Erasmus+ Games of Inclusion!

Școala gimnazială „Gheorghe Vernescuˮ, Râmnicu Sărat, este coordonatoarea proiectului Erasmus+ Games of Inclusion!, aprobat de Agenţia Naţională pentru Proiecte Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale cu numărul 2021-2-RO01-KA210-SCH-000049807, ce se va desfăşura în perioada mai 2022 – mai 2024.

În noiembrie 2022, echipa de implementare a proiectului de la Şcoala Gimnazială „Gheorghe Vernescu” din Râmnicu Sărat  a realizat a doua mobilitate la partenerii din Portici, Italia,  Istituto Comprensivo 3 „Don Peppe Diana”, unde au fost prezente și cadre didactice ce au reprezentat celelalte două țări partenere, ÇUKURHİSAR İLKOKULU, din Turcia și Agrupamento de Escolas de Tábua din Portugalia. În cadrul acestei sesiuni de diseminare, cadrele didactice participante la a doua mobilitate au prezentat materiale, metode de lucru și explicații eficiente, cunoștințe, cu privire la:

  • Dezvoltarea socială și dezvoltarea abilităților de colaborare;
  • Dezvoltarea abilităților de comunicare;
  • Dezvoltarea capacităţii de gândire critică;
  • Asigurarea creativității și a imaginației;
  • Dezvoltarea valorilor morale;
  • Cunoașterea de sine;
  • Dezvoltarea abilităților de rezolvare a problemelor;
  • Dezvoltarea competențelor lingvistice;
  • Înțelegerea și spiritul artei;
  • Dezvoltarea abilităților de ascultare;
  • Dezvoltarea capacității de planificare în grup, de luare a deciziilor în grup și de a produce noi soluții la indivizi;
  • Dezvoltarea abilităților de empatie.

De asemenea, toate cadrele didactice care au fost în cea de-a doua mobilitate, au susținut lecții demonstrative, utilizând metode și procedee inovative, incluzive, promovate în cadrul acestui proiect, astfel:

  • Emotions…in game!, dramatizare, improvizație, jocuri despre emoții, nivel preșcolar.
  • Title Badminton time, activități sportive și de integrare, nivel gimnazial.
  • The colours of friendship, lecție de consolidare a cunoștințelor printr-un joc al creativității, utilizând tehnica murală, nivel primar.
  • The walkabout, lecție despre vocabularul limbii vorbite, limba italiană-limba engleză, printr-un joc ce îmbină creativitatea, măsoară potențialul și stimulează participarea, nivel gimnazial.
  • Literature in action, lecție care a reprezentat o îmbinare de arte, istorie și literatură într-un joc al motivației și al localizării în timp și spațiu a unor personaje, prin dramatizare, nivel 12-13 ani.
  • Back to the board, lecție de recapitulare a vocabularului printr-un joc de mimă, realizat în echipă, nivel gimnazial.
  • The unknown places, lecție de geografie, joc de îmbinare a noțiunilor de geografie și abilitatea de a lucra în echipă, nivel 10-12 ani.
  • Where in Italy?, lecție interdisciplinară- geografie, engleză și educație fizică, nivel 10-14 ani.
  • Fairy Tales in Action, lecție de citire, interpretare și prezentare, ce încurajează cititul, colaborarea și respectul, povestirea într-un mod creativ și crearea propriilor costume, nivel primar.
  • What’s up?, lecție bazată pe improvizație, cu focus pe bullying și cyberbullying, iar elevii cu cerințe educaționale speciale sunt pionii principali, nivel 10-14 ani.

Activitățile de la Istituto Comprensivo 3 „Don Peppe Diana”, din Portici, Italia, au constat în ateliere de dramă creativă pe toate ciclurile de învățare, workshop „Creative drama”, întâlniri cu oficialități locale și reprezentanți din domeniul educației. Totodată au fost observate diferite metode și tehnici de predare, culturi diferite și medii de învățare diferite. La o școală parteneră din proiect, Istituto Comprensivo 3 „Don Peppe Diana” ,  a fost dezvelită o placă – simbol al proiectului Erasmus+ – Games of Inclusion!.

După fiecare activitate zilnică, grupele mixte, completau în aplicația Padlet, imagini, impresii, sugestii etc., iar la finalul zilei totul se transforma într-un clip memorabil ce era încărcat pe pagina proiectului, dar și în media sau youtube.

Programele de mobilitate sunt extrem de importante. Prin ele se crește motivația profesorilor în ceea ce privește activitatea de predare deoarece intră în contact cu alte cadre didactice din alte țări, fac schimb de bune practici și pot aplica alte metode învățate de la membri ai altor instituții și culturi. Activitățile au constat în ateliere de dramă creativă pe toate ciclurile de învățare, workshop ,,creative dramaˮ, întâlniri cu oficialități locale și reprezentanți din domeniul educației. Totodată au fost observate diferite metode și tehnici de predare, culturi și medii de învățare diferite.

Fiecare zi începea cu o călătorie, care ne permitea să îi cunoaștem fără opreliști.

Obiectivele proiectului sunt menite să sprijine reciproc și să servească scopului general de a sprijini mediul academic și dezvoltarea psihosocială a grupurilor defavorizate, precum și creșterea competenței creative a profesorilor.

Parteneriate transnaționale precum Erasmus+ facilitează menținerea contactului, schimbul de idei și cooperarea fiind necesar să se pornească de la dezvoltarea resurselor umane și a educației. Parteneriatele internaționale sunt unul dintre cele mai importante instrumente care le permit școlilor traseul pentru a asigura dezvoltarea resurselor umane. Deci, acest parteneriat îi va determina pe partenerii din Portugalia, Italia și Turcia să-și împărtășească experiențe și cunoștințe pentru un mediu educațional mai bun.

Partenerii din proiect includ experți și au experiență în domeniile tehnicilor de incluziune și motivare și dramă creativă. Proiectul este o excelentă oportunitate de dezvoltare a dimensiunii europene a educaţiei, având ca efect creşterea calităţii activităţii instituţionale şi a procesului de predare-învăţare-evaluare.

 

prof. Virginia-Georgiana Stroe

Școala Gimnazială Gheorghe Vernescu, Râmnicu Sărat (Buzău) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/virginia.stroe

Articole asemănătoare