Educația nonformală și activități outdoor

Educația nonformală este un proces de învățare care se desfășoară în afara mediului formal de studiu, cum ar fi școlile sau universitățile. Acest tip de educație se concentrează pe dezvoltarea abilităților, cunoștințelor și competențelor de înțelegere și de interacțiune a indivizilor cu societatea în care trăiesc. Educația nonformală este informală și flexibilă, desfășurată adesea în cadrul organizatiilor sau instituțiilor precum organizațiile non-guvernamentale, centre de tineret, cluburi, ateliere, tabere, activități de voluntariat, traininguri etc. Acest tip de educație se concentrează pe dezvoltarea aspectelor practice și experiențiale ale învățării și poate include activități precum jocuri, simulări, dezbateri, activități în aer liber, ateliere de creație etc.

Educația nonformală nu urmărește obținerea unui certificat sau a unei diplome, ci se concentrează pe dezvoltarea personală, învățarea de noi abilități, creșterea autonomiei și înțelegerea și integrarea în comunitate. De asemenea, aceasta oferă posibilitatea persoanelor de a-și îmbunătăți aptitudinile interpersonale, de a dezvolta noțiuni de toleranță, respect și colaborare și de a se implica activ în societate.

Un exemplu concret de educație nonformală ar fi un workshop în care elevii au oportunitatea de a învăța despre rezolvarea conflictelor prin intermediul jocurilor de rol. În cadrul acestui workshop, participanții pot învăța cum să comunice eficient, să își exprime opiniile și să găsească soluții pentru diferite situații conflictuale prin intermediul interpretării unui personaj într-un scenariu dat.

Prin intermediul jocului de rol, elevii pot explora diferite perspective și strategii pentru rezolvarea conflictelor, învățând să fie empatici și să ia în considerare punctul de vedere al celorlalți. De asemenea, vor dezvolta abilități de ascultare activă, de negociere și de găsire a unor soluții satisfăcătoare pentru toți cei implicați.

Prin această metodă de educație nonformală, elevii nu doar că învață concepte teoretice despre rezolvarea conflictelor, ci au oportunitatea de a aplica aceste cunoștințe într-un context practic. Astfel, ei pot însuși mai ușor aceste abilități și pot înțelege mai bine importanța comunicării și a relațiilor interpersonale sănătoase.

Activitățile outdoor sunt acele activități care se desfășoară în aer liber și implică participanții să fie activi fizic în mediul înconjurător. Acestea includ, dar nu se limitează la:

  • Drumeții: explorarea pe jos a potecilor montane sau a traseelor prin păduri și munți.
  • Ciclism: plimbări cu bicicleta pe teren accidentat sau pe poteci special amenajate.
  • Alpinism: escaladarea stâncilor sau munților pentru a atinge vârfurile.
  • Canotaj și kayak: navigarea pe apă cu ajutorul bărcilor sau kayak-urilor.
  • Escursionism: explorarea și observarea naturii, inclusiv a plantelor și animalelor sălbatice.
  • Camping: petrecerea timpului în aer liber, dormind în corturi.
  • Pescuit: prinderea peștilor în lacuri, râuri sau mări.
  • Fotografie în natură: capturarea imaginilor unice ale peisajelor și a vieții sălbatice în mediul său natural.
  • Înot în natură: înotul în lacuri, râuri sau mări.
  • Jocuri și sporturi în aer liber: cum ar fi fotbalul, voleiul sau frisbee.

Acestea sunt doar câteva exemple de activități outdoor, iar lista poate continua în funcție de preferințele și interesele fiecăruia.

GooseChase este o platformă de organizare și participare la jocuri de vânătoare de comori sau de căutare a indiciilor, care poate fi accesată atât prin aplicația mobilă, cât și prin browserul web. Utilizatorii pot crea și personaliza propriile jocuri, incluzând diverse sarcini și indicii pe care participanții trebuie să le rezolve într-o anumită perioadă de timp. Participanții pot căuta și completa aceste sarcini folosind smartphone-urile pentru a înregistra și trimite răspunsurile. GooseChase este adesea utilizat în contexte educaționale pentru a facilita învățarea interactivă și colaborativă, dar poate fi, de asemenea, folosit pentru team building, evenimente corporative sau distracție în familie.

GooseChase este o platformă digitală de creare a jocurilor de vânătoare a comorilor, care poate fi folosită la organizarea și derularea activităților outdoor. Iată câteva modalități în care poți folosi GooseChase în cadrul unor astfel de activități:
• Vânătoare de comori: Creează o listă de indicii sau sarcini pe care participanții trebuie să le îndeplinească într-o anumită ordine pentru a descoperi comorile ascunse într-o anumită zonă. Participanții pot încărca poze sau video-uri cu rezolvarea sarcinilor în timp real prin intermediul platformei GooseChase.
• Raliu foto: Împarte echipele în grupuri și dă-le sarcina să găsească și să fotografieze diferite obiecte sau locuri specifice într-un timp limitat. Fiecare echipă va trebui să încarce fotografiile realizate cu indiciul sau locul găsit în timp util, iar punctele vor fi acordate în funcție de rapiditatea și corectitudinea rezolvării.
• Călătorie culturală: Planifică un traseu în care participanții să descopere și să exploreze puncte de interes cultural, cum ar fi monumente, muzee sau locuri istorice. La fiecare punct de interes, pune o întrebare în platforma GooseChase pentru a evalua cunoștințele și înțelegerea participanților despre acele locuri sau subiecte.
• Jocuri sportive: Organizează diverse jocuri sau competiții sportive și integrează GooseChase ca un instrument suplimentar de provocări și sarcini pe care participanții trebuie să le rezolve sau efectueze în timpul jocului. De exemplu, poți cere participanților să încarce un videoclip în care să arate cum reușesc să înscrie un gol sau să facă o lovitură spectaculoasă într-un anumit sport.
• Asigură-te că ai acces la conectivitate la internet și că participanții sunt instruiți cu privire la utilizarea platformei GooseChase înainte de desfășurarea activității outdoor.

Iată o descriere concretă a unei vânători de comori folosind GooseChase:
În această vânătoare de comori, participanții vor fi împărțiți în echipe și vor primi acces la o aplicație mobilă numită GooseChase.
Crearea echipei: Organizatorul vânătorii de comori va crea echipe echilibrate, fie prin selecția aleatorie a participanților sau prin a permite participanților să își formeze echipele lor.
Intrarea în joc: Fiecare echipă va primi un cod de acces în aplicația GooseChase și vor trebui să se înscrie în joc folosind codurile respective.
Lista de sarcini: Organizatorul va crea o listă de sarcini și provocări pe care participanții trebuie să le îndeplinească pentru a aduna puncte. Aceste sarcini pot include: găsirea anumitor obiecte ascunse, rezolvarea de puzzle-uri, fotografierea unor exponate sau răspunsuri la întrebări privind istoria locală sau alte subiecte relevante. Fiecare sarcină va avea un anumit număr de puncte atribuite.
Colectarea de dovezi: Participanții vor trebui să folosească telefoanele lor mobile pentru a fotografia sau înregistra dovezi că au îndeplinit fiecare sarcină. Aceste dovezi vor fi încărcate direct în aplicația GooseChase.
Monitorizare în timp real: Organizatorul poate urmări progresul echipei și punctajul în timp real prin intermediul aplicației. Acest lucru le permite să ofere actualizări periodice despre clasamentul echipelor.
Termen limită: Organizatorul poate stabili o limită de timp pentru finalizarea activității. La expirarea termenului, nu se mai permit încărcări de dovezi și scorurile finale sunt calculate.
Anunțarea câștigătorilor: Organizatorul va anunța echipa câștigătoare, aceasta fiind echipa cu cel mai mare scor. Premiile pot fi acordate în funcție de preferințele organizatorului (ex: diplome sau premii fizice).
Aceasta este o descriere generală a cum ar putea arăta o vânătoare de comori utilizând GooseChase. Detaliile specifice ale provocărilor, temei vânătorii de comori și regulile exacte pot fi personalizate de organizator în funcție de locație, eveniment și participant.

Bibliografie

1. Burlacu, R. (2017). The Impact of Outdoor Education on Students’ Attitudes towards the Environment. Journal of Educational Sciences, 4(1), 45-51.
2. Călin, S., & Iana, I. (2016). Nonformal Education in Outdoor Activities: The Case of Camping. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 221, 403-410.
3. Mitroi, G., & Grigore, S. (2018). Outdoor Education and its Role in Non-formal Environmental Education. Serbian Journal of Sports Sciences, 12(1), 281-287.
4. Popovici, A., & Bădulescu, A. (2017). The Benefits of Participating in Outdoor Activities for Students’ Personal Development. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 237, 709-714.

 

prof. Camelia Hoară

Școala Gimnazială Nr. 279 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/camelia.hoara

Articole asemănătoare