Într-o lume în continuă schimbare, în care cooperarea internațională și dialogul intercultural devin tot mai importante, programul Erasmus+ rămâne un pilon solid în construirea unei educații moderne și incluzive. În acest context, o echipă formată din 5 cadre didactice de la Școala Gimnazială Comuna Dumbrăvița a avut șansa de a participa la o mobilitate Erasmus+ desfășurată în Turcia, în orașul –gazdă- Izmir, în perioada 17-21 februarie 2025. Pe parcursul mobilității, am participat la ateliere interactive, activități educative și sesiuni de schimb de bune practici, toate având ca scop dezvoltarea competențelor interculturale, digitale și lingvistice. Un accent deosebit a fost pus pe tema proiectului – cu referire la incluziunea socială și la acțiunile de prevenire a bullying-ului.
De asemenea, am avut șansa de a explora frumusețile istorice și naturale ale regiunii, precum și de a gusta din bucătăria tradițională turcească. Interacțiunile cu localnicii și colegii din țara gazdă ne-au oferit o perspectivă nouă asupra diversității și a valorilor europene.
Obiectivul mobilității a constat în oferirea oportunității participanților de a învăța într-un mediu internațional, dezvoltându-și abilitățile de comunicare, colaborare, gândire critică și conștientizare interculturală. Proiectul a urmărit, de asemenea:
- Încurajarea spiritului civic european, a toleranței și a dialogului intercultural;
- Învățarea prin metode nonformale și interactive;
- Încurajarea toleranței, empatiei și deschiderii culturale;
- Schimbul de bune practici între cadrele didactice.
Zi de zi în cadrul proiectului – O călătorie a cunoașterii
Fiecare zi a fost un pas înainte spre descoperire și învățare. Activitățile au fost atent planificate pentru a îmbina latura educativă cu cea culturală și socială. Am participat la ateliere educative unde am avut ocazia să ne exprimăm punctele de vedere, să ne asumăm roluri și să contribuim la rezultatele comune ale interacțiunii.
Am participat/ asistat la lecții deschise și sesiuni de schimb de metode, unde am putut observa modalități alternative de predare și evaluare. Discuțiile despre diferențele dintre sistemele educaționale ale țărilor participante au fost extrem de valoroase.
Descoperind Turcia – Între istorie și ospitalitate
Turcia s-a dovedit a fi o gazdă caldă și primitoare. De la peisajele spectaculoase și orașele istorice, până la ospitalitatea localnicilor și gustul unic al bucătăriei turcești, fiecare zi a fost o ocazie de a descoperi și de a învăța. despre istoria bogată și cultura contemporană a acestei țări-punte între Europa și Asia. Țara gazdă ne-a primit cu brațele deschise. Turcia este un tărâm al contrastelor: modern și tradițional, european și oriental, agitat și liniștit în același timp. Am vizitat Efes, un oraș antic de pe coasta de vest a Asiei Mici, la sud de Izmir. Ne-a impresionat Piata Konak si Turnul cu Ceas, simbolurile orasului Izmir. Un puternic impact asupra noastră l-a avut vizita în Sirince – un sat din Turcia, descris de mulți dintre vizitatori ca o fuziune aproape perfectă între un sat tradițional turcesc și unul grecesc. Peisajele deosebit de frumoase, casele vechi, străduțele înguste și ospitalitatea localnicilor au rămas puternic întipărite în mintea și sufletul nostrum. Bineînțeles că am degustat diferite preparate locale precum kebab, gözleme și baklava și am simțit din plin căldura și generozitatea poporului turc.
Vizita, în ansamblul său, a reprezentat o lecție vie de istorie, iar plimbările prin bazarurile colorate ne-au oferit o experiență senzorială completă.
Impresii și impact
Această experiență a fost pentru toți participanții una memorabilă și transformatoare. Am avut ocazia să exersăm limba engleză într-un context real, să ne depășim barierele personale și să legăm prietenii durabile cu întregul colectiv de profesori implicați din țara gazdă. În același timp am beneficiat de schimburi de bune practici și metode inovatoare de predare, dobândind o viziune mai largă asupra educației europene.
„A fost o experiență care ne-a schimbat perspectiva. Am învățat cât de importantă este diversitatea și cât de mult putem învăța unii de la alții, indiferent de cultură sau limbă.” – a declarat unul dintre colegii participanți.
„Este impresionant cât de mult se poate învăța într-un mediu internațional. Metodele nonformale, colaborarea și deschiderea ne inspiră să inovăm și acasă.” – a fost părerea unei alte colege.
Concluzie
Participarea la acest proiect Erasmus+ ne-a demonstrat, încă o dată, că educația este mai mult decât învățarea în clasă – este o deschidere spre lume, spre valori comune și spre un viitor european construit pe respect, colaborare și solidaritate.
Experiența Erasmus+ nu a fost doar o excursie sau o serie de lecții în altă țară. A fost o călătorie de autocunoaștere și de învățare autentică. A fost despre a ieși din zona de confort, despre a colabora cu oameni care gândesc diferit, despre a spune „Da” necunoscutului.
Erasmus înseamnă viitor
Astfel de experiențe contribuie esențial la formarea unor cetățeni europeni conștienți, activi și responsabili. Erasmus+ nu este doar un program educațional, ci o rețea de prietenii, o lecție de viață și un pas important în dezvoltarea personală și profesională a tinerilor și profesorilor implicați.
Mulțumim partenerilor noștri din Turcia pentru organizare, ospitalitate și deschidere, dar și tuturor celor care susțin astfel de inițiative în România. Privim cu încredere spre următoarele proiecte Erasmus+ dorind să continuăm să construim o educație fără granițe.De asemenea încurajăm toți elevii și profesorii să se implice în astfel de inițiative! Această experiență Erasmus a reprezentat nu doar un pas important în formarea noastră profesională și personală, ci și o dovadă a puterii educației de a uni oameni din medii diferite în jurul acelorași idealuri.