Educație ecologică cu preșcolarii, în Săptămâna verde

Săptămâna verde a debutat în învățământ, timid, dar promițător. În acest an școlar, am început, într-un cadru mai organizat, activități dedicate protejării mediului înconjurător. Nu e ca și când aceste activități nu existau. Erau activități în cadrul orelor de educație civică, în cadrul celor de cunoașterea mediului și în multe alte momente când educatoarele în grădiniță aminteau copiilor de importanța reciclării și a protejării mediului înconjurător. Dar iată că s-a simțit nevoia unui program care să concentreze acest tip de activități. Pe bună dreptate!

Educație pentru mediu nu îl poți face într-o săptămână, desigur, dar de câțiva ani se pune accentul pe educația outdoor. Astfel, dacă ai făcut acest tip de activități frecvent și ai permis copiilor contactul cu natura, această săptămâna ar putea să fie o ocazie pentru fixare de cunoștințe sau pentru aprofundare, cu activități aplicative, în natură.

În „Săptămâna verde”, în cele cinci zile, dorind să urmez un plan coerent, am păstrat o ordine a acțiunilor și informațiilor transmise, astfel:

  • să investigăm natura, să o cunoaștem, să observăm schimbările climatice,
  • să utilizăm responsabil resursele, să reducem risipa și să reciclăm,
  • să conservăm biodiversitatea, să ne formăm comportamente adecvate protejării mediului,
  • să îi învățăm și pe alții să o facă.

Cum am făcut acest lucru? Atât în timpul activităților outdoor de pe parcursul anilor, începând de la grupa mică, cât și în timpul activităților extrașcolare pe care le-am realizat cu copiii grupei– excursii, vizite am adunat o serie de fotografii, filmulețe atât eu – pentru albumul grupei, cât și părinții pentru arhiva personală.

Astfel, am realizat un PPT, adunând imagini, în care am prezentat două, trei fotografii, filmări, ale zonei cu grădinița, cât de cât actuale (2-3 ani), urmate de imagini și filmări, ale acestei zone de acum 20-30 de ani, unele chiar mai vechi cu orașul București. La fel am procedat cu imagini de la munte și de la mare, fotografii din prezent urmate de fotografii și filmări vechi.

În prima zi a programului „Săptămâna verde”, după o plimbare prin curtea grădiniței și pe străzile din jurul grădiniței, unde am observat plantele, copacii, iarba, spațiile verzi, dar și clădirile, șoselele etc., timp în care i-am și obosit puțin pe copii, știind că urmează o activitate statică, am intrat în clasă și am prezentat copiilor PPT-ul. În realizarea acestuia, am încercat să folosesc imagini cu ei și familiile lor, pentru că știam că astfel le păstrez curiozitatea și atenția. Am folosit și imagini cu scene haioase din autocar sau din excursii, pentru a-i distra dar  neuitând să mă raportez mereu în explicații la impactul deplasării cu autocarul asupra mediului sau să explic cum șoselele și așezările umane, au dezechilibrat natura. Așa am explicat copiilor transformările care au avut loc în natură, unele necesare,  dar care au condus la schimbări climatice.

Finalul prezentării cu suport vizual s-a bazat pe imagini cu gunoaie în apă și păduri cu pești, insecte, păsări, animale și oameni care suferă din cauza schimbărilor climatice, având grijă ca impactul emoțional al acestor imagini să nu fie prea deranjant pentru vârsta lor, dar suficient de emoționante ca să înțeleagă mesajul. Am implicat și familiile copiilor, solicitându-le să discute pe această temă acasă cu copiii. Așa am finalizat prima zi.

A doua zi, am pus accentul pe „a reduce”. Pentru a reduce impactul acțiunilor omului de până acum și pentru a conserva ceea ce mai avem în natură trebuie să reducem. Această zi am început-o prin a prezenta un nou PPT cu imagini în care este prezentată risipa, de orice fel, risipa de alimente, de haine, jucării etc. În urma vizionării unui film, le-am propus ca în acea zi să ne jucăm atât în clasă, dar și afară, în curtea grădiniței, doar cu câteva lucruri de bază, restul celor necesare în momentul jocului să fie lucruri improvizate. Astfel am lăsat la dispoziția lor doar câteva cărți și caiete vechi deja colorate, doar câteva truse din jocurile de rol etc.

Am sugerat jocuri ”De-a familia”, ”De-a grădinița”, ”La picnic”, ”La magazin” etc. M-am implicat în fiecare grup încercând să le sugerez cum să improvizeze în jocul lor obiecte de care ar avea nevoie pentru a face real jocul. De exemplu în jocul ”La magazin”, dacă își cumpără o minge să nu ceară o pungă de plastic pentru ea ci să o ia fără, banii să fie mici bucățele de hârtie decupate de ei din cărțile și caietele vechi, sau frunze adunate de pe jos, sau castane, nuci, ghinde, scoici pe care le găsesc în clasă la ”colțul naturii” etc. Le-am dat paie de supt, pe care le-au tăiat în bucăți mici pentru a fi mărgele și ca să facă șiraguri și-au scos șireturile de la încălțăminte. Am fost uimită să văd cum, fără să îi sugerez eu, o fetiță a dat să bea apă păpușii cu ajutorul unui pahar pe care l-a făcut dintr-o pagină deja colorată a unui caiet. Băieții au înnodat o bluză și au făcut din ea o minge pe care o aruncau la ”coșul de baschet”- un scaun întors cu picioarele în sus.

Când am ieșit în curte, florile, frunzele și pietrele s-au transformat în mâncare și condimente pentru jocul de rol și șepcile de pe cap și chiar și o pereche de șosete au fost crăticioare. Aragaz a fost o bordură și băncuțele din curte pătuțuri.

Ar trebui să mai precizez că le-a plăcut foarte mult, iar la sfârșitul jocurilor când au strâns au dorit să își păstreze pentru a doua zi și paiele tăiate și, bluza răsucită pe care au legat-o și cu un șiret pentru că se tot desfăcea. Creativitatea și plăcerea jocului lor m-au ajutat să găsesc alte idei de astfel de jocuri pentru activități viitoare. Așa am finalizat a doua zi.

În cea de-a treia zi, pentru a transmite și a fixa noțiuni de îngrijirea mediului, am plantat flori în curtea grădiniței și un brăduț donat de un părinte, am dat copacii cu var, am greblat frunzele și iarba moartă, am pus în copacii din curtea grădiniței căsuțe pentru păsări, am instituit o nouă regulă la dulăpioare – cutii de pantofi în loc de pungi de plastic pentru încălțămintea de afară,  am separat gunoiul din clasă. I-am învățat  ce înseamnă o reciclare  corectă, explicându-le că reciclarea se poate face numai dacă produsele nu sunt contaminate, de exemplu, paharele de iaurt murdare (de iaurt ) nu pot fi reciclate la plastic ci vor fi puse la deșeuri organice.

A patra zi și a cincea zi au fost dedicate deplasărilor în natură. Am fost la grădina botanică și la ”Ferma animalelor” pentru a vedea natura și biodiversitatea în mediul lor natural, pentru a fixa cunoștințele acumulate despre reciclare, reducere și refolosire în situații concrete. În autocar, am colectat gunoiul selectiv, am refolosit sacii, am improvizat pahare de băut apa din frunze mari sau din căușul palmei. În ziua cinci am fost în excursie la Salina Prahova pentru a observa natura și din altă perspectivă și pentru a realiza ultimul obiectiv propus- transmiterea mai departe a informațiilor.

Excursia s-a desfășurat împreună cu părinții și astfel am reușit să închei și să marchez și ultimul obiectiv, acela de a-i învăța pe copii să transmită mai departe ceea ce au învățat. Astfel la urcarea în autocar le-am spus copiilor că în excursia aceasta ei au o misiune precisă – aceea de a-i ”învăța” pe părinții lor tot ce au învățat sau au repetat ei la grădiniță, în cele patru zile de până  acum din  ”Săptămâna verde”. Astfel, toată ziua, ei vor trebui să le arate părinților transformările din natură, să observe împreună schimbările climatice, să solicite părinților reducerea consumului, a risipei, să le solicite părinților să recicleze selectiv și în final să ceară părinților să povestească mai departe și să solicite și altora să facă acest lucru.

Așa am încheiat o săptămână specială, care a fost pe placul meu, al copiilor și al părinților. O săptămână coerentă și care s-a desfășurat având la bază multe zile de activități outdoor.

Este clar că educația ecologică face parte din noile educații pe care ar trebui să fim mai fermi în a le preda și care ne va ajuta în cele din urmă să păstrăm ce avem în acest moment în natură.

 

prof. Margareta Armatu

Grădinița cu Program Prelungit Nr. 232 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/margareta.armatu

Articole asemănătoare