Dezvoltarea creativității prin activitățile de desen, pictură, modelaj

Activitățile artistice de desen, pictură, modelaj le dezvoltă copiilor preșcolari creativitatea. În cadrul activităților pe care le desfășor la grupa pe care o coordonez, pe parcursul anului școlar, am putut observa, apoi studia în amănunt comportamentul preșcolarilor pe parcursul activităților de arte plastice desfășurate  în cadrul Domeniul estetic și creativ.

Am ales să studiez acest domeniu, acest sector, deoarece am observat o adevărată relaxare din partea copiilor atunci când desfășurăm activități de desen, pictură, modelaj.

Prin artă, copiii se dezvoltă din toate punctele de vedere, își dezvoltă creativitatea, reușind să creeze adevărate opere de artă, cu o unicitate aparte, își dezvoltă personalitatea pentru că în timp ce copiii desenează , ei crează în imaginația lor diverse personaje, diverse scene, acțiuni, își dezvoltă motricitatea fină a mâinii – prin modelaj, ei crează obiecte 3D, în plan vertical, ceea ce le dezvoltă tot mai mult imaginația și creativitatea.

Prin activitățile de desen, pictură, modelaj, copiii își crează propriile personaje, fapte, întâmplări, după propriul sistem de valori.

Am observat, că principala activitate la vârsta preșcolară este jocul. Jocul este activitatea fundamentală a copiilor preșcolari, dar aceștia aleg de cele mai multe ori activitățile de desen, pictură si modelaj. Copiilor le place să se joace cu materialele, să creeze  lucrări unice.

Un exemplu pe care l-am observat cu câteva zile în urmă, a  fost faptul că, preșcolarii, au reușit să redea prin desen , scene din povești spuse de educatoare. În timpul desenului, copiii au discutat despre povestea ascultată, au reținut mult mai ușor firul poveștii, au tras singuri propriile învățături, au înțeles anumite comportamente din poveste, realizând astfel lucrări deosebit de frumoase.

Prin activitățile de arte plastice, copiii își dezvoltă la maxim creativitatea, personalitatea.

Chiar dacă la grupa mică, copiii nu au reușit să redea desene clare, majoritatea lucrărilor fiind linii colorate trasate pe foaie, spre sfârșitul grupei mari, copiii au reușit să creeze opere de artă, cu care am participat la diverse concursuri, lucrări pe care le-am expus pe pereții de la intrarea în grădiniță. Aceste opere de artă au fost admirate de majoritatea părinților și copiilor. Stima de sine a celor care au desenat acele lucrări, a crescut, crezând tot mai mult în propriile puteri.

Activitățile de arte plastice sunt extrem de importante la vârsta preșcolară.

La vârsta preșcolară, desenul și jocul constituie un cadru pentru antrenarea muncii și a creației, sporesc creativitatea copilului. Creativitatea înseamnă îndrăzneală, tot ceea ce este nou, este incert. Copilul trebuie să dispună de acea libertate, de acel sentiment de siguranță.

Prin activitățile artistico-plastice, copilul se află într-un contact continuu cu lumea sa interioară și exterioară.

Bibliografie:
1. Bucoș, M., Catalano, H. ( 2008), Pedagogia învățământului preșcolar și școlar, Presa Universitară Clujeană, Cluj- Napoca.
2. Bontaș, I., (2007) Tratat de pedagogie, Editura Bic All, București.

 

prof. Adina-Ionela Topală

Școala Gimnazială Nr.12, structura: Grădinița P.P. CFR, Timișoara (Timiş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adina.topala

Articole asemănătoare