Sunt profesor de educație fizică și sport în cadrul Școlii Gimnaziale „Buică Ionescu” din Glodeni, județul Dâmbovița și consider că activitatea fizică are beneficii pentru sănătate și pentru dezvoltarea fizică și mentală a elevilor, doar dacă se practică într-un mediu curat, nepoluat.
Știm cu toții ca planeta poate supraviețui fără oameni, însă noi nu putem supraviețui fără ea, iar pentru a nu ne distruge singuri casa, trebuie să conștientizăm cât rău poate să facă nepăsarea noastră față de mediu.
Pe lângă o schimbare la nivel de conștiință, lumea are nevoie de un lucru mai mult decât de oricare altul: speranță pentru viitor. Iar viitorul îl reprezintă copiii noștri. De aceea, cunoașterea metodelor didactice moderne de predare-îndrumare, petrecerea timpului liber outdoor alături de ei, într-un mediu curat, sănătos este un factor esențial pentru mine și, nu în ultimul rând, pentru elevii noștri, pentru societate.
În perioada 6-12 octombrie 2024, am participat la cursul de formare „Smart Teachers Play More Outdoors”, desfășurat în Reykjavik, Islanda, în cadrul proiectului de mobilitate Erasmus + ( proiect de scurtă durată), „Eco-responsabili prin activități outdoor”, cu nr. referință: 2024-1-RO01-KA122-SCH-000218870 și cu un buget de 20.796 de euro. Proiectul este finanțat de Uniunea Europeană, în cadrul Acțiunii Cheie 1 a Programului Erasmus+ și este implementat de Școala Gimnazială „Buică Ionescu” Glodeni în perioada 1 septembrie 2024 – 31 august 2025.
Unul dintre obiectivele proiectului este dezvoltarea unui comportament responsabil față de natură și tragerea unui semnal de alarmă privind rezultatele poluării mediului înconjurător.
Alături de alți 3 colegi din cadrul școlii, am participat, pe parcursul celor 7 zile de curs, la activități de formare ce au vizat activități outdoor cu caracter practic, activități care implică mișcare, combinate armonios cu cele senzoriale, de relaxare, intercunoaștere și relaționare în limba engleză.
Nu a lipsit din program nici vizita unei școli islandeze, Helgafellsskoli din Mosfellsbaer, în cea de-a patra zi a cursului și nici seara culturală în cadrul căreia am interacționat cu foarte mulți colegi din diferite țări.
Dintre numeroasele jocuri învățate, voi prezenta 2 exemple de activități outdoor însușite pe parcursul cursului, ce vizează educația pentru mediul înconjurător.
„Cursa cu obstacole”
Jocul „Cursa cu obstacole” este un joc captivant, care oferă distracție elevilor atât individual, cât și în echipă, combinând învățătura valorilor, precum competiția cu respectul pentru un mediu sănătos. Deși fiecare elev parcurge cursa cu obstacole individual, la finalul jocului se realizează o lucrare comună ca rezultat al colaborării în echipă. Este o combinare armonioasă între metodele tradiționale și cele moderne, în cadrul lecțiilor desfășurate la nivelul disciplinei pe care o predau, cea de educație fizică și sport.
Jocul constă în parcurgerea unui traseu cu obstacole, în sensul acelor de ceasornic, ce cuprinde la nivelul fiecărui obstacol sarcini de lucru diferite. Este un joc captivant, elevii fiind așezați unul în spatele celuilalt, în coloană câte unul, în fața primului obstacol.
Prima sarcină de lucru constă în traversarea unei lăzi de gimnastică, sub orice formă, în funcție de creativitatea fiecărui elev și aterizarea într-un spațiu delimitat unde sarcina de lucru de la prima oprire până la cel de-al doilea obstacol este destinată părţii academice, o interdisciplinaritate cu teatrul, în cadrul căreia participanţii trebuie să se deplaseze mimând un animal pe care-l iubesc sau pe care îl știu din natură.
A doua sarcină, al doilea obstacol, cere participanților să parcurgă pe o distanță de 10 m, pe lungimea unei sfori, un râu imaginar, pe care nu trebuie să-l polueze.
Obstacolul al treilea este format dintr-un cerc în cadrul căruia elevii găsesc împăturite mai multe bilețele, care conțin informații de tipul ,,Mimează admirație față de mediu!”, „Exprimă-ți dezacordul față de un mediu poluat cu hârtii și peturi!”, „Ce simți când auzi păsărelele?” „Cum ar fi dacă n-ar fi natura?”. După citirea și rezolvarea sarcinii, elevul așază bilețelul în spațiul de unde a fost ridicat și continuă cursa.
Următorul obstacol îl reprezintă deplasarea prin aer, prin suflare, a unui fulg, pe o distanță de 5 metri, respectând unul dintre principiile respirației din cadrul disciplinei educație fizică și sport: inspirație pe nas, expirație pe gură.
Al cincilea obstacol vizează o parcurgere în echilibru pe banca de gimnastică răsturnată invers.
Obstacolul următor necesită informații academice, acesta constând într-un chestionar cu tema „Copacii ne dau aer!” ce cuprinde întrebări legate de importanța mediului înconjurător, a copacilor în menținerea vieții, a refolosirii materialelor ce pot fi reciclate.
Penultimul obstacol îi implică într-o activitate în cadrul căreia se realizează o interdisciplinaritate între jocul de mimică și educația civică, educația pentru protejarea mediului. Elevii își imaginează că observă o persoană care aruncă hărtii pe jos și sunt solicitați să ia atitudine, dar fără a folosi violența verbală și fizică.
Ultimul obstacol îl reprezintă munca în echipă, deoarece fiecare elev va contribui la realizarea unui afiș comun, plecând de la o schiță simplă începută de profesorul coordonator, afiș ce va fi expus pe holul școlii, acesta reprezentând și un semnal de alarmă privind efectele negative ale poluării mediului.
„Guess the time”
Exerciţiul „Guess the time” este un exercițiu de relaxare, care cere elevilor să închidă ochii şi să aştepte în linişte sunetul unui clopoțel. Profesorul dă drumul la cronometru în momentul folosirii clopoțelului, iar elevii trebuie să ghicească când au trecut 30 de secunde, ridicând mâna atunci când consideră că a trecul timpul. Exercițiul se poate realiza de mai multe ori și necesită foarte multă liniște, la final, mimându-se starea de bucurie de decepție dacă au ghicit sau nu, când au trecut cele 30 de secunde.
Aplicând la clasă metodele însușite la cursul de formare la care am participat, dar și exemplele de bune practici din domeniul educației pentru mediu oferite de furnizorul de curs și de ceilalți cursanți, sunt convinsă că voi contribui în mod semnificativ la dezvoltarea unor comportamente responsabile față de mediu la elevii mei.
Bibliografie
Suport de curs „Smart Teachers Play More Outdoors – Combine academic subjects and language learning with outdoor play and mindfulness activities to optimise learning”, furnizor de curs: Smart Teachers Play More ehf, 06-12.10.2024, Islanda
* * *
Disclaimer: Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.