Educația STEM și sprijinul comunității Scientix

Educația STEM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică) reprezintă o direcție esențială în formarea generațiilor viitoare, pregătindu-le pentru meseriile viitorului și pentru o societate bazată pe cunoaștere. Într-o lume în continuă transformare tehnologică, competențele STEM nu mai sunt un avantaj, ci o necesitate. Prin abordări moderne, interdisciplinare și conectate la realitate, elevii pot învăța nu doar concepte, ci și cum să gândească critic, să analizeze date și să găsească soluții inovatoare la probleme reale. Programele internaționale precum #Scientix, ESA Education sau platforme ca European Schoolnet Academy contribuie activ la pregătirea profesorilor pentru a aduce aceste metode de învățare în sala de clasă.

Profesorul are un rol esențial în formarea gândirii științifice a elevilor, fiind mai mult decât un transmițător de informații – este un ghid, un facilitator și un model de învățare continuă. Prin abordări active și conectarea la realitate, profesorul inspiră, provoacă întrebări și creează contexte în care știința devine vie și relevantă. Ca profesori, avem responsabilitatea de a le oferi elevilor noștri contexte de învățare relevante și ancorate în știința actuală. Educația STEM este, în esență, o invitație la curiozitate, colaborare și creativitate. Astfel, profesorul devine liantul dintre teorie, tehnologie și viitorul elevilor lor.

În perioada 3-4 octombrie 2024 am avut oportunitatea de a participa la workshopul ,,Teach With Earth from Space”, desfășurat la e-Technology Lab, ESEC-Galaxia (Belgia), sub egida Agenției Spațiale Europene (ESA). A fost o experiență care mi-a redefinit complet abordarea în predarea științelor.

Alături de profesori din întreaga Europa, am explorat resursele educaționale ESA și am învățat cum putem să integram datele satelitare în lecții noastre, pentru a transforma elevii în exploratori ai lumii reale. Cu ajutorul browserului EO, am accesat imagini și date despre Pământ, demonstrând cât de accesibilă poate fi știința spațială în sala de clasă.

Una dintre cele mai valoroase experiențe a fost vizita la Euro Space Center, un spațiu dedicat științei aplicate și educației prin experiment. De la simulatoare pentru astronauți până la lecții despre gravitație și viața pe Stația Spațială Internațională, totul a fost prezentat interactiv și captivant. A fost un moment de revelație: educația eficientă se bazează pe emoție, context și implicare activă.

Această vizită m-a inspirat să transpun lecțiile învățate în propria practică. La clasă, am inițiat împreună cu elevii mei o investigație  în cadrul proiectului  Climate Detectives, derulat de ESA și ESERO. Am construit senzori cu Arduino,  pentru temperatură, umiditate, nivelul apei și detectarea picăturilor de  ploaie. De asemenea în cadrul investigației noastră  elevii au accesat date satelitare.

Investigația, a avut un impact major asupra elevilor. Au învățat să analizeze date reale, să gândească critic și să dezvolte soluții pentru protejarea mediului. Prin această abordare, știința a devenit nu doar un obiect de studiu, ci un instrument de înțelegere și schimbare a lumii.

În paralel, am continuat formarea profesională prin cursuri oferite de European Schoolnet Academy, descoperind noi metode și resurse pentru predarea STEM. Aceste experiențe au dus la implicarea mea în promovarea educației STEM,  ca ambasador Scientix, rol în care promovez educația științifică deschisă, bazată pe colaborare și inovație.

Workshopul ESA mi-a confirmat convingerea că educația de calitate trebuie să depășească limitele manualului. Elevii noștri au nevoie de contexte autentice, provocări reale și proiecte interdisciplinare. Spațiul cosmic, cu toate misterele și tehnologiile sale, este un cadru ideal pentru a trezi curiozitatea, a stimula gândirea critică și a forma competențe esențiale pentru viitor.

Această experiență m-a conectat la o rețea europeană de profesori vizionari și mi-a dat încrederea că, prin eforturi comune și resurse potrivite, putem transforma școala într-un spațiu viu, ancorat în realitate și orientat spre viitor.

Într-o lume în continuă schimbare, educația trebuie să țină pasul – să fie vie, interdisciplinară și conectată la realitate. Spațiul cosmic nu este doar un domeniu științific, ci și o metaforă pentru cât de departe putem ajunge atunci când învățăm cu sens, curiozitate și pasiune.

Într-o eră a inovației accelerate, profesorii au nevoie de mai mult decât manuale pentru a capta interesul elevilor: au nevoie de comunități, resurse moderne și oportunități internaționale. Una dintre cele mai valoroase surse pentru acest lucru este Scientix, platforma europeană dedicată educației STEM.

Scientix m-a ajutat nu doar să dezvolt lecții mai atractive, ci și să creez un spațiu de colaborare și cercetare reală pentru elevi, conectându-i cu știința aplicată și cu provocările lumii actuale.

Coordonat de European Schoolnet, Scientix este cea mai importantă comunitate de educație științifică din Europa, care promovează educația  STEM. Pentru profesori interesați și pasionați  de formare în domeniul STEM, recomand platforma European Schoolnet Academy, unde veți găsi cursuri gratuite, actualizate și interactive.

Vă invităm să explorați platforma www.scientix.eu,  pentru idei, proiecte, cursuri gratuite și mai ales pentru o comunitate europeană de profesori care cred în puterea educației STEM.

 

* * *

Autor: Breazu Doina
Profesor de chimie la Liceul Tehnologic „Decebal” din Drobeta-Turnu Severin, ambasador Scientix

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Doina Breazu

Liceul Tehnologic Decebal, Drobeta Turnu Severin (Mehedinţi), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/doina.breazu