Educația și mediul înconjurător

Putem spune că fiecare colț de natură este un mic univers ce-i poate fi menținută „sănătatea„ prin protejarea tuturor elementelor ce alcătuiesc mediul înconjurător. Ca o definiție oficială, putem afirma că prin protecția mediului se înțelege totalitatea acțiunilor menite să asigure conservarea resurselor naturale și protejarea calității componentelor mediului înconjurător.

„A înţelege natura înseamnă a înţelege viitorul, dar a face ceva pentru salvarea naturii, atât de ameninţată azi, înseamnă să contribui la fericirea omenirii” (Eugen A.Pora).

Pornind de la afirmația lui Eugen A. Pora, putem evidenția că omul joacă un rol esențial în conservarea naturii. Pentru asigurarea succesului activităților de protecție a mediului, atât în prezent, cât și în viitor, de mare importanță sunt elementele de ordin informativ-educativ, acestea fiind menite să schimbe mentalitatea și obiceiurile oamenilor vis-a-vis de mediul înconjurător.

În organizarea activităților, pentru un impact mai mare asupra populației, pot fi implicate organizații neguvernamentale și instituții. Pe zi ce trece, oamenii folosesc tot mai mult resursele planetei, deteriorând astfel:

  • aerul, prin utilizarea mașinilor și a avioanelor care elimină gaze, prin eliminarea fumului uzinelor și a deșeurilor care ard, prin tăierea arborilor pentru construirea caselor sau construirea mobilei etc.
  • cursurile de apa și oceanele, prin deversarea produselor chimice prin canalizări sau prin chimicalele folosite pentru culturile agricole, prin deversarea accidentală a petrolului etc.

Prin suprasolicitarea resurselor Terrei și totodată prin neacordarea importanței protejării mediului înconjurător, planeta se încălzește, iar fauna și flora se deteriorează.

Încă de la grădiniță, copiii adresează cadrelor didactice diferite întrebări vis-a-vis de unele acțiuni realizate de oamenii din jurul lor, precum: „De ce aruncă oamenii gunoaiele la coș?, De ce plantează bunicul meu pomi în grădină?, De ce a tăiat mama cauciucurile care nu le mai folosea la mașină?, De ce nu trebuie să rupem florile din grădina?”.

Totodată, adulții întâmpină dificultăți în a le răspunde micuților întrebărilor de genul: „Pomul respiră? Florile cum mănâncă?, De ce frunzele florilor sunt verzi?” etc. La toate aceste întrebări ar fi mai ușor de răspuns dacă încă de la nivel preșcolar se vor organiza activități ecologice, în care copiii ar fi implicați în acțiuni de cunoașterea componentelor mediului înconjurător și cunoașterea modalităților de protejare a acestora.

Pentru a-l contrazice pe Mark Twain „Toată lumea vorbeşte despre vreme, dar nimeni nu face nimic în acest sens!” și a demonstra că forța oamenilor de a se mobiliza și a se autoeduca pentru a veni în sprijinul planetei, cadrele didactice împreună cu copiii și alți parteneri educaționali pot organiza acțiuni de genul:

  • activități de trasmitere a unor noțiuni despre apă, aer, sol, plante, păduri, animale, energie, deșeuri, reciclare etc.
  • activități practice: „Peștele la el acasă”, „Barca pe apă”, „Animalele în pădure”
  • machetă, „Sticla-element decorativ”, „Azi vreau să fiu…”
  • confecționarea unor costume din materiale reciclabile, „Un Crăciun reciclabil!”
  • confecționarea unor podoabe de Crăciun etc.
  • campanii de colectare de deșeuri din spații publice (păduri, spații de joacă etc)
  • expoziții cu obiecte realizate din materiale reciclabile.
  • plantare;
  • jocuri în aer liber etc.

Prin implicarea tuturor partenerilor educației în activități specifice ecologiei, vom contribui la conservarea mediului înconjurător ceea ce va asigura un climat propice pentru dezvoltarea integrala și armonioasă a copiilor. Toți suntem datori să ne lăsăm amprenta asupra planetei. De noi depinde dacă va fi o amprentă pozitivă sau negativă! Pentru a fi una pozitivă, circulați mai mult pe jos sau cu mijloace de transport care nu poluează, reciclați, plantați, îngrijiți plantele. Nu uitați! „Iubiţi arborii! Cu frunza lor putrezită au dospit lutul din care s-a făcut omul. Ei sunt izvorul, ocrotirea și poezia vieții”. (Alexandru Vlahuţă)

Bibliografie
A.M Benedeck-Sîrbu, R.Filip, Îndrumar pentru educație ecologică, Sibiu 2016

 

prof. Nicoleta Stan

Grădinița cu Program Normal Nr. 9 Voinicel, Călărași (Călărași) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nicoleta.stan2

Articole asemănătoare