În perioada 17-21 februarie 2025, am participat în calitate de cadre didactice ale Școlii Gimnaziale Cioroiași, la cursul „Peer and cyber-bullying”, desfășurat în Istanbul, în cadrul proiectului Erasmus+KA1, nr. de referință 2024-1-RO01-KA121-SCH-000235723, din cadrul consorțiului coordonat de CJRAE Dolj. Cursul a oferit o explorare detaliată a bullying-ului și cyberbullying-ului, a formelor de hărțuire fizică, verbală, socială și cibernetică, precum și a mecanismelor psihologice din spatele comportamentelor de hărțuire. Profesorii participanţi din România și Polonia au avut şansa de a lua parte alături de formatori la activităţi teoretice şi practice interesante, asigurate de centrul de formare.
În prima zi, a avut loc o introducere în bullying și cyberbullying, unde am descoperit definițiile, clasificarea și formele celor două fenomene. A doua zi am descoperit strategiile privind respectul pentru diversitatea culturală, lingvistică și socială, siguranța online și importanța empatiei. A treia zi a fost dedicată strategiilor și intervențiilor anti-bullying. A patra zi a avut ca obiectiv principal crearea unui mediu școlar incluziv pentru elevi, descurajând astfel agresiunea. În ultima zi, am fost instruiți cu privire la monitorizarea, răspunderea și evaluarea eficientă a cazurilor de bullying și cyberbullying care pot apărea în mediul școlar. De asemenea, am descoperit numeroase aplicații și platforme care ajută cadrul didactic să creeze activități instructiv-educative interactive, necesare pentru un climat sănătos și atractiv pentru elevi.
Activitățile interactive desfășurate cu elevii, în sepcial pe grupe, pot contribui la formarea coeziunii de grup, prevenind astfel situațiile de bullying. Printre aplicații se numără aplicația Kahoot, Padlet, Canva și programul KiVa, program care are drept scop prevenirea bullying-ului și abordarea în mod eficient a cazurilor de bullying apărute între copii.
Pentru a implementa cunoștințele dobândite, am desfășurat împreună cu elevii clasei a IV-a un atelier având ca temă prevenirea și combaterea bullying-ului și cyberbullying-ului. Atelierul a avut drept scop înțelegerea fenomenului de bullying și cyberbullying, dezvoltarea capacității de a întelege efectele acestora, precum și prezentarea aplicațiilor din cadrul cursului.
Obiectivele atelierului: să descrie formele de manifestare ale cyberbullying-ului; să identifice cazurile de cyber-bullying; să abordeze eficient cazurile de bullying/cyber-bulliyng care pot apărea în rândul elevilor; să descopere efectele negative ale bullying-ului și cyberbullying-ului.
Atelierul a debutat cu o discuție liberă despre bullying și cyber-bullying care a verificat cunoștințele copiilor despre aceste fenomene des întâlnite în prezent. Copiilor le-a fost prezentat un material PPT despre aplicația KiVa, aplicație care ne-a fost prezentată în cadrul cursului la care am participat. Activitatea a continuat cu un test realizat în aplicația Kahoot despre cyberbullying. Copiii au avut de răspuns la 10 întrebări, fiecare întrebare aducându-le un anumit număr de puncte. Întrebările au vizat bullying-ul și cyberbullying-ul, formele, efectele și modalitățile de prevenire ale acestora, testându-le cunoștințele copiilor despre activitatea desfășurată.
Ca urmare a participării la curs am dezvoltat o serie de abilități necesare pentru prevenirea și combaterea bullying-ului și cyberbullying-ului. Prevenirea acestora nu este responsabilitatea unei singure persoane, ci a întregii comunități școlare. Fiecare copil merită să fie acceptat, protejat și încurajat. Profesorii trebuie să observe semnele bullying-ului și să intervină imediat. Ei pot crea reguli clare în clasă și pot organiza activități care încurajează colaborarea și includerea. Părinții, la rândul lor, trebuie să fie atenți la comportamentul copiilor, să îi asculte. Copiii trebuie educați și în privința folosirii internetului. Este important să știe cum să-și protejeze datele personale, cum să blocheze agresorii și când să ceară ajutor. Rețelele sociale pot fi un loc minunat de comunicare, dar trebuie folosite cu mare atenție. Victimele bullying-ului și cyberbullying-ului au nevoie de sprijin, încurajare și consiliere. În același timp, nici agresorii nu trebuie doar pedepsiți, ci ajutați să înțeleagă impactul asupra faptelor lor.
În concluzie, participând la cursul de formare ‘’Peer and cyber-bullying’’ din Istanbul am avut oprtunitatea de a ne dezvolta atat professional, dobândind instrumente și strategii pentru a interveni eficient în cazuri de bullying și cyberbullying, cât și personal, interacționând cu oameni minunați. Ne-a oferit informații esențiale pentru a crea o societate mai empatică, mai sigură și mai incluzivă, unde agresivitatea nu își are locul.