Dezvoltarea creativității prin lectură în cadrul grupelor de începători ale cercului de creație literară

Literatura constituie pentru copii o modalitate de a călători în spații imaginare, de a cunoaște și de a experimenta realități noi. Ea oferă experiență de viață, lărgind universul de cognitiv al elevilor, are un puternic caracter educativ, putând corecta comportamentul copiilor prin implicațiile moralizatoare pe care le presupune. Copilul trăiește alături de personaje emoții, empatizează cu ele, dezvoltându-și capacitatea de a-i înțelege pe ceilalți.

În plus, lectura este importantă deoarece provoacă imaginația elevilor, dezvăluindu-le locuri mirifice, populate de personaje fantastice, întâmplări neobișnuite sau evenimente ce aparțin realității, dar pe care elevii le experimentează într-un mod mediat. Aceasta este și o modalitate prin care elevul își formează gustul estetic, care îl transformă într-o ființă sensibilă, atentă la ceea ce se află în jurul său.

Lectura participă la dezvoltarea creativității elevilor, iar în cadrul cercului de creație literară este esențială. Creativitatea este capacitatea elevului de a crea lumi noi, de a construi pe baza experiențelor trăite alte spații, de a imagina personaje, întâmplări, de a găsi soluții la diferite probleme în mod rapid. Este o trăsătură inerentă ființei umane, pe care școala de azi o promovează și o dezvoltă. În Metodica predării limbii române în gimnaziu și liceu, Corneliu Crăciun subliniază faptul că una dintre țintele școlii este de „a forma și cultiva trăsături care vor permite manifestări creatoare: inițiativă, perseverență în căutarea de soluții, curiozitate, originalitate în punctele de vedere afirmate.”

În cadrul orelor de creație literară, având ca model diferite tipuri de texte, li se cere elevilor să folosească în propriile compuneri anumite motive literare, să imagineze diferite tipuri de personaje, sau să prezinte alte întâmplări în care personajele pot acționa, să folosească cuvinte cheie și figuri de stil sau să scrie texte ce întrunesc trăsăturile genurilor sau diferitelor specii literare. Prin crearea propriilor compoziții, având ca punct de plecare lucrările unor scriitori celebri, elevii asimilează mai ușor noțiunile de teorie literară, înțeleg și identifică trăsăturile anumitor tipuri de texte -descriptiv, narativ, literar, nonliterar- cu mai puțin efort.

În cele ce urmează, voi prezenta câteva cărți, îndrăgite de elevi, pe care le folosesc în cadrul cercului, atât pentru valențele lor cognitive și educative, cât și pentru dezvoltarea imaginației și a creativității elevilor.

„Poveștile Bunicii Albe” este o culegere de povești potrivită copiilor de vârstă mica -8-9 ani- scrisă cu multă sensibilitate de autoarea Silvia Kerim, publicată în 2014 la editura Carminis. Cartea aduce în atenția cititorilor candoarea copilăriei și bucuria întâlnirii Fetiței cu Bunica, deschizând porțile către fermecătoarea lume a poveștilor. Din istorisirile Bunicii, Fetița înțelege că cea mai fermecătoare zână este însăși mama, că fiecare jucărie are o inimă care ascunde sufletul copilului care s-a jucat o vreme cu ea, că devotamentul câinelui pentru stăpânul său este unul enorm și necondiționat. Fetița și vara aduce în atenția copiilor  importanța prieteniei și miracolul ascuns în cele mai simple lucruri care ne înconjoară, precum un fir de iarbă, un fluture, o felie de pepene, un muzeu sau o carte. Pornind de la acest text, li se cere elevilor să își imagineze povestea verii sau a firului de iarbă. Luna inventează anotimpuri dezvăluie frumusețea iernii sub pretextul unui joc- al magiei. După lectură, copiii pot fi solicitați să imagineze o lume cu doar două anotimpuri sau să găsească explicații ficționale ale apariției zăpezii.

„Dumbrava minunată”, scrisă de Mihail Sadoveanu, este cartea care a colorat copilăria multor generații, fiind iubită și acum de micii cititori. Copiii empatizează cu personajul, o însoțesc pe Lizuca în lumea magică a pădurii, trăind în același timp durerea orfanei, dar și bucuria actului vindicativ din final -mama vitregă și fata în casă sunt înțepate de albine- care oferă umor. Pornind de la diferite fragmente ale acestei lecturi, copiii pot exersa scrierea de texte descriptive. Descrierile deosebit de expresive ale scriitorului dezvoltă gustul estetic al elevilor, oferindu-le în același timp suport pentru înțelegerea modului în care textele descriptive sunt scrise. Întâmplările minunate pe care fetița le trăiește noaptea în dumbravă provoacă imaginația micilor cititori. Dacă lectura se realizează pe parcursul mai multor întâlniri, li se poate cere copiilor să își imagineze o continuare a întâmplărilor trăite de Lizuca.

„Istoria povestită copiilor”, seria de cărți pentru copii a autoarei contemporane Simona Antonescu, reprezintă o unealtă îndrăgită de elevi de cunoaștere a trecutului poporului român. Autoarea a publicat până acum șapte din cele zece volume anunțate și oferă copiilor o modalitate inedita de a călători alături de Ilinca și Călin, doi gemeni, prin intermediul unui cufăr magic și al unui manuscris, în vremea lui Decebal, a cnezatelor și a voievodatelor, a domnitorilor, a Reginei Maria și a regelui Mihai. Copiii află obiceiuri, noțiuni legate de vestimentație, formule de salut din trecut ale înaintașilor noștri. Dulceața stilului autoarei, gingășia cu care a transpus istoria în poveste fac ca aceste cărți să ajungă ușor la sufletul elevilor. În urma lecturii volumului dedicat lui Mircea cel Bătrân, elevii scriu compuneri în care prezintă o călătorie într-o cetate sau o întâmplare desfășurată pe timpul nopții. Volumul dedicat Reginei Maria constituie o modalitate de a înțelege durerea pe care războiul o presupune, dar și sacrificiul înaintașilor noștri pentru realizarea Marii Uniri. În cadrul orelor dedicate acestui volum, elevii sunt solicitați să scrie un text în care să își imagineze o zi în apropierea frontului sau o întâlnire cu însăși regina.

Dincolo de valențele educative și cognitive pe care le presupune, lectura cărților de literatură reprezintă o modalitate de bază prin care profesorul dezvoltă creativitatea elevilor săi în cadrul orelor de creație literară.

Bibliografie
1. Corneliu Crăciun, Metodica predării limbii și literaturii române în gimnaziu și liceu, Ediția a 7-a, Editura Emia, Deva, 2018.

 

prof. Mirabela Șerban

Profil iTeach: iteach.ro/profesor/mirabela.serban

Articole asemănătoare