Formarea profesională a cadrelor didactice și recunoașterea competențelor dobândite prin intermediul certificatelor de tipul Europass și-au găsit un real sprijin în proiectele și acreditările Erasmus+, din cadrul acțiunii cheie KA1. La Colegiul Național „Petru Rareș” din Beclean, în perioada iunie 2022 – august 2023, s-a derulat primul an al acreditării Erasmus, E-Digital Academy – Digitalizare și sustenabilitate prin Acreditarea Erasmus. Unul dintre obiectivele acestui proiect se centrează pe dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și cadrelor didactice.
În acest sens, a fost oportună participarea mea la cursul de formare „Instrumentele TIC fundamentale pentru educație”, desfășurat în perioada 24-29 iulie 2023, în orașul Split din Croația. Formatorii acestui curs au fost Marijana Duša și Alenka Miljević, profesori cu bogată experiență în utilizarea instrumentelor TIC în clasă și pentru proiecte. Locația principală a desfășurării activităților a fost „Palača Bajamonti-Dešković”.
Ca rezultat al revoluției digitale, elevii de astăzi pot găsi activități tradiționale, cum ar fi lectura, extrem de neinteresante, în timp ce sunt atrași în mod natural de informații audiovizuale (de exemplu: videoclipuri, fotografii, resurse audio). În același timp, profesorii primesc cel mai adesea o educație tradițională și se pot simți nepregătiți să comunice cu elevii lor folosind limbajul și instrumentele digitale. Iată de ce este nevoie de o înțelegere mai largă a modului de aplicare a instrumentelor TIC în sala de clasă și de îmbunătățirea competențelor digitale în rândul profesorilor. Aceștia vor reuși astfel, să integreze noile tehnologii și rețelele sociale în predare și învățare.
Cursul și-a propus să facă cunoscute profesorilor cele mai importante tehnologii, cele mai relevante platforme de social media, precum și modul în care acestea pot fi utilizate în educație. De asemenea, cursul a avut printre obiective, dobândirea abilităților de utilizare a fotografiilor și videoclipurilor în sala de clasă, crearea unui site web sau a unui blog, dezvoltarea unei platforme de e-learning. Pentru a face educația mai captivantă și mai atractivă, cursul a vizat cunoașterea celor mai inovatoare aplicații, tehnici și soluții web.
Prima zi a început cu câteva exerciții de cunoaștere și interconectare, în care fiecare participant s-a prezentat și a vorbit puțin despre el, despre școala și țara din care vine. Am aflat asfel, că am ocazia să întâlnesc oameni din Spania, Portugalia, Polonia, Ungaria, Slovacia, cu care împărtășesc preocupări comune și de la care am atâtea lucruri de învățat. Pe parcursul celor cinci zile am avut apoi ocazia să aflu despre foarte multe aplicații și instrumente TIC și platforme de învățare pe care le pot folosi în activitatea la clasă:Snapseed, PhotoGrid, planuri de lecție bazate pe un videoclip, evaluarea cu instrumente digitale, E-learning, blended learning și clasa inversată, Edpuzzle, Weebly, aplicațiile Google și instrumentele web de colaborare. Toate activitățile au fost interactive și tocmai de aceea foarte dinamice și eficiente. Acestea au fost dublate de o perspectivă culturală, care a vizat cunoașterea Croației și mai ales a obiectivelor importante din minunatul oraș Split.
Așadar, dezvoltarea competențelor digitale în cadrul Acreditării Erasmus+, anul I: E-Digital Academy a reprezentat un obiectiv important, care a fost îndeplinit cu succes prin mobilitățile desfășurate.
* * *
Cod acreditare Erasmus SCH: 2021-1-RO01-KA120-SCH-000047536
E-Digital Academy – Digitalizare și sustenabilitate prin Acreditarea Erasmus (2022-1-RO01-KA121-SCH-000058302)