În Liceul de Arte „Bălașa Doamna” din Târgoviște, s-au derulat, în ultimii 4 ani, proiecte Erasmus+, de tip KA1 – Mobilități școlare, în cadrul acreditării obținute în anul 2020. Două dintre obiective au fost: „îmbunătățirea competențelor pedagogice ale cadrelor didactice, pentru a dezvolta elevilor proveniți din medii defavorizate, atât competențe sociale, civice, de comunicare, cât și abilitități de viață” și „dezvoltarea competențelor de comunicare a cadrelor didactice, în scopul creșterii motivației învățării elevilor ce au domiciliu departe de școală, a celor din familii cu o situație financiară precară”.
În anul al III-lea de acreditare, în proiectul cu nr. 2023-1-RO01-KA121-SCH-000122735, am participat cu elevii la mobilități, în „Stredná Odborná Škola Elektrotechnická Trnava”, Slovacia, dar și la activități de job-shadowing în Liceo Scientifico Statale „Galileo Galilei” Potenza, Italia. Am înțeles că noi, cadrele didactice avem șansa de a oferi elevilor informații despre modul cum sunt implementate practicile incluzive în alte sisteme de educație, determinându-i pe aceștia să înțeleagă asemănările și deosebirile dintre acele sisteme și sitemul nostru de învățământ. Totodată, am asimilat modele de intervenție educațională pentru copiii din medii defavorizate aflați în risc de excluziune și am adaptat aceste practici în școala noastră pentru această categorie de elevi.
Am învățat metode și tehnici educaționale inovative, pe care le-am aplicat la clasă. Consecința a fost că, pe de-o parte elevii au beneficiat de rezultatele aplicării acestor metode în cadrul orelor de curs, iar pe de altă parte, noi, cadrele didactice am intensificat colaborarea cu ceilalți colegi din școală, prin împărtășirea exemplelor de bună practică. Totodată, a crescut motivația și încrederea de sine, odată cu realizarea unor lecții demonstrative și a unor sesiuni de învățare-îndrumare pentru colegii din diferite catedre.
A fost observată activitatea elevilor și felul în care au asimilat noțiunile învățate în timpul orelor în care noi, cei participanți la mobilități le-am predat, ceea ce a avut drept consecință dezvoltarea competențelor sociale, relaționale, a abilităților și a calităților acestora. Ei au învățat cum să se descurce în realizarea unor activități extracurriculare, precum: implicarea în organizarea anuală a Târgului de Crăciun, în organizarea Concursului Național anual al școlii „Art4You”, în conceperea de simpozioane pentru elevi, în organizarea activităților din cadrul Școlii de vară, derulate în fiecare an în liceul nostru, asumându-și roluri și lucrând în echipă.
Ca profesori, am înțeles cât de importantă este implicarea elevilor într-un dialog real la orele de curs, în special a elevilor cu părinții plecați în străinătate, care sunt mai retrași, mai timizi, mai puțin deschiși la comunicare, dar și a celor proveniți din categorii dezavantajate cu domiciliul departe de școală și cei cu o situație financiară grea, care au o mare probabilitate de a abandona școala, din această cauză. La întoarcerea din mobilități, am reușit, prin crearea unor scenarii didactice inovatoare să îi determinăm pe unii dintre acești copii să își dezvolte stima de sine, le-am crescut interesul pentru școală. Le-am arătat importanța unei comunicări eficiente, oferindu-le deschidere și o motivație a învățării, suscitându-le dorința de a studia și de a se dezvolta continuu.
* * *
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus+, acţiunea KA1, proiecte de mobilitate. Informațiile furnizate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului, iar A.N.P.C.D.E.F.P și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.
* * *
Autori:
Prof. Mihaela Corina Nicolae, Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște
Prof. Sorina Nicoleta Gavrilă, Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște