Dezvoltarea încrederii elevilor în propriile capacități de învățare printr-o activitate la CDP

Articolul propune o activitate de învățare pentru clasa a V-a, la Consiliere și dezvoltare personală. Competențele specifice vizate sunt 3.1. Identificarea factorilor personali și de context care facilitează/ blochează învățarea și 4.1. Recunoașterea oportunităților pe care le oferă educaţia pentru alegerea carierei.

Plecând de la ideea că, dacă un elev ajunge să înțeleagă maniera în care el învață, în mediu școlar, dar și extra-școlar, ar putea să utilizeze această modalitate pentru a obține rezultate și chiar să decidă să o îmbunătățească, le propun elevilor să răspundă la un chestionar online pentru a-și identifica fiecare stilul de învățare, explicându-le că acesta îi va ajuta să găsească modul prin care pot învăța cel mai bine: www.examenultau.ro/blog/da-acest-test-pentru-a-afla-ce-stil-de-invatare-ai/.

După această etapă, pentru a valorifica informațiile aflate, elevii vor lucra în echipe la realizarea a trei postere cu colaje, care descriu fiecare stil în parte, prin identificarea caracteristicilor (simbol și tehnici de învățare) în lista următoare. Se distribuie fiecărui grup câte o coală A3, markere, foarfece, lipici (dacă o tehnică este potrivită mai multor stiluri, elevii vor face ei înșiși o bulă și vor scrie). Un reprezentant din fiecare grup prezintă pentru întreaga clasă, își scriu toți numele într-un colt al foii, iar apoi posterele vor fi lipite pe perete pentru a le revedea mereu, putând fi valorificate și de profesori, cunoașterea dominantei stilului de învățare al elevului oferă posibilitate de a individualiza procesul didactic prin adaptarea stilului de predare, alegerea strategiilor didactice, a sarcinilor de învățare, a materialelor didactice cu scopul de a stimula învățarea elevilor.

Chestionarul poate fi realizat individual, elevii realizând astfel o activitate de autoevaluare, sau în perechi, cu colegul de bancă, unul citește întrebările, celălalt răspunde, sau la unele întrebări poate răspunde chiar un coleg, de multe ori ceilalți ne percep mai obiectiv și ne cunosc mai bine, realizând astfel inter-evaluare.

Folosesc diagrame sau hărți ale evenimentelor pe care încerc să le rețin (de ex. la istorie)
Folosesc asocieri de cuvinte pentru a reține noțiuni
Copiez ce scrie profesorul la tablă
Fac și altceva în timp ce învăț (de ex. mă joc cu o bilă anti-stres sau mă plimb prin casă)
Folosesc multe exemple când iau notițe
Privesc video-uri explicative
Folosesc planșe de memorare
Particip la discuții în grup
Subliniez cu culori în manual sau în caietul de notițe cele mai importante idei
Repet informația cu voce tare și cu ochii închiși
Urmăresc cu degetul cuvintele, le pronunț și le scriu din memorie
Înlocuiesc cuvinte sau noțiuni întregi cu un simbol sau cu inițiale (acronime)
Învăț pe bucăți, făcând pauze dese
Învăț alături de alții sau purtând o discuție despre ce am de învățat
Învăț folosind roluri diferite
Încercuiesc, subliniez, colorez
Realizez planșe de memorare și le folosesc
Folosesc imagini mentale și povești (asociez un cuvânt sau o frază cu o imagine sau chiar inventez o poveste cu o listă de cuvinte pe care trebuie să le rețin)
Fac cartonașe cu întrebare/ cuvânt pe față răspuns/ definiție pe verso
Fac scheme, tabele sau hărți mentale
Folosesc reportofonul (din telefon) pentru a mă înregistra
Ascult muzică în timp ce învăț sau fac teme
Scriu pe post-it-uri
Citesc, citesc, citesc…
Discut ideile, problemele noi şi le explic cu cuvinte proprii!
Scriu lucrurile în ordinea lor, pas cu pas sau scriu ideile cu cuvintele proprii
Efectuez experimente, realizez sarcini practice
Repet cu voce tare, fac calcule cu voce tare
Îmi repet „Eu sunt cel/cea mai tare și voi reuși!” 🙂

Se schiţează o proiecţie a temelor/ lecțiilor pe care le au elevii la anumite discipline, pentru ziua următoare, pentru a stabili cum pot fi adaptate stilului de învăţare al fiecăruia.

Analiză, reflecţie și evaluare
1. Care sunt metodele principale prin care oamenii pot studia?
2. Învăț diferit de alți colegi/alte persoane?
3. Care sunt elementele comune în ce privește învățarea?
4. Dacă există diferențe individuale, în ce fel difer eu de alte persoane cunoscute?
5. Prin ce metode învăț eu mai bine?

Apoi elevii sunt întrebați dacă și-au dat seama din activitatea precedentă că dispun de diferite tipuri de inteligențe?(elevii mai puțin încrezători în ei înșiși ar putea spune că ei nu dispun de niciun fel de inteligență, această activitate făcându-i mai conștienți și mai încrezători în propriile capacități). Pentru a îi face să înțeleagă mai bine la ce se referă întrebarea, le arăt acest poster, care de asemenea va fi afișat în clasă și elevii își notează numele sub fiecare tip de inteligență pe care descoperă că o au : www.shakespeare-school.ro/teoria-inteligentelor-multiple-cele-8-tipuri-de-inteligenta-si-efectele-lor-nebanuite-asupra-procesului-de-invatare/ (pentru a avea un tablou complet asupra propriilor capacități de învățare, consider că este necesară și abordarea acestei teme în cadrul aceleiași ore), iar pentru a-și identifica tipurile de inteligențe – știm că un individ reprezintă o „colecție de inteligențe” exprimate prin moduri variate de învățare și modalități particulare de exprimare a achizițiilor dobândite – elevii pot răspunde la acest chestionar online htt.țțp://www.giftedforyou.eu/ro/testarea-inteligentelor-multiple.html.

Elevii în risc beneficiază în mod particular de aceste activități, întâi prin lucrul în echipă, și apoi identificându-și stilul de învățare și tipul/urile de inteligență/e, vor fi ajutați să conștientizeze că învățatul le este și lor la îndemână, că nimic nu e prea greu dacă folosesc tehnica potrivită, că calea reușitei este la ei, că și ei dispun deja de multe resurse interioare pe care trebuie doar să le folosească și abilități sau talente pe care trebuie să le descopere sau să le pună în valoare, cu sprijinul profesorilor, desigur.

La ora de limba franceză, disciplina pe care o predau, pot valorifica posterele realizate, întâi întrebând elevii ce tehnici se potrivesc învățării unei limbi străine, apoi înainte de fiecare test de evaluare le indic ce tehnici să folosească pentru a se pregăti, atunci când le propun spre realizare un proiect, voi ști mai bine cum să distribui sarcinile, la fel de bine pot concepe activități prin care să am în vedere inteligențele multiple, iar mai concret, elevii pot descrie mai ușor școala ideală sau profesorul ideal pornind de la tehnicile specifice stilurilor de învățare și asocierea inteligențelor cu meseriile potrivite.

 

prof. Cristina-Ioana Pricope-Damian

Școala Gimnazială Dolhești (Iaşi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.damian1

Articole asemănătoare