Educația intergenerațională: Să aducem generațiile împreună

Într-o societate în care au trăit și au muncit atâtea generații împreună, este necesar să stabilim uneltele necesare care o să le permită să înțeleagă, respecte și să învețe unul de la altul.
Ce vă vine în minte când cineva vă întreabă despre vechile și tinerele generații? Probabil vă gândiți la stereotipurile fiecărei generații sau prin ce se diferențiază generațiile una de cealaltă. Și probabil acele stereotipuri vor fi mai degrabă negative decât pozitive. Cum putem încerca să reducem aceste stereotipuri negative ale fiecărei generații și cum putem micșora decalajul dintre generații?

Multă lume știe ce reprezintă decalajul dintre generații și cum crește semnificativ în societatea noastră. Zi după zi, este posibil să vedem cum apar neînțelegeri mai mari la toate nivelurile de vârste între vechea și tânăra generație. În orice caz, nu este prea târziu să fixăm aceasta și să aducem generațiile împreună. Realizarea acesteia ar fi benefică nu numai societății, dar și economic vorbind.

Dar chiar dacă scăparea de acest decalaj dintre generații sună bine, nu este o cerință ușoară de a face generațiile să-și înțeleagă gândirea unei alteia, cultura și obiceiurile. Din acest motiv, este necesar să găsim o unealtă care poate ajuta cu adevărat în construirea acestui pod; și aici intervine învățarea intergenerațională. Ce poate face această învățare intergenerațională în rezolvarea problemei legate de separarea între generații? Învățarea intergenerațională nu este doar o tehnică de învățare sau un proces de învățare; este ceva mai mult de atât. Învățarea intergenerațională poate avea loc într-o varietate de medii sociale și prin diferite programe sau proiecte care ajută la consolidarea capitalului social și a legăturilor, creând coeziune socială în comunitățile noastre. Unește diferite generații într-un singur proces de învățare, necontând dacă aceștia fac parte din generația bătrână sau cea tânără, permițându-le să împărtășească, comunice și să discute despre diferite idei și perspective. Fiind diferită de orice altă învățare tradițională sau tehnici de învățare, în învățarea intergenerațională ambii mentori învață ceva nou unul de la celălalt.

Educația intergenerațională poate fi realizată prin mai multe căi. Cele mai des întâlnite forme pe care aceasta le ia este fie prin intermediul oamenilor mai vârstnici care învață sau mentorează elevi tineri, elevi care ajută la rândul lor oameni vârstnici în probleme fizice sau ambele generații ajutându-se reciproc prin intermediul unui proces de învățare. Cel mai important lucru despre educația intergenerațională este acela că nu contează cine învață pe cine; ambii participanți învață ceva nou unul de la celălalt. Aici pot aminti perioada actuală, pandemia COVID-19. În această periodă, relațiile intergeneraționale sunt mai importante ca niciodată. Acesta este motivul de ce învățarea intergenerațională este numită procesul de învățare benefic reciproc.

În zilele noastre, cum lumea este în continuă schimbare și  societatea a trecut, trece și va trece prin schimbări, cu o defalcare a mobilității familiale și geografice, iar generațiile fiind separate, în special persoanele mai tinere și mai în vârstă. Stereotipurile negative și lipsa de contact între aceste grupuri au condus sau pot duce la o deteriorare a coeziunii sociale în comunitățile noastre. Atât cei tineri cât și cei vârstnici au resurse care sunt evaluate, prin învățarea intergenerational. Ambele tabere își pot împărtăși reciproc atât  abilitățile cât și  valoarea. Ambele grupuri sunt marginalizate în luarea deciziilor și au mai multe în comun decât își dau seama.

Cele două generații, împărtășindu-și si învățând unii de la alții, îi ajută chiar și să devină mai apropiați unii de alții decât înainte. Mai multe cercetări au dovedit că învățarea intergenerațională aduce multe rezolvări pentru problemele legate de decalajul dintre generații. Poate reprezenta o unealtă folositoare pentru reducerea de stereotipuri negative ale fiecărei generații și promovarea cooperării între ele. Învățarea intergenerațională nu este doar un instrument educațional, ci și un instrument pentru obținerea unui mediu sănătos și sociabil. Cel mai important, educația intergenerațională le permite generațiilor să se înțeleagă unii pe alții și să vadă prin ochii celuilalt; și așa poate conduce la un mediu de îngrijire și respect între ei.

Bibliografie
1) Marine, M., (2013), Noile educații în societatea cunoașterii, Editura Pro Universitară
2) Kimbles, S., (2021), Intergenerational Complexes in Analytical Psychology. The Suffering of Ghosts, Paperback, Editura Taylor & Francis Ltd

 

prof. Nicoleta Popescu

Școala Gimnazială Nicolae Titulescu, Călărași (Călărași) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/nicoleta.popescu

Articole asemănătoare