate pe roboţi atrag şi motivează elevii şi le îmbunătăţesc procesul de învăţare.
În cadrul activităţii, elevii au fost împărţiţi în echipe mixte. S-au folosit planşe cu linii mobile pentru a dirija roboţii în colectarea selectivă a deşeurilor. Astfel, prin aplicaţia mobilă, elevii au efectuat comenzi roboţilor pentru a avansa, a vira la dreapta sau la stânga în funcţie de sarcinile primite în selectarea deşeurilor.
Echipa Erasmus şi-a continuat programul la Centrul de ştiinţă şi tehnologie Noesis, Salonic. Fiind un muzeu care promovează cultura tehnologică, elevii au fost informaţi despre cele mai recente evoluţii în ştiinţă şi tehnologie prin intermediul Planetariului digital, Cosmoteatrului, simulatorului de mişcare, proiecţiile 3D şi alte invenţii.
Programul a continuat cu un tur ghidat al oraşului Salonic, pentru a descoperi rămăşiţele istoriei sale romane, bizantine şi otomane.
Un alt eveniment important a fost vizita la mormântul lui Phillip al II-lea, una dintre cele mai mari descoperiri arheologice ale acestui secol, unde am explorat cripta subterană cu obiecte funerare preţioase din aur şi argint, precum şi armuri împodobite cu pietre preţioase şi aur.
Călătoria a continuat cu o vizită la biserica Sfântului Dimitrios, patronul oraşului, urmată de ROTUNDA şi Arcul Triumfal al lui Galerius (Kamara), Via Egnatia, Piaţa Aristotle, Turnul Alb.
Ultima excursie a fost la Edessa Waterfalls Park, situat la 90 km de Salonic. Parcul este presărat cu căderi de apă mai mari sau mai mici, care pot fi admirate de-a lungul aleilor care-l străbat. La baza căderilor de apă sunt amenajate lacuri traversate de poduri. Leandrii înfloriţi, ronduri cu flori, brazi şi multe specii de copaci şi arbuşti ne-au încântat privirea, oferindu-ne confortul termic la umbra lor. Pe lângă multiplele cascade – Karanos Waterfalls, Double Waterfalls, cascadele gemene numite Lamda Falls sunt expuse şi mori –Mill of Flavours, Mill of 5 Senses, Mill’s Big Wheel.
Elevii Şcolii Gimnaziale Petre Ghelmez din Bucureşti au fost implicaţi activ în dezvoltarea şi implementarea acestor activităţi, care aduce un plus de valoare atât activităţii şcolare cât şi experienţei de participant in proiectul Erasmus+.
Proiectul a avut parte de o diseminare susţinută-formativă şi sumativă, astfel încât vizibilitatea rezultatelor a fost asigurată nu numai în ţările şcolilor participante, dar şi pe întreg plan european.
Diseminarea a cuprins: pagina de Facebook a proiectului, website-urile şcolilor partenere, consilii profesorale, conferinţe, ateliere, articole comunicate de presă.
* * *
Mulțumim pentru colaborare şi susținere ANPCDEFP şi Comisiei Europene.
(Coordonator proiect Erasmus+, Tana Oprea)