În calitate de profesor de matematică la liceu trebuie să facem față permanent unei provocări: Să facem matematica mai atractivă și relevantă pentru elevi. O soluție care și-a dovedit eficiența în ultimii ani este educația outdoor.
Ce este educația outdoor?
Educația outdoor este o metodă de organizare a activității didactice care îl pregătește pe elev pentru viață, un proces educațional care se desfășoară în mediul naturii și presupune toate acțiunilor întreprinse de învățători, formatori, instructori, profesori astfel încât prin metode experiențiale să stimuleze curiozitatea, implicarea activă și colaborarea pentru a produce schimbări la nivelul abilităților fizice, intra- și interpersonale, precum și produse vizibile la nivelul comportamentului copiilor față de mediu, în sens restrâns.
De ce educație outdoor?
- Educația outdoor oferă posibilitatea contactului direct cu natura.
- Educația outdoor reprezintă un puternic izvor de experiențe de învățare- un mediu relaxant, liber, fără regulile și limitele impuse de regulamentul desfășurării unei activități în sala de clasă, îi provoacă în permanență pe elevi, astfel că procesul educativ devine unul puternic, capabil să schimbe unele comportamente nepotrivite, să inspire alegerile din viitor, să întemeieze o relație puternică între oameni bazată pe sprijin reciproc.
- Educația outdoor reduce complexitatea procesului de învățare al elevilor – oferă o atmosferă relaxantă de învățare ce permite elevilor cu dificultăți de învățare să colaboreze, să fie mai curioși, mai implicați și să se remarce prin alte abilități cum ar fi cele practice.
- Dezvoltarea spiritului de echipă- conexiunea între elevi, între elevi și profesori duce la creșterea gradului de participare activă
- În contextul post-pandemic când elevii petrec deja foarte mult timp în fața ecranelor, educația outdoor devine un antidot necesar sedentarismului și izolării sociale
- Din perspectiva matematicii, o disciplină percepută adesea ca pur abstractă, învățarea outdoor are potențialul de a aduce conceptele în lumea reală. Noțiuni precum proporționalitatea, elemente de geometrie, probabilitățile sau statistica pot fi înțelese mult mai bine prin aplicații practice.
Educația Outdoor are un caracter nonformal. Obiectivele educației outdoor sunt:
- Dezvoltarea învățării experiențiale (să faciliteze învățarea prin explorare, observare directă și implicare activă, să transforme conținutul teoretic în cunoștințe aplicabile în contexte reale)
- Stimularea motivației și implicării elevilor (să reducă percepția de rigiditate și abstractizare excesivă a conținutului mai ales la matematică, să crescă interesul pentru învățare prin medii neconvenționale, mai dinamice)
- Aplicarea practică a cunoștințelor dobândite la clasă(să ajute elevii să aplice conceptele în contexte concrete în natură sau spațiul urban)
- Formarea gândirii critice și a capacității de analiză (să încurajeze elevii să pună întrebări, să caute soluții, să verifice ipoteze)
- Dezvoltarea colaborării și comunicării (să stimuleze munca în echipă și cooperarea între elevi)
- Îmbunătățirea stării de bine și a relației cu mediul (să contribuie la echilibrul emoțional și reducerea stresului prin contactul cu natura și mișcarea fizică)
- Creșterea autonomiei și responsabilității (să încurajeze asumarea responsabilității în organizarea și desfășurarea activităților, să contribuie la formarea unei atitudini proactive și a încrederii în sine.
- Integrarea învățării formale cu cea nonformală( să creeze legături între curriculumul oficial și experiențele concrete de viață, să dezvolte competențe transdisciplinare)
Exemple de activități outdoor în predarea matematicii
a) Geometria aplicată în arhitectura urbană
O plimbare în zona școlii sau prin oraș poate deveni o lecție de geometrie în aer liber. Elevii pot măsura și analiza formele geometrice ale clădirilor, pot estima înălțimi folosind capitolul de asemănare și pot discuta despre simetrii, unghiuri sau proporții. Prin fotografierea elementelor arhitecturale deosebite și realizarea de prezentări ulterioare ei îmbină abilități digitale, creative și de comunicare.
b) Matematica în natură
Un parc sau o grădină botanică oferă contexte excelente pentru a discuta despre fracții, rapoarte, secvențe(precum șirul lui Fibonacci în spiralele plantelor) sau chiar despre ecuații diferențiale simple sau progresii care modelează creșterea organismelor. Elevii pot aduna date: înălțimea copacilor, numărul de petale, durata unui ciclu natural și ulterior pot face observații statistice.
c) Probleme de optimizare în spațiul real
Elevii vor primi provocarea de a găsi cel mai scurt traseu între două puncte stabilite în parc sau curtea școlii aplicând concepte de optimizare, grafuri și distanțe. Astfel matematica devine un instrument real de rezolvare a problemelor cotidiene.
d) Jocuri matematice în aer liber
Jocurile de tip ”vânătoare de comori matematice” pot fi organizate în curtea școlii, parc sau în împrejurimi. Elevii primesc indicii pe baza rezolvării de exerciții sau ghicitori matematice, care îi dirijează spre următoarea etapă. Acest tip de activitate stimulează atât gândirea logică, cât și lucrul în echipă.
Beneficiile educației outdoor în învățarea matematicii
- Creșterea motivației: Elevii sunt mult mai receptivi atunci când învățarea are loc într-un mediu relaxat și diferit de cel formal deoarece schimbarea spațiului stimulează interesul și implicarea.
- Aplicabilitate practică: Noțiunile abstracte capătă sens atunci când sunt legate de realitatea concretă. Matematica este înțeleasă ca un limbaj universal folosit pentru a descrie lumea înconjurătoare
- Dezvoltarea gândirii critice: Elevii învață să observe, să măsoare, să estimeze, să verifice ipoteze și să tragă concluzii, toate în contexte reale.
- Colaborare și comunicare: Activitățile outdoor se desfășoară adesea în echipe, încurajând comunicarea eficientă și sprijinul reciproc între elevi
- Bunăstare emoțională: Contactul cu natura sau mișcarea fizică reduc stresul și anxietatea contribuind la o stare generală mai bună și la un climat de învățare pozitiv.
Așadar, educația outdoor reprezintă o oportunitate reală de a transforma învățarea matematicii într-un proces relaxant, interactiv și plăcut. Prin conectarea cunoștințelor teoretice cu realitatea imediată, pregătim nu doar viitori absolvenți, ci și tineri capabili să înțeleagă, să analizeze și să modeleze lumea în care trăiesc.
Bibliografie
1. academia.edu/4959424/MANUAL_DE_EDUCA%C5%A2IE_OUTDOOR_OUTDOOR_EDUCATION_MANUAL_ECO_EDU_BEYOND_RHETORIC_PRO
2. fundatiasnagov.ro/educatia-outdoor-interactiva-non-formala/
3. isj.sv.edu.ro/images/Docs/RED/2020/invatamante_prescolar/activtati_outdor/Valorificarea_educatiei_outdoor_premisa_a_dezv_personalitatii_presc_conf_univ_dr_habil_Hora%C8%9Biu_Catalano.pdf
4. Ghid_de_educatie_outdoor_de_bune_practice_de_lucru_cu_elevii_gimnaziu.pdf