Într-o societate în care valorile morale pierd teren în mod simțitor cred că disciplina Dezvoltare personală este una dintre cele mai importante discipline în acest moment la ciclul primar. Ea este dedicată activităților de învățare care au ca scop dezvoltarea capacității elevului de a se autocunoaşte şi de a-şi exprima într-o manieră pozitivă interesele, aptitudinile, trăirile personale, abilitățile de relaționare şi comunicare, reflecțiile cu privire la învățare.
Rolul nostru, al cadrelor didactice, este de a organiza şi oferi oportunități de joc şi învăţare care să-i permită elevului să-şi descopere şi să experimenteze propriile abilităţi şi atitudini, de a particulariza şi facilita transferul acestora în viaţa reală. Finalitatea activităților de la acestă disciplină este aceea de a dezvolta inteligența emoțională a elevilor, de a-i familiariza cu emoțiile, de a-i învăța să și le gestioneze, de a dobândi încredere în sine și de ale oferi o stare de bine care să le crească motivația învățării.
În acest context, vă prezint un model de activitate realizată la clasă, activitate care a plăcut mult elevilor și s-a bucurat de interesul și implicarea nemijlocită a acestora.
Aria curriculară: Consiliere și orientare
Disciplina: Dezvoltare personală
Clasa a II-a
Tema: Biblioteca vie
Nr participanți: 25- 35
Tipul activității: metodă non-formală folosită pentru promovarea diversităţii şi demnităţii şi încurajarea dialogului între oameni
COMPETENŢE SPECIFICE:
DP:
2.1. – Exprimarea emoțiilor de bază în situații variate;
2.2. – Utilizarea unor elemente de ascultare activă;
2.3. – Explorarea abilităților de relaționare cu ceilalți;
3.2.- Prezentarea condiţiilor (instrumente, persoane, contexte) care fac învăţarea uşoară sau dificilă
CLR:
2.3. – Participarea cu interes la dialoguri, în diferite contexte de comunicare;
2.4. – Exprimarea expresivă a ideilor în contexte familiare manifestând interes și încredere în sine;
AVAP:
2.2. – Exprimarea ideilor şi trăirilor personale prin utilizarea liniei, punctului, culorii şi formei.
Obiective:
O1-să știe mai multe lucruri despre oamenii din jurul lor
O2- să recunoască şi să-și înţeleagă propriile sentimente, emoţii, păreri, motivaţii, precum şi efectele acestora asupra celorlalţi
O3- să comunice şi să relaţioneze cu ceilalţi, să încurajeze atitudinile deschise, non-discriminatorii şi dialogul intercultural prin faptul că valorifică diferenţele şi particularităţile oamenilor
O4- să fie mai empatici cu colegii lor şi cu alte persoane invitate
Descrierea activității
Proiectul se poate desfășura pe parcursul mai multor ore ( 3-4 săptămâni la ora de dezvoltare personală) fiind subdivizat pe mai multe activități. Pentru început, elevii vor urmări un filmuleț de prezentare a metodei. Acesta poate fi accesat la adresa youtube.com/watch?v=d3fCZ8wSrhA
Apoi tot în prima oră le este explicată metoda și sunt îndrumați să își aleagă sarcini: unii vor fi bibliotecari, ații se vor ocupa de găsirea „cărților vii”, ghidându-se după preferințele colegilor, alții se vor ocupa de alcătuirea catalogului și de promovarea evenimentului. Fiecare elev se va duce spre echipa care crede că i se potrivește, iar dacă nu se pot înțelege pot fi împărțiți cu ajutorul unui joc de numărare.
În a doua oră, vor lucra în echipe pentru a realiza sarcinile primite. În a treia oră, vor desfășura „BIBLIOTECA VIE”, care, spre deosebire de o bibliotecă obişnuită, are „cărţile” fiinţe umane care intră într-un dialog personal cu cititorul. De regulă, cărţile sunt persoane din grupuri care se confruntă sau se pot confrunta cu prejudecăţi sau stereotipuri (de gen, vârstă, educaţie, ocupaţie, etnie, rasă, religie , dar pot fi și personaje îndrăgite din povești) şi care ar putea fi victime ale discriminării sau excluderii sociale, precum şi oameni cu poveşti care oferă cititorului o experienţă unică de învăţare. În cazul elevilor de clasa a II-a își vor putea invita colegi de clasa sau mai mari care au trăit experiențe de viață deosebite ( sunt campioni la un sport, au călătorit foarte mult, au trăit într-o alta țară… etc).
Cititorii, care pot fi copii din clasă , dar și colegi din alte clase consultă catalogul, unde sunt trecute numele cărților și al persoanelor care le reprezintă, apoi împrumută cărţile pe o perioadă limitată de timp (5 minute), le citesc şi le returnează bibliotecarului, pentru a fi răsfoite şi de alţi cititori.
Elevii pot contura desene care să reprezinte evenimentul cu ajutorul cărora să realizeze scurte animații precum cele urmărite în prima oră.
Forme de evaluare: observarea sistematică şi aprecierea verbală; la finalul activităților se fac aprecieri globale şi individuale cu caracter motivant privind participarea elevilor la activitate.
Moment de reflecție:
– Ce s-a întâmplat pe parcursul activităților?
– Care sunt pașii pe care i-ați parcurs?
– Cum v-ați simțit?
– Când v-a plăcut și când nu v-ați simțit confortabil?
– Unde ați întâmpinat dificultăți?
– Ce parte ați activității a fost interesantă pentru voi?
– Ați mai întâlnit situații asemănătoare în viața voastră sau la școală?
– Ce am învățat pe parcursul activităților?
– Ce putem folosi acasă, la școală din ce am învățat?