Dezvoltarea gândirii în perioada preșcolară

Gândirea este un proces psihic superior de cunoaștere care reflectă realul bazat pe abstractizare, generalizare și prelucrarea informațiilor.

Stadii ale dezvoltării psihice 0-6 ani:

  • 0-1 an – stadiul sugarului ( copilul mic)
  • 1-3 ani – stadiul copilului antepreșcolar
  • 3-6 ani- stadiul copilului preșcolar

Dezvoltarea psihică a copilului de la naștere la un an:

  • la 4 săptămâni, copilului i se dezvoltă simțurile olfactive, gustative, vizuale, dar și cele tactile; în această perioadă, copilul este capabil să fixeze obiecte și să urmărească anumiți stimuli din câmpul său vizual;
  • la 4 luni, se evidențiază coordonarea oculo-motorie/ senzorio-motorie, copilul este capabil să își întoarcă capul spre zona din care aude o voce cunoscută sau un sunet;
  • la 5 luni, copilul prinde obiectele cu mâna;
  • la 6-7 luni, copilul este capabil să stea rezemat pe scaun, să apuce obiectele și să le mute dintr-o mână în alta, iar prin intermediul prehensiunii copilului îi este accesibilă participarea directă la mediul înconjurător; acum copilul începe să descopere obiectele, dar acestea îl pot răni, deci este o perioadă în care copilului i se instalează unele stări de frică și de anxietate;
  • la 7-8 luni, copilul poate sta singur pe scaun, iar cu ajutor el poate sta în picioare; în această perioadă copilului i se lărgește câmpul vizual și odată cu acesta i se dezvoltă și capacitatea de cunoaștere;
  • la 9 luni, copilul este capabil să se ridice și să stea singur în picioare ținându-se de mobilă sau de alte obiecte din cameră;
  • la 10 luni copilul poate să își țină singur biberonul, începe să meargă în genunchi și știe să se ferească în momentul în care ceva nu îi place;
  • la 12 luni (1 an), copilul poate sta în picioare fără a avea nevoie de ajutor, merge singur sprijinindu-se de mobilă și este capabil să scrie (să mâzgălească) cu creionul.

Perioada antepreșcolară sau prima copilărie este foarte importantă în dezvoltarea ulterioară a omului deoarece conform unor autori, până la vârsta de 3 ani copilul poate achiziționa aproximativ 60% din experiența elementară de viață. Acestei perioade îi sunt caracteristice trei tipuri de achiziții: mersul, reprezentarea și limbajul.

Tipurile de gândire generate de dezvoltarea psiho-genetică sunt:

  • gândirea simbolică și preconceptuală – este primul tip de gândire și se dezvoltă în intervalul 1-4 ani;
  • gândirea intuitiv-imagistică – este cel de-al doilea tip de gândire și se formează în jurul vârstei de 4 ani și continuă până la 7 ani;
  • stadiul operațiilor concrete – se dezvoltă între 7 și 12 ani;
  • stadiul operațiilor formale – această fază se dezvoltă în intervalul 12 – 18 ani.

Jean Piaget a stabilit 4 stadii principale ale dezvoltării gândirii: primul stadiu numit stadiul sensori-motor (0-2 ani), cel de-al doilea stadiu este stadiul preoperator (2-7 ani) urmat de stadiul operațiilor concrete (7-11 ani) și ultimul stadiu stabilit de către Jean Piaget este stadiul operațiilor formale (11-14 ani).

 

prof. Cristina Mariana Ogarcă

Grădinița cu Program Prelungit, Rovinari (Gorj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.ogarca

Articole asemănătoare