Educația muzicală – terapia sufletului micului școlar

Efectele terapeutice ale muzicii sunt cunoscute din vremuri îndepărtate iar cercetările recente demonstrează că muzica are efecte în traterea a numeroase tulurări psihice și afecțiuni vasculare cerebrale. Efectele benefice ale muzicii s-au evidenţiat şi în cazul copiilor cu autism, afectaţi de anxietate şi stres, ADHD şi Sindrom Down. În cazul elevilor timizi, s-a observat că muzica a dus la dezvoltarea creativităţii elevilor şi la uşurarea exprimării sentimentelor acestora, precum şi la depăşirea barierelor de comunicare.

Ești trist? Cântă!
Ești nervos? Cântă!
Te simți singur? Cântă!
Te simți neînțeles? Cântă!
Ești stresat? Cântă!
Ești fericit? Cântă!

Se știe că muzica stimulează emoțiile pozitive. În clasele primare, avem libertatea de a introduce pasaje muzicale, jocuri muzicale, audiții, în orice moment al lecției. Disciplina Muzică și mișcare este o disciplină abordată integrat. Se utilizează pentru a relaxa, pentru a duce buna dispoziție, pentru a capta atenția sau pentru a stimula socializarea, cooperarea sau comunicarea între elevi. Nu este de neglijat nici importanța dezvoltării auzului muzical, a memoriei muzicale, a simțului ritmic, a creativității și imaginației copiilor, a sensibilității, autodisciplinei. Mișcarea care însoțește linia melodică a cântecelor, este binevenită pentru elevi, pentru a se destinde, pentru a se relaxa după o serie de activități statice, obositoare.

Cântarea vocală, instrumentală și mișcarea pe muzică, au efecte benefice stării elevilor, în timpul programului școlar. Mișcarea pe muzică are ca efect coordonarea motrică, dezvoltarea fizică armonioasă a micului școlar, dezvoltarea simțului estetic, dezvoltarea afectivă și intelectuală.    Cântecul și dansul formează personalitatea elevilor. Utilizarea acompaniamentului instrumental în interpretarea unor piese muzicale, va face activitățile muzicale mai atractive pentru elevi.

Ritmizarea cu pseudoinstrumente și chiar confecționarea acestora din materiale naturale și reciclabile, vor produce și mai multă plăcere copiilor. Se pot utiliza sticle de plastic, cutii de carton sau de plastic borcane cu capac, umplute cu pietricele, boabe de porumb sau fasole etc.iar copiii le pot decora. Utilizarea percuției, a jucăriilor muzicale (tamburine, clopoței, trompete etc), a ritmizărilor cu părți corporale (bătaia ritmului cu mâinile pe genunchi sau cu palmele ori bătăile din picioare pe ritmul muzicii, imitarea unor mișcări sugerate de textul cântecelor –ex. bătaia vântului , învârtitul moriștilor etc.), dinamizează activitatea elevilor și le aduce voioșie. Din experiența proprie am remarcat faptul că elevii sunt foarte atrași și de cântarea în dialog, de utilizarea măștilor și costumelor în interpretarea anumitor piese muzicale.

Românii cântă doina.
Tinerii cântă hip-hop.
Părinții noștri cântă romanța.
Copiii cântă cântecele copilăriei. Și mai nou… ”cântecele la modă”.
Intelectualii ascultă muzică clasică.

Am încercat în ultimii ani să atrag elevii înspre muzica clasică, prin audițiile muzicii lui Andre Rieu. Suntem fericiți vizionând videoclipurile sale de pe canalul YouTube, pe care copiii au început să le îndrăgească. Au înțeles că fiecare melodie a fost inspirată din viață – o viață cu bucurii și tristeți, cu frumos sau urât. Muzica lui ne înveselește, ne energizează, ne motivează, ne inspiră și ne umple de optimism.

Opera și opereta sunt de asemenea, genuri muzicale interesante pentru copii. Ieșirile la operă, împreună cu elevii clasei, pot constitui o bună modalitate de petrecere a timpului liber şi pot fi lecții inedite, pe care micii școlari să le perceapă într-un mod plăcut și să contribuie la cultura muzicală a acestora.

Cântecele și dansurile populare sunt foarte apreciate în rândul elevilor și părinților și an de an ne bucurăm de frumusețea costumelor populare ale zonei. Păstrarea tradițiilor aduce un sentiment de mândrie națională micilor elevi și interpretarea cântecelor specifice le provoacă mare bucurie, cu diferite ocazii, când organizăm momente artistice tradiționale – șezători, spectacole, concursuri tematice.

Crearea unui repertoriu muzical bogat face ca și excursiile pe care le organizăm periodic să fie de succes. Un drum lung cu autocarul sau un urcuș mai dificil al unui traseu montan, combinate cu muzica, vor face călătoria mai plăcută și mai frumoasă.

Bibliografie
• Programa școlară pentru disciplina Muzică și Mișcare –clasele a IIIa –a IVa

 

prof. Larisa-Roxana Cîmpeanu

Școala Gimnazială Nr.3 Gheorghe Lazăr, Brașov (Braşov) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/larisa.cimpeanu

Articole asemănătoare