În perioada 24–29 martie 2025, trei cadre didactice ale Școlii Gimnaziale „Sf. Dumitru” din Craiova au participat la cursul de formare „Agenda 2030: ICT Tools for Sustainable Development”, o experiență educațională deosebit de valoroasă organizată în orașul Valencia, Spania. Echipa școlii a fost formată din doamna prof. Dumitru Maria – director adjunct și profesor de biologie, doamna prof. Grecu Daniela – coordonator Erasmus+ și profesor de Informatică și TIC, precum și doamna prof. Stanciu Eugenia – profesor pentru învățământul primar.
Cursul a debutat cu o sesiune introductivă în cadrul căreia formatorul a prezentat structura programului de formare, obiectivele generale și specifice ale acestuia, precum și metodologia de lucru. Participanții s-au prezentat la rândul lor, împărtășind informații despre instituțiile de proveniență și despre contextul educațional în care își desfășoară activitatea. Atmosfera a fost una deschisă și colaborativă, fiind completată de o serie de recomandări culinare locale – precum paella, fideuà, churros cu ciocolată, horchata cu fartons și alte delicii tradiționale – precum și de sugestii privind locurile emblematice care merită vizitate în orașul Valencia.
Grupul de participanți a fost format din nouă cadre didactice provenite din patru țări europene: Polonia, Germania, Italia și România, creându-se astfel un cadru intercultural propice schimbului de bune practici și perspective educaționale diverse.
Începând cu cea de-a doua zi a cursului, atenția s-a concentrat asupra aprofundării celor 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă (Sustainable Development Goals – SDG), stabilite de Organizația Națiunilor Unite ca parte integrantă a Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă. Activitățile desfășurate au inclus prezentarea și analiza unor jocuri educaționale și platforme digitale axate pe SDG, urmate de discuții pe marginea documentului-cadru GreenComp, referitor la competențele necesare pentru sustenabilitate.
După-amiaza aceleiași zile a fost dedicată activităților în aer liber, printr-o vizită exploratorie în Parcul Turia, între podurile Pont de Fusta și Pont de la Trinitat. Cadrele didactice au identificat diverse specii de arbori și plante cu ajutorul aplicației mobile Pl@ntNet, familiarizându-se totodată și cu alte aplicații utile în procesul didactic, precum iNaturalist.
Ziua s-a încheiat cu un tur ghidat în centrul vechi al orașului Valencia, prilej cu care participanții au vizitat obiective turistice deosebite, printre care se numără Mercado Central, Lonja de la Seda (monument UNESCO), Iglesia de los Santos Juanes, Plaza Redonda, Torres de Quart și Torres de Serranos.
A treia zi a fost marcată de activități practice și creative, începând cu utilizarea aplicației Stop Motion pentru realizarea unor scurte filme animate în echipă, folosind materiale colectate în ziua precedentă. Discuțiile au continuat cu subiecte legate de impactul activităților umane asupra mediului, precum și despre modalități de măsurare a amprentei de carbon cu ajutorul unor aplicații digitale specializate.
Ulterior, a fost prezentată aplicația QuestionWell – un instrument modern de generare automată de întrebări pe baza unui conținut educațional dat, cu posibilitatea integrării în platforme bine cunoscute, precum Kahoot, Quizizz, Google Forms sau Microsoft Forms. Profesorii au explorat, de asemenea, platforma TED-Ed (ed.ted.com/educator), un instrument util pentru dezvoltarea de lecții interactive pornind de la videoclipuri TED.
A patra zi a adus în prim-plan platforma GooseChase, folosită pentru organizarea de jocuri de tip „vânătoare de comori” pe teme legate de sustenabilitate. Participanții au fost implicați activ în crearea și testarea unor provocări, având ca tematici: identificarea fructelor și legumelor de sezon, localizarea punctelor de reciclare, descoperirea artei stradale cu mesaj ecologic sau identificarea mijloacelor de transport sustenabile. Au fost, de asemenea, testate jocul educativ BrainBox – axat pe învățarea prin observare și memorie – și un board game tematic legat de SDG. Participanții au creat ulterior propriile variante ale jocurilor în Canva, demonstrând aplicabilitatea acestor metode în activitățile la clasă.
Ziua de vineri a fost dedicată integrării noilor tehnologii în activitățile educaționale. Au fost testate aplicații moderne, precum Suno, pentru generarea de muzică cu ajutorul inteligenței artificiale, dar și Scribble Maps, un instrument online pentru crearea de hărți personalizate. În cadrul sesiunii de schimb de bune practici, participanții au realizat prezentări în Canva, evidențiind cunoștințele și competențele dobândite, aspectele care i-au impresionat și modalitățile concrete prin care vor aplica noile resurse în activitatea profesională. De asemenea, au fost prezentate și alte aplicații educaționale utile, precum Quiver Vision, Book Creator, Digipad, Simpleshow, Magic School, Merge Cube AR, Sketch Metademolab – aplicații care nu au fost abordate în mod direct în cadrul cursului, dar care s-au bucurat de interes din partea colegilor.
În ultima parte a zilei, a avut loc evaluarea generală a cursului, urmată de acordarea certificatelor Europass de mobilitate, precum și a certificatelor de participare.
Sâmbăta, în a șasea zi, participanții au avut ocazia să exploreze orașul Valencia în mod individual, folosind recomandările oferite de formator și ghidul pus la dispoziție de către furnizorul cursului. Această zi a reprezentat un moment de reflecție și consolidare a experiențelor trăite în cadrul mobilității.
* * *
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.
Diseminare proiect de acreditare Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-SCH-000205245