Cursul de formare Build Your Robot. O experiență captivantă în lumea roboților (Erasmus+)

Cursul de formare „Build Your Robot”, la care au participat profesorii Gîju Adriana și Predeșel Elena de la Colegiul Național Militar ”Tudor Vladimirescu”, în Portugalia, sub egida Buinho Association, a oferit participanților o experiență captivantă și practică în lumea roboților. Prin intermediul utilizării microcontrolerului Arduino, a programării cu blocuri vizuale IDE, construirii propriului robot Otto, utilizării platformei Makeblock și creării unor genți personalizate, participanții au avut oportunitatea să-și dezvolte cunoștințe solide în domeniul roboticii. De asemenea, prin accesul la platforma eLearning a asociației și prin suportul continuu în împărtășirea de activități și strategii de evaluare, cursanții au putut continua să își dezvolte abilitățile și cunoștințele într-o comunitate de învățare dinamică și interactivă.

Cursul de formare „Build Your Robot – O experiență captivantă în lumea roboților” este o mobilitate prevăzută în cadrului Proiectului Erasmus KA122 „Inteligența artificială, motivație și accesibilitate în școlile militare”, al Colegiului Național Militar „Tudor Vladimirescu”. În perioada 3-7 aprilie 2023, profesorii de informatică Gîju Adriana și Predeșel Elena au participat în Portugalia la acest curs. Activitatea de formare a avut loc într-un makerplace special amenajat în cadrul FabLab-ului asociației Buinho. Acest curs, organizat de Buinho Association, a fost conceput pentru a forma profesorii spre a introduce elevii în fascinanta lume a roboticii și pentru a-i învăța cum să realizeze, să programeze și să proiecteze propriul lor robot.

Utilizarea microcontrolerului Arduino

Una dintre cele mai importante componente ale cursului a fost utilizarea microcontrolerului Arduino, care s-a bucurat de-a lungul timpului de o popularitate enormă datorită ușurinței sale de utilizare, prețului accesibil și capabilităților sale puternice. În cadrul makerplace-ului, cursanții au avut acces la echipamente și instrumente necesare pentru a lucra cu Arduino și a explora potențialul acestui microcontroler. Arduino reprezintă o soluție atractivă și completă pentru a introduce roboții în sălile de clasă. Participanții la curs au avut oportunitatea de a învăța despre funcționalitățile și caracteristicile acestui microcontroler, deschizând astfel uși către numeroase proiecte creative în domeniul robotică.

Codare pentru Arduino folosind Otto Blocky și alte blocuri vizuale IDE

Pentru a facilita învățarea și a face programarea mai accesibilă pentru elevi, cursul s-a concentrat pe utilizarea Otto Blocky și a altor blocuri vizuale IDE pentru codarea robotului Otto. Această abordare a permis participanților să realizeze și să modifice programele robotului folosind o interfață intuitivă și prietenoasă. Prin intermediul acestor instrumente, elevii își vor dezvolta abilitățile de codare și vor crea programe complexe pentru a controla mișcările și funcțiile robotului Otto. Makerplace-ul FabLab-ului Buinho a fost echipat cu computere și software specializat, permițând tuturor profesorilor participanți, de diferite naționalități: italieni, spanioli, nemți, olandezi să-și dezvolte abilitățile de codare prin intermediul acestor instrumente interactive și prietenoase.

Construirea propriului robot Otto (www.ottodiy.com)

Una dintre activitățile de bază ale cursului a fost construirea propriului robot Otto. Participanții au avut ocazia să se implice direct în asamblarea componentelor robotului și să învețe despre funcționalitatea și interconectarea acestora. Această experiență practică le va  permite elevilor să-și dezvolte abilitățile de construcție și să înțeleagă mai bine structura unui robot.

Modul de programare cu platforma Makeblock

Pentru a oferi o gamă largă de opțiuni de programare, cursul a introdus platforma Makeblock. Această platformă a furnizat un mediu interactiv și captivant pentru dezvoltarea și testarea programelor pentru robotul Otto. Profesorii împreună cu elevii vor putea să utilizeze instrumentele oferite de Makeblock pentru a programa mișcările, sunetele și alte funcții ale robotului lor. Astfel, vor dobândi cunoștințe solide despre programare și vor fi încurajați să exploreze și să experimenteze cu diferite posibilități creative.

Platforma Tinkercad (www.tinkercad.com)

În cadrul cursului s-a prezentat și platforma Tinkercad (www.tinkercad.com) ca o resursă suplimentară pentru elevi. Tinkercad este o aplicație online de modelare și design 3D, cunoscută pentru ușurința utilizării sale și pentru funcționalitățile sale variate.

Utilizarea platformei Tinkercad a adus o dimensiune suplimentară în procesul de învățare a participanților. Elevii vor putea explora și experimenta cu diferite modele și design-uri pentru componente și accesorii ale robotului lor Otto. Folosind Tinkercad, aceștia vor avea posibilitatea să creeze și să vizualizeze prototipuri 3D ale componentelor, facilitând astfel procesul de proiectare și construcție a robotului.

Platforma Tinkercad oferă, de asemenea, oportunități pentru colaborare și partajare de idei între participanți. Aceștia pot împărtăși modelele create și pot primi feedback de la colegi și de la facilitatori. Apreciem că Tinkercad va încuraja interacțiunea și colaborarea în cadrul grupului, stimulând creativitatea și gândirea inovatoare.

Cu ajutorul platformei Tinkercad, participanții au avut posibilitatea să-și dezvolte abilitățile de proiectare 3D și să-și personalizeze propriul lor robot Otto într-un mod unic și original. Integrarea Tinkercad în cadrul cursului a oferit o perspectivă mai amplă asupra procesului de construcție a roboților și a deschis noi orizonturi în domeniul designului și prototipării.

Imprimarea 3D

Această componentă a cursului a avut scopul de a introduce participanții în lumea fascinantă a imprimării 3D și de a le oferi cunoștințe de bază despre această tehnologie. Au avut ocazia să învețe despre principiile de funcționare ale imprimantelor 3D, precum și despre tipurile de materiale utilizate în procesul de imprimare. Au fost prezentate diferite modele de imprimante 3D și caracteristicile lor specifice, astfel încât participanții să poată înțelege diversitatea opțiunilor disponibile pe piață.

De asemenea, cursul a acoperit aspecte practice legate de utilizarea imprimantelor 3D. Participanții au fost familiarizați cu software-ul de modelare 3D și de prelucrare a fișierelor de imprimare, precum și cu setările de bază necesare pentru a obține rezultate optime în procesul de imprimare.

În cadrul makerplace-ului FabLab Buinho, participanții au avut acces la  imprimante 3D funcționale, unde au putut observa procesul de imprimare în acțiune și au avut ocazia să-și imprime propriile componente sau accesorii pentru robotul Otto. Acest aspect practic le-a oferit o experiență hands-on în utilizarea tehnologiei imprimării 3D și le-a permis să vadă rezultatele concrete ale procesului de fabricație aditivă.
Prin introducerea tehnologiei imprimării 3D în cadrul cursului, participanții au dobândit cunoștințe esențiale despre această tehnologie revoluționară și au înțeles potențialul său în domeniul roboticii și al construcției de prototipuri. De asemenea, această componentă a cursului a încurajat creativitatea și inovarea, oferind posibilitatea de a realiza componente personalizate și adaptate nevoilor și preferințelor individuale.

Crearea unei genți personalizate

În cadrul activității de formare, participanții au avut ocazia să își personalizeze propriile genți pentru robotul Otto. Acest aspect a avut scopul de a-i încuraja pe cursanți să-și manifeste creativitatea și să-și dezvolte abilitățile practice de design. Fiecare participant a putut alege materiale, culori și modele pentru gentile lor, creând astfel un aspect unic și personalizat pentru robotul Otto.

Acces la platforma eLearning a asociației și la diverse materiale (buinho.academy/)

Pe lângă sesiunile practice și teoretice din timpul cursului, participanții au avut acces la platforma eLearning a Buinho Association. Această platformă a oferit resurse suplimentare și materiale de învățare, inclusiv tutoriale video, documentații și exemple de programe pentru Arduino și Otto. Profesorii și elevii lor vor avea posibilitatea timp de un an de zile să exploreze aceste materiale în ritmul lor și să își aprofundeze cunoștințele în domeniul roboticii.

Susținere ulterioară în împărtășirea de activități, metodologii și strategii de evaluare

După încheierea cursului de formare, participanții au beneficiat de suport continuu din partea Buinho Association în ceea ce privește împărtășirea de activități, metodologii și strategii de evaluare. Prin intermediul unei comunități online dedicate, participanții au avut posibilitatea să își împărtășească experiențele, să propună și să primească sfaturi cu privire la activități practice cu robotul Otto, precum și să discute despre diferite metode de evaluare a cunoștințelor și abilităților dobândite în cadrul cursului.

* * *

Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus+, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale, tineretului și sportului. Toate informaţiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul acestor informaţii.

 

prof. Adriana Gîju

Colegiul Național Militar Tudor Vladimirescu, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adriana.giju

Articole asemănătoare