Realizarea unei activități educaționale actuale și moderne au ca substrat elemente inovative prezente în programa școlară, respectiv în sistemul acesteia de competențe și conținuturi. Sub raport metodologic, elementele inovative trebuie să stimuleze învățarea transdisciplinară, prin valorificarea conexiunilor care pot fi realizate cu alte discipline școlare, îndeosebi în interiorul unei singure arii curriculare dar și transcurriculare.
Învățarea predominant în clasă, conform politicii educaționale moderne, necesită o proiectare eficientă a sistemului de competențe și conținuturi, bine definite, coerente și ușor de evaluat.
Un curriculum nou are în vedere facilitarea corelării structurilor principale ale programei școlare cu structura și divizarea anului școlar (vacanțele intramodulare).
În procesul de învățământ, o programă modernă trebuie să conțină activități de învățare utile și aplicabile în situații diferite de învățare și de viață, și anume:
- exersarea unor activități de învățare care să faciliteze educația permanentă prin practicarea unei metodologii moderne, transdisciplinare, a unor metode moderne de informare specifice altor discipline
- raportarea și inserarea terminologiei specifice fiecărei discipline, prin forme și structuri atractive și inovatoare (eseuri libere, prezentări, ilustrări grafice, cartografice, TIC etc.)
- realizarea unor activități de documentare și investigare.
Un sistem de educație și instruire modern, centrat pe conținuturi relevante, care să evite supraîncărcarea cu date și informații specifice oricărei discipline școlare, va avea drept consecință dezvoltarea de către elevi a unor competențe și abilități, inserarea unor valori de conduită și atitudini necesare pe tot parcursul vieți.
Rezultatele procesului de educație și instruire se bazează pe o evaluare calitativă a nivelului de competențe specifice atinse de către elevi, prin utilizarea unor forme alternative, concise de evaluare, prin inserarea tuturor tipurilor de itemi (în proporții și structuri diferite, în raport cu specificul competențelor evaluate).
Așadar, o programă școlară inovativă promovează și stimulează o serie de valori și atitudini pozitive față de educație, cunoaștere, societate, cultură, civilizație dar și o disponibilitate pentru o învățare permanentă, utilizând metode de cercetare și activitate independentă.