„Siguranţă, atenţie, prevenire, responsabilitate” sunt doar câteva dintre cuvintele care fiecare părinte ȋncearcă să le insufle copiilor atunci cand este vorba de „a circula corect!”.
Educaţia rutieră are ca scop consolidarea acestor noţiuni prin formarea abilităţilor şi a comportamentului responsabil al preşcolarilor şi a şcolarilor cu privire la trafic. Indiferent de vârstă, regulile de circulaţie pe drumurile publice trebuie cunoscute şi mai mult decât atât, ele trebuie respectate pentru a evita producerea accidentelor.
Primul mediu unde are loc procesul de ˝predare˝ a noţiunilor cu referire la circulaţie şi la regulile ce trebuie respectate este familia. Când părinţii ies la plimbare cu micuţul ce abia umblă, aceştia ȋncep primele discuţii despre ceea ce e voie şi nu e voie să facă copilul atunci când este afară. Astfel, ȋncep sfaturile despre unde e voie să se joace, despre modul cum se traversează strada, despre atenţia mărită atunci când se zăreşte o maşină.
Aceste sfaturi sunt consolidate mai apoi cu o atenţie sporită ȋn grădiniţe şi ȋn şcoli unde orele de educaţie rutieră se desfăşoară ȋntr-un cadru organizat. Pornind de la premisa că ˝ȋn circulaţia rutieră e de ajuns – uneori- să greşeşti o singură dată, pentru că a doua oară nu mai ai când˝ cadrele didactice elaborează proiecte, iniţiază acţiuni şi parteneriate cu Poliţia pentru a sprijini copilul ȋn dobândirea de cunoştinţe, capacităţi şi deprinderi ce ȋl vor ajuta să aibă o conduită civilizată ȋn calitatea sa de mic pieton.
Dascălii doresc ca preşcolarii şi şcolarii să ȋşi ȋnsuşească noţiunile de bază ale educaţei rutiere.
1. Ce ȋnseamnă o ˝zebră˝ sau o trecere de pietoni? Atunci când mergeţi pe stradă, ȋi puteţi spune că ˝trecerea de pietoni este un loc special, marcat prin dungi albe, pe unde oamenii pot traversa strada. Se numeşte zebră datorită dungilor sale. De obicei, ȋn apropiere este si un semn, un om desenat traversând strada. Acest semn anunţă oamenii care conduc maşinile că se apropie de o trecere de pietoni şi trebuie să ȋncetinească.˝ Pentru a-şi ȋnsuşi aceste noţiuni, elevii pot desena semnul care indică trecerea de pietoni sau un drum cu maşini şi treceri de pietoni.
2. Ce ȋnseamnă un semafor şi ce semnificaţii au culorile sale? ˝Semaforul ajută şoferii şi pietonii/oamenii care merg pe jos să circule corect, dându-le voie să circule pe rând. Există doua tipuri de semafoareː unul pentru pietoni şi unul pentru maşini. Cel pentru pietoni ne arată că trebuie să ne oprim atunci când omuleţul este roşu şi că putem trece atunci când omuleţul este verde. Semaforul pentru maşini este mai mare şi are trei luminiː roşu, verde şi galben.
Atunci când se aprinde lumina verde, ȋnseamnă că maşinile pot trece, atunci când se aprinde lumina galbena, ȋnseamnă că maşinile trebuie să ȋncetinească, pentru că urmează să se aprindă lumina roşie ce spune că maşinile trebuie să oprească pentru ca pietonii să poată trece.˝ Este esenţial să ȋi facem pe copii să ȋnţeleagă că atunci când semaforul este roşu pentru pietoni, acesta este verde pentru maşini şi invers. Pentru a ȋnţelege semnificaţiile semaforului, copiii se pot juca diferite jocuri precumː un copil va fi semaforul iar alţi doi copii vor fi maşini sau pietoni. Semaforul va sta ȋntr-un loc şi va spune roşu sau verde sau va avea cartonaşe roşii sau verzi. Tot jocul va fi de forma unei curse, ȋn care ˝participanţii la trafic˝ – maşini sau pietoni- vor alerga sau se vor opri brusc la indicaţiile semaforului. Dupa un timp, rolurile se pot schimba.
3. Pe unde este voie să circulăm? Răspunsurile la această ȋntrebare se dau copilul ȋncă de când face primele plimbări cu părinţii. ˝Atunci când mergem pe jos, nu avem voie să mergem decât pe trotuar, fără aa-l depăşi, decât atunci când suntem ȋn faţa unei treceri de pietoni. Chiar dacă suntem pe trecerea de pietoni, trebuie să fim atenţi şi la maşinile care vin spre noi.Dacă acestea nu ȋncetinesc viteza, nu trebuie să traversăm strada, chiar dacă este zebra, deoarece viaţa ne-ar putea fi ȋn pericol.˝
În cadrul orelor de educaţie rutieră se pot folosi fişe de lucru care pun accentul pe ȋnvăţarea perceptivă – imagini, semne convenţionale- dar şi pe ȋnvăţarea verbală prin ȋnsuşirea unor termeni specifici educaţiei rutiere. De asemenea, se mai pot folosi lecturi după imagini, jocuri de rol, puzzle, jocuri imitative, expoziţii tematice sau concursuri. Sunt jocuri precum ˝Şi noi suntem pietoni˝ , ˝Hai la drum, mici pietoni˝ , ˝Eşti un pieton prudent˝ care captează atenţia micilor pietoni şi care ȋi ajută să aplice ceea ce au ȋnvăţat.
Povestirile pe teme de educaţie rutieră reprezintă o modalitate interactivă de ȋmbogăţire a cunoştinţelor cu privire la respectarea regulilor de circulaţie rutieră. Poveştile precum ˝Povestea unei mingi˝ de Iuliu Raţiu, ˝Iepuraşul coconaş˝ de Irimie Ştrăuţ, ˝De acasă la grădiniţă˝ de Aghi Caraba, ˝Greşeala Cuminţicăi˝ de Vinciu Gafita, au arătat ce consecinţe pot avea ȋncălcarea şi nerespectarea regulilor de circulaţie. De asemenea, poeziile precum ˝Uită-te˝ de Liliana Bumbac, ˝Hai copii ȋn pas vioi˝ de Irimia Străuţ, ˝Obrăznicătura˝ de St. Trimescu, ˝Cinci pitici şi-un motănel˝ de St Irimescu pot constitui un suport didactic implementat cu succes ȋn cadrul orelor de educaţie rutieră.
Pentru a fixa noţiuni precum ˝trecere de pietoni˝, ˝marcaj pietonal˝, ˝traversare˝, ˝autovehicul˝ jocurile precum ˝Să cunoaştem regulile de circulaţie˝, ˝Prietenii noştri – Poliţiştii˝, ˝Ce ştim despre stradă?˝ , ˝Cum traversăm strada˝ pot fi utilizate cu mult succes.
Pentru fiecare dintre noi, copil sau adult, părinte sau dascăl, circulaţia rutieră reprezintă o parte din viaţa noastră. Fie că mergem pe jos sau cu un mijloc de transport, respectarea regulilor de circulaţie trebuie făcute cu responsabilitate, seriozitate şi atenţie pentru a contribui la creşterea siguranţei rutiere. Învăţându-i pe micii pietoni să circule corect, ȋi vom putea ocroti de eventualele pericole şi ne vom putea bucura de zâmbetul lor şi de fericirea familiei noastre.
Bibliografie:
www.miculpieton.ro
www.oradeeducatierutiera.ro
„Cu Andrei vă plimbaţi şi ȋnvăţaţi să circulaţi” – Ion Gheorghediac
„Educaţie rutieră” – Rodica Andrei