Efectele micului ecran asupra minții copilului

Toate studiile privitoare la efectele televiziunii, fie că se referă la copii, fie la adulți, constată că vizionarea este un factor important în generarea unui comportament pasiv. Proporțional cu timpul dedicat vizionării, se poate constata o micșorare a vigilenței generale.

De asemenea, se înregistrează o scădere vizibilă a perseverenței, a voinței și a dispoziției de a urmări activ rezolvarea unei probleme.

Din punct de vedere neurologic, cercetătorii explică acest fenomen prin apariția unei dependențe de ritmul cerebral alfa, activitate corticală cu care omul se deprinde pe parcursul miilor de ore petrecute în fața ecranului. Obișnuiți de mici cu această stare mentală, oamenii vor fi permanent înclinați sau atrași de activitățile distractive ce introduc mintea în aceeași stare pasivă, de relaxare.

Prin afectarea activității cortexului prefrontal, televiziunea conduce, de asemenea, la reducerea activității voluntare, un simptom specific acestei afecțiuni. Pe termen lung, vizionarea TV diminuează puternic capacitatea de implicare în propria existență, determină pasivitate în planificarea activităților viitoare și în organizarea programului zilnic, cultivă plictiseala, dezinteresul sau apatia.

Oamenii găsesc tot mai greu energia, dispoziția și puterea de a lupta pentru a-și schimba viața. Ei nu mai pot lua hotărâri singuri, nu se mai pot opune niciunei măsuri politice, sociale sau comunitare. De altfel, proporțional cu creșterea timpului petrecut la televizor, scade dispoziția sau plăcerea unei implicări în viața comunitară și chiar în cea de familie. În principiu, televiziunea cultivă plictiseala, dezinteresul sau apatia și inhibă comportamentele sau inițiativele de ordin subiectiv, ca reflex al voinței și reflecției personale.

Practic, după cum sugerează mulți dintre cercetători, vizionarea TV contribuie în mod esențial la diminuarea controlului interior al proceselor mentale și la preluarea acestuia de către mediu.

Bibliografie:
Asociația pentru Apărarea Familiei și Copilului, 2007, Efectele micului ecran asupra minții copilului, Ed. Prodromos.

prof. Tita-Viorica Drăghici

Grădinița cu Program Prelungit Vis de Copil, Tg.Jiu (Gorj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/tita.draghici

Articole asemănătoare