Dezvoltarea personală a elevilor prin activitățile caritabile

A fi voluntar înseamnă a întinde o mână de ajutor celui care are nevoie. De cele mai multe ori, cei neajutoraţi îşi poartă povara cu mare discreţie, fără a striga după ajutor. Voluntarul este cel care vede cu sufletul şi observă nevoile semenilor săi. Un chip încercănat şi palid, o privire înlăcrimată, o palmă muncită şi tremurândă, nişte haine care parcă nu ţin pasul cu trecerea hainelor, toate sunt semne evidente ale unor neputinţe fizice sau psihologice.

Voluntariatul este activitatea de interes public desfășurată din proprie inițiativă de orice persoană fizică, în folosul altora, fără a primi o contraprestație materială.

Proiectul „Ready to help”, inițiat la Colegiul Tehnic „Alexandru Roman” din Aleșd, județul Bihor, vizează sensibilizarea elevilor școlii noastre față de semenii lor și conștientizarea faptului că gestul lor poate aduce bucurie și mângâiere Putem însenina zilele unui suflet mohorât, care așteaptă o licărire de speranță de la viață, dăruind un zâmbet, întinzând o mână, ștergând o lacrimă. Elevii voluntari ai Colegiului Tehnic „Alexandru Roman”, Aleșd, primesc în schimb „bunuri” pe care nu le pot cumpăra cu bani, precum: împlinire sufletească, recunoștință, experiență, prietenie.

Scopul proiectului este organizarea de activități nonformale pentru dezvoltarea personală și profesională a elevilor din școala noastră și activităţi de voluntariat pentru pentru susţinerea grupurilor defavorizate: copii orfani, familii cu situaţie materială precară, bolnavi, vârstnici. Obiectivele proiectului sunt: sensibilizarea elevilor față de persoanele aflate în dificultate; dezvoltarea sentimentului solidarității față de semeni; stimularea generozității elevilor; sprijinirea și încurajarea copiilor pentru depășirea situației de dificultate în care se află; încurajarea valorificării și a folosirii resurselor personale, cu scopul dobândirii independenței, (re)descoperirii personalității și unicității și al adaptării în societate; prevenirea marginalizării sociale și (re)integrarea comunitară; dezvoltarea abilităților de relaționare socială; acceptarea/ conștientizarea unor principii/ drepturi/ valori morale precum: unicitatea fiecărei persoane și egalitatea tuturor, integritatea morală, libertatea de exprimare, libertatea gândirii, demnitatea și unicitatea persoanei, cinstea și corectitudinea, sinceritatea, confidențialitea; dobândirea spiritului critic, de echipă; creșterea eficienței alegerii vocaționale de către tineri, prin conștientizarea propriilor resurse.

Sunt implicați în acțiunile proiectului toți elevii școlii noastre, din clasele primare, gimnaziale şi liceale. Indirect are de câștigat și comunitatea locală din zona Aleșd.

Echipa de elevi voluntari se actualizează în fiecare an, în funcție de numărul celor care finalizează școala, deci pleacă. În locul lor vin alți copii cu suflet mare și cu multă energie. Știm că voluntariatul vine din suflet, dar necesită timp fizic, căutare, discuții cu posibilii sponsori, implicare în spectacolele caritabile, plănuirea și pregătirea acțiunilor caritabile, căutarea grupurilor defavorizate. Voluntariatul înseamnă să fii pe fază atunci când ații au nevoie de tine.

Proiectul „Ready to help” a fost initial local, dar din acest an este județean cu participare națională. Obiectivul inițial al echipei a fost crearea în curtea școlii a unui spațiu destinat recreației, dar și activităților educative din timpul orelor. Ceea ce s-a dorit, s-a realizat! Un spațiu colorat și vesel îi cheamă pe cei mici la țopăială. Cifre, litere, plimbare pe glob, mesaje și simboluri optimiste îi dau curții liceului un alt aspect. Mesele cu scăunele pot fi un loc de odihnă în aer liber în timpul pauzelor, dar și un loc potrivit pentru centrele de la alternativa Step-by-Step. O clasă întreagă își poate desfășura activitatea în acest spațiu. Soarele de primăvară îi îmbie pe dascăli și pe elevi să se bucure de aer, căldură, mișcare, deci de sănătate, după o perioadă petrecută în spațiul virtual. Lucrarea a implicat oameni, timp și bani. Pictura a fost realizată de designerul Alina Ierugan, fondatoarea proiectului „Copilărie Pe Asfalt”. Costul picturii a fost plătit din banii obținuți prin cele două ședințe foto caritabile „Culegem zâmbete, dăruim din suflet” din anii școlari 2018-2019, 2019-2020. Măsuțele, băncile, boxa cu microfon, masa de tenis și cea de șah, piesele ornamentale din lemn (gărdulețele, jardinierele și pergola) au fost achiziționate cu sprijinul Primăriei din Aleșd.

Calendarul din acest an școlar cuprinde o serie de activități menite să ne implice pe noi și pe partenerii noștri: Atmosferă de Crăciun în școala mea (spectacol și concurs), Lideri pentru Europa (ateliere cu invitați din diferite domenii de activitate), Susține-ți un coleg! (ore de pregătire realizate de elevi cu colegii mai mici), La mulți ani, doamnă! (obţinerea de donaţii în urma organizării unui spectacol cultural-artistic), Renaște de Paște! (ilustrarea unor obiceiuri pascale şi obţinerea de donaţii), Familia oferă echilibru (activităţi cu copiii din grupurile dezavantajate în contextul Zilei Internaţionale a  familiei), Mereu copil! (oferirea de cadouri copiilor din medii defavorizate). Acestea pot fi adaptate pe parcurs sau completate cu altele, în funcțiie de nevoile descoperite.

Acest proiect de voluntariat are un impact pozitiv asupra comunităţii locale prin dezvoltarea unei colaborări strânse școală și familie, elevi – cadre didactice, precum și între elevi de vârste şi situaţii materiale diferite.

Activităţile de voluntariat au multiple beneficii asupra dezvoltării personale a elevilor, viitori cetățeni responsabili ai societății.

 

prof. Ana Mihaela Cadleț

Colegiul Tehnic Alexandru Roman, Aleșd (Bihor) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/ana.cadlet

Articole asemănătoare