Suntem diferiţi, alegem diferit, gândim diferit, acţionăm diferit, privim acelaşi lucru şi îl vedem diferit. Și totuși există cooperare în anumite activităţi, există acceptarea reciprocă, înţelegere şi toleranţă faţă de diferenţe. Să-l accepţi pe celălalt aşa cum este, să nu îl compari, să nu îl pui nici mai prejos, nici mai presus decât eşti tu, să îl primeşti alături şi să-l priveşti cu interes pentru diferenţele dintre voi asta înseamnă acceptare și dincolo de diferențe.
Acceptarea diferenţelor ne ajută să ne deschidem orizonturile, să învăţăm, să deprindem noi metode de autoeducare, să evoluăm ca oameni pentru omenire, înseamnă devenire continuă, îmbunătăţire şi perfecţionare.
În această perioadă, de când școala a fost transferată în totalitate în era tehnologiei, în ținutul on-line, elevi ai claselor a V-a și a VI-a asistați de părinți și cadre didactice ale Școlii Gimnaziale „Gheorghe Vernescu” din Râmnicu Sărat au participat la un atelier on-line , ținut de doamna Simona Muscă, formator, speaker și coach în echipa John Maxwell, o susținătoare a educației și a educatorilor. „Diferențe-Acceptare; Înțelegere- Cooperare“ a fost tema de discuție, iar poveștile pe care Simona Muscă le-a spus copiilor i-a făcut pe micuți să realizeze că, înainte să judece un alt copil, ar trebui să încerce să-și răspundă la câteva întrebări, cum ar fi:
„Cum ai fi tu astăzi dacă te nășteai în familia în care s-a născut el/ea ?”
„Cum ar fi viața lui/ei dacă ar primi o părticică din bunătatea ta?
Balanța incertitudinii dintre cele 2 cadouri, unul împachetat frumos, iar unul într-o cutie de carton maro , care ascundeau câte o inimă fiecare , a fost un moment de reflecție pentru toți cei prezenți.Foarte puțini elevi au ales cadoul împachetat frumos. Majoritatea au ales cadoul simplității, mulțumindu-se cu puțin. Puterea darului este nemărginită, ea poate deschide inimi, aducând apropiere, construiește comportamente indiferent de valoarea materială.
A fost o întâlnire cu împliniri și răspunsuri, în care s-a râs, s-a aplaudat, s-a conștientizat și s-a mulțumit. Ce au spus copiii la sfârșitul activității։ Anne-Marie ,,Mie mi s-a părut foarte distractivă această activitate. Povestea cu ,,Cartoafa” a fost o poveste destul de tristă dar și educativă. Ideea cu cadoul m-a ajutat să învăț că, frumusețea nu vine din exterior, vine din interior și nu contează cadoul primit, contează măreția gestului.” Alex։ ,,Mi-a plăcut mult faptul că doamna Simona Muscă a avut și simțul umorului, asta a fost admirabil la dumneaei. Am învățat să nu mai judec la prima vedere sau impresie.” „Suntem recunoscători că într-o perioadă grea avem parte și de activități relaxante, de comunicare”a exclamat un alt elev.
Diferenţele ne fac frumoşi, speciali. Fiecare dintre noi urmează drumuri diferite. Dar ce e frumos… să ne urmărim unul celuilalt drumul, să ne susţinem, să învăţăm unul de la celălalt, şi să învăţăm din diferențe dintre noi. Suntem doi, privim acelaşi tablou, iar pentru fiecare…el înseamnă altceva. Cine are dreptate? Cine greşeşte? Amândoi greşim, amândoi avem dreptate. Fiecare adevăr se naşte dintr-o perspectivă diferită, după ce trece prin filtrul sentimentelor, nu al minţii.
Acceptarea diferenţelor ne permite să fim extraordinari, să ne dezvoltăm, să învăţăm constant şi să iubim oamenii pentru ceea ce sunt, nu pentru ceea ce ar putea fi. Să renunţăm la aşteptări, să nu mai catalogăm totul, să fie în regulă atunci când privim lucrurile diferit, să renunţăm la etichetare. Tindem spre normalitate dar după cum se știe are un tipar greu de reprodus. Acceptă diferenţele şi vei descoperi asemănările care ne unesc.
Cooperarea dezvoltă oportunitățile de înțelegere și asumare. Copiii doresc să contribuie la dezvoltarea cooperării și a relaţiilor de prietenie, dar au nevoie de sprijin emoțional. Învățarea prin cooperare/ colaborare promovează socializarea și învățarea în grup și presupune ca elevii să lucreze împreună pentru atingerea unui obiectiv comun, obiectiv pe care singuri l-ar atinge mai greu sau deloc.