Inteligența emoțională presupune „a gândi cu inima” – să știi să iei decizii, să-l poți înțelege pe celălalt, să-ți asumi responsabilitatea pentru ceea ce faci, să fii motivat, să știi să comunici cu ceilalți semeni. Copiii au nevoie de inteligență emoțională pentru a avea încredere în ei, pentru a se cunoaște mai bine, pentru a avea încredere în abilitățile lor. Inteligența emoțională se poate învăța și exersa încă din primul an de viață.
„Este foarte important de înțeles că inteligența emoțională nu este opusul inteligenței, nu este triumful inimii asupra minții-este intersecția unică a celor două.” – David Caruso
„Devenind mai echilibrați emoțional, va crește și siguranța lor și încrederea în sine; curiozitatea lor își va găsi căi firești de exteriorizare, vor învăța cum să-și câștige independența și autenticitatea în gândire și comportament, își vor dezvolta capacitatea de a face alegeri responsabile.” (Daniel Goleman). Inteligența emoțională este considerată ca fiind cheia succesului în viață, fiind deosebit de necesară în orice moment al vieții. Este important să cultivăm inteligența emoțională la copii deoarece ei vor fi bine pregătiți pentru viață devenind adulți echilibrați. Este necesar să învățăm să ne educăm emoțiile la fel ca și gândirea, să încercăm să alungăm gândurile nepotrivite.
Capacitatea de a recunoaște și de a face față emoțiilor duce la performanță școlară.
Copiii pot controla mult mai bine relațiile atât cu copii de vârsta lor cât și de vârstă mai mare. În familie copilul învăță să facă față emoțiilor puternice dar și diverselor stări afective. Orice copil nu va învăța niciodată ceea ce îi va spune un părinte să facă, ci el va prelua comportamentul acestuia. Pentru o dezvoltare emoțională benefică a copilului, părintele trebuie să îl încurajeze pe copil să găsească sigur soluții la diverse probleme.
Indiferent de vârsta pe care o au, copiii nu trebuie să își nege emoțiile și sentimentele. Este necesar ca ei să înțeleagă că acestea sunt normale și că nu este nimic greșit dacă și le expun. Prin desen, copilul preșcolar reușește cel mai bine să-și exprime sentimentele. Comportamentul unui un copil inteligent emoțional se evidențiază prin faptul că comunică ușor cu cei din jurul lui, știe să-și controleze trăirile negative, are capacitatea de a vorbi liber despre ceea ce simte, are prieteni și leagă ușor relații cu alți copii, își expune propriile preferințe și păreri.
Inteligența emoțională se poate învăța așa cum înveți să scrii și să citești. Părinții sunt primele persoane care contribuie la dezvoltarea abilităților emoționale ale copiilor. Implicarea părinților este vitală în primii ani de viață a copilului.
Daniel Goleman spune că „deși copilăria este extrem de importantă în punerea unor baze solide pentru dezvoltarea inteligenței emoționale, ea poate fi îmbunătățită și cultivată inclusiv la vârsta adultă”. Perioada copilăriei este foarte importanta pentru punerea unor baze solide în dezvoltarea emoțională. Autocunoașterea este una din componentele inteligenței emoționale și presupune a conștientiza propriile sentimente și emoții. Persoanele care pot anticipa consecințele unei acțiuni și pot să-și stăpânească impulsurile fără a lua decizii negândite au capacitatea de autostăpânire. Empatia și motivația sunt alte componente ale inteligenței emoționale iar persoanele care le dețin pot să înțeleagă nevoile celorlalți, sunt mai puțin egoiste și au motivația de a face anumite acțiuni.
Pentru a crește un copil bun și disciplinat, un părinte are nevoie de inteligența emoțională pe care o cultivă copilului. Copilul are nevoie să învețe cum să-și recunoască propriile sentimente și emoții. Prin dobândirea inteligenței emoționale, drumul către succes este mai ușor.
Bibliografie
– DANIEL GOLEMAN, Inteligenţa emoţională, Editura Curtea Veche, Bucureşti, 2001
– MIHAELA ROCO, Creativitatea şi inteligenţa emoţională, Editura Polirom, Iaşi, 2001