Competențele antreprenoriale presupun metode active prin care elevii să fie determinați să dea frâu liber creativității și spiritului de inovație. Competența și aptitudinile antreprenoriale pot fi dobândite sau formate doar prin experiențe de învățare practice și reale. Competențele antreprenoriale pot fi predate în cadrul tuturor materiilor, precum și ca materie separată.
Pentru ca elevii să poată în viitor, dacă vor dori, să inițieze o afacere trebuie să primească informaţii despre cadrul legislativ care reglementează acest domeniu. Ei vor putea astfel conștientiza faptul că într-o economie de piaţă oamenii au libertatea de a presta diferite activităţi aducătoare de venit, devenind astfel agenţi economici definiţi ca persoane sau grupuri de persoane fizice sau juridice care au comportamente economice similare.
Elevii trebuie să înţeleagă faptul că iniţierea unei afaceri se cere a fi planificată în mod judicios printr-un plan de afacere, care este un proiect profesional prin care se sintetizează obiectivele și strategiile necesare atingerii acestora în situaţia lansării sau dezvoltării unei activităţi economice. Un alt demers care precede iniţierea unei afaceri, dar care, totodată, însoţește întreaga derulare a ei este studierea pieţei. Din acest motiv, elevii trebuie familiarizaţi cu unele elemente de marketing, care poate fi definit drept procesul de identificare a cerinţelor pieţei de elaborare a modalităţilor în care aceste cerinţe urmează a fi satisfăcute.
Pentru a acționa în spirit antreprenorial este necesară învățarea activă. Trebuie să se aplice metode pedagogice actuale: învățarea activă, pe bază de proiecte, învățarea independentă. Acestea pot fi testate în cadrul unor programe specifice, iar bunele practici identificate ar trebui împărtășite în rândul formatorilor de cadre didactice pentru a fi integrate în cele din urmă în lecțiile de zi cu zi. Toți elevii ar trebui să aibă acces la medii de învățare netradiționale (situații reale, din afara sălii de clasă).
Educația în context formal și informal este necesară pentru a motiva tinerii și pentru a dezvolta potențialul antreprenorial al elevilor care, în mod tradițional, pot fi mai puțin înclinați să găsească și să gestioneze firme orientate spre inovație. Chiar dacă domeniul antreprenorial este în continuă schimbare și nu va putea fi vreodată acoperit integral de educație, există totuși o responsabilitate care nu poate fi ignorată de a influența atitudinile oamenilor față de antreprenoriat și de a informa asupra fezabilității de a deveni un antreprenor de succes.
Procesul de formare a competenţei antreprenoriale implică triada: domeniul didactic (vizând obiectivele transdisciplinare şi cele ale ariilor curriculare), domeniul socioeconomic (vizând pregătirea pentru piaţa muncii) şi domeniul de cunoaştere prin investigare şi aplicare practică a cunoştinţelor . Implementarea raţională a unor reforme în vederea unor competenţe antreprenoriale poate constitui o premisă a construcţiei unei arhitecturi durabile a societăţii viitorului şi a conformării la realităţile dictate de piaţa muncii, în continuă schimbare. În afara achiziţiilor cognitive şi deprinderilor practice, prevăzute de cadrul curricular, este necesară dezvoltarea diferitor competenţe utile pentru asigurarea unei activităţi profesionale eficiente şi productive.
Profesorii joacă un rol central, întrucât au un impact puternic asupra nivelului de instruire al elevilor. Profesorii reflexivi își analizează practica în mod constant și o adaptează în funcție de rezultatele dorite în domeniul învățării și de nevoile individuale ale elevilor.
Ca o competență-cheie, antreprenoriatul nu implică neapărat o anumită materie, ci mai degrabă necesită o modalitate de predare în care rolul principal să revină învățării prin experiențe practice și activităților specifice proiectelor. Profesorii nu le oferă elevilor răspunsuri, ci îi ajută să cerceteze și să identifice întrebările corecte și să găsească cele mai bune răspunsuri. Pentru a-și stimula elevii și pentru a-i ajuta să își dezvolte o atitudine antreprenorială, cadrele didactice trebuie să dispună de o gamă largă de competențe legate de creativitate și antreprenoriat; aceștia au nevoie de un mediu școlar care să încurajeze creativitatea și asumarea riscurilor și în care greșelile să fie considerate o ocazie de a învăța.
Perspectiva profesorului presupune prezentarea finalităţilor şi structura lecţiei sau a unităţii de învăţare şi dicutarea cu clasa a obiectivelor de învăţare; elevii compară ceea ce îşi propun cu ceea ce realizează; sunt identificate puncte tari şi se propun metode pentru dezvoltarea acestora în viitor; elevii sunt ajutaţi să găsească modalităţi de a depăşi obstacolele în învăţare; sunt utilizate întrebări pentru a explica sau pentru a obţine opinii ale elevilor; sunt valorificate propuneri de scheme-strategii de învăţare întâlnite la fiecare lecţie; efortul de învăţare este considerat la fel de important ca rezultatul.
Promovarea autonomiei de studiu se realizează prin stabilirea unor finalităţi de studiu, ghidarea pentru aprecierea unor sarcini, sprijin primit din partea cadrului didactic pentru aprecierea întregii activităţi, sarcini de apreciere a rezultatului obţinut de un coleg.
Orientarea spre scop sau performanţă presupune adaptarea conţinutului şi a abordării unei lecţii în funcţie de interesele de studiu ale elevilor, sesizate în discuţii sau din lecţiile anterioare, adaptarea prezentării cadrului didactic la temelor abordate la clasa de elevi, utilizarea întrebărilor pentru a obţine cunoştinţe factuale sau informaţii legate de opiniile personale, identificarea unor direcţii de carieră şi determinarea unor paşi de urmărit în acest scop etc.
Astfel, prin crearea condiţiilor de dezvoltare a competenţelor antreprenoriale procesul educaţional devine creativ, formativ, captivant şi util, contribuind la creşterea compatibilităţii între sistemul educaţional şi piaţa muncii, creând noi locuri de muncă şi producând plusvaloare pentru societate.
Dezvoltarea competenţei antreprenoriale de la cea mai fragedă vârstă permite creşterea ponderii gândirii inovative la tineri.
Bibliografie
1. ec.europa.eu/education/policy/strategic-framework/skills-development_ro
2. tvet.ro/Anexe/2.Anexe/Lisabona_2005_en.pdf
3. eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/145RO.pdf
4. Natalia Lazar, Maria Mitrache, Educaţie antreprenorială, Editura Didactică şi Pedagogică, 2005, Manual pentru clasa a X-a.
5. Baxan I. Formarea competenţelor antreprenoriale din perspectiva asigurării calităţii educaţiei. In: Studia universitatis. Seria Ştiinţe ale educaţiei, 2009, Nr. 5(25), pp. 114-118.