Considerăm că în anii școlarității, o modalitate de a contribui la formarea caracterului și a personalității elevilor, o constituie participarea acestora la mobilități, în cadrul proiectelor Erasmus+. În Liceul de Arte „Bălașa Doamna”, Târgoviște există, în prezent, în derulare, două proiecte Erasmus+, ele aflându-se în anul al III-lea de acreditare, unul dintre ele fiind în domeniul Formare profesională, iar celălalt, în domeniul Educație școlară.
În domeniul Formare profesională, în cadrul proiectului Erasmus+ cu numărul 2023-1-RO01-KA121-VET-000119860, 20 de elevi ai claselor a XI-a (specializările: Muzică, Arte plastice, Arhitectură) au participat, în perioada 12 februarie – 1 martie 2024, la stagii de practică, însoțiți de trei cadre didactice. Formarea s-a realizat în cinci firme situate în Milano, Italia, în cadrul cărora elevii au lucrat, timp de 6 ore, în fiecare dintre cele 19 zile prevăzute în contract. Elevii de la profilurile Arhitectură și Arte plastice și-au desfășurat activitatea în firmele: „Design Italy”, „One Works”, „Ariestech” , „Paolo Montafia architetto – Artifici workshop”, iar elevii de la profilul Muzică, au participat la activități în „Centro di Formazione Musica Arte Danza”. Mobilitatea a fost corelată cu cel de-al treilea obiectiv al acreditării: ,,Crearea de oportunități de dezvoltare a competențelor de utilizarea a instrumentelor digitale în procesul de educație artistică pentru 175 de elevi, într-un interval de 5 ani școlari (2021-2026).”
Am constatat că, în urma experienței trăite, elevii nu și-au îmbunătățit doar competențele digitale, ci și alte competențe, de comunicare, sociale, personale, interculturale, ce le vor fi utile acestora în viața de zi cu zi, atât în adolescență, cât și la vârsta maturității. Participarea în acest proiecte le-a oferit elevilor, totodată, posibilitatea de a-și pune în valoare calitățile, abilitățile, de a-și dezvolta spiritul de echipă, creativitatea, de a atinge performanțe, într-un alt mod decât în cadrul orelor de curs.
În domeniul Educație școlară, în cadrul proiectului Erasmus+ cu numărul 2023-1-RO01-KA121-SCH-000122735, a avut loc, în perioada 22-26 aprilie, a.c., o mobilitate de grup, 13 elevi ai claselor a VII-a, participând la activități ce au contribuit la dezvoltarea competențelor digitale, în două școli din Mersin, Turcia: „Mersin Bahçeşehir College” și „Çankaya Şehit Mert Kaya Secondary School”. Programul elevilor, derulat pe parcursul a 5 zile, a inclus participarea la ore alături de elevii turci, dar și participarea la cursuri susținute de către profesorii de informatică din școlile partenere. Pentru oaspeți, au fost organizate și activități culturale, elevii noștri luând parte la evenimentele prilejuite de ceremoniile dedicate Zilei Copilului din țara-gazdă și, descoperind, de asemenea, elemente ale istoriei Turciei, prin intermediul vizitei la obiectivele din orașul Tars. Pentru elevii români, a fost o experiență inedită, niciunul dintre ei nemaiavând prilejul să participe, până la acel moment, într-un proiect Erasmus. Au avut astfel, ocazia, să-și demonstreze abilitățile, să împărtășească ideile cu colegi de vârsta lor, dintr-o altă țară, să comunice, să-și depășească timiditatea, să se deschidă la nou, să învețe să lucreze în echipă, să-și dezvolte spiritul de întrajutorare.
O altă mobilitate de grup a avut loc în perioada 10-14 iunie, la care au luat parte 13 elevi ai claselor a IX-a, alături de doi profesori însoțitori, membri ai echipei de management a proiectului. Activitățile derulate într-o școală din Slovacia, „Stredná Odborná Škola Elektrotechnická Trnava”. Programul, derulat pe parcursul a 5 zile, a inclus vizitarea mai multor clase și ateliere, participarea la ore de teorie și la ore de practică, în domeniul designului grafic și participarea la ore susținute de către profesorii de informatică din școala parteneră. Pentru oaspeți, a fost organizată și o activitate culturală, elevii noștri descoperind elemente ale istoriei Slovaciei, prin intermediul vizitei la obiectivele din orașul Trnava.
Mobilitatea a contribuit nu numai la dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor, ci și a celor de comunicare într-o limbă de circulație internațională și a reprezentat un excelent stimulent pentru toţi elevii, deoarece a pus în evidenţă capacitatea lor de a împărtăşi idei cu alţi colegi, de a face schimb de informaţii, de a-şi expune punctul de vedere, de a învăţa să-i asculte pe cei din jur.
Am constatat că, prin intermediul ambelor proiecte, pe tot parcursul derulării activităților, s-a reuşit valorizarea comunicării elev-profesor, prin crearea unor relaţii autentice, evidenţiate prin deschidere şi empatie între elevii şi profesorii din echipă. Întâlnirile de proiect, munca pentru realizarea sarcinilor, participarea la mobilități, au constituit tot atâtea prilejuri pentru o comunicare excelentă, deschisă, permanentă, lipsită de prejudecăți şi de formalism, între elevi şi profesori.
* * *
Autori:
Pr. prof. Marian Dobrescu, Liceul de Arte “Bălaşa Doamna” Târgovişte
Prof. Mihaela Corina Nicolae, Liceul de Arte “Bălaşa Doamna” Târgovişte