Programul Erasmus+ este o oportunitate de învățare și o experiență profesională unică în altă țară, pentru cadrele didactice. Împreună cu doi colegi, am avut oportunitatea de a participa la cursul de formare cu titlul „Cities as Classrooms: Cross-Curricular Activities in Prague”, în Cehia, în perioada 7-12 august 2023, mobilitate realizată cu sprijinul Erasmus. În acest curs de 30 de ore, am putut explora modalități benefice de a folosi spațiile urbane ca instrument de predare. În orașul Praga am învățat cum putem să predăm arta, istoria, cultura, politica și sustenabilitatea prin fotografie și activități practice.
Am participat la o activitate în aer liber „Scavanger hunt”, Vânătoarea de comori în centrul orașului Praga. Obiectivul activității a fost cunoașterea culturii, a artei și a diferitelor construcții și monumente istorice ale orașului. Inițial am primit câteva indicii: 10 enigme pe care trebuia să le descifrăm, iar pe baza lor să găsim obiectivele (monumente, statui, clădiri, etc.) din Praga. Pasul următor a fost să facem poze obiectivelor găsite și să le trimitem formatorului nostru pe aplicația PADLET, creată în acest sens. La final am avut de găsit și un punct comun ce lega cele 10 obiective.
O altă activitate din cadrul cursului care mi-a atras atenția în mod special a fost dezbaterea temei despre MEMORIE într-un mod practic. Memoria este activă, selectivă, contextuală, mijlocită, organizată logic şi sistemic. În investigarea şi evaluarea nivelului de dezvoltare şi de eficienţă a memoriei se iau în considerare următorii parametri: volumul, trăinicia, fidelitatea, completitudinea, promptitudinea. Memoria reflectă trecutul ca trecut, astfel încât, în momentul în care subiectul reactualizează o informaţie, este conştient că acea experienţă s-a petrecut cândva în trecut. Conţinuturile memoriei sunt extrem de diverse. Începând de la experienţe de ordin senzorial perceptiv, apoi cunoştinţe, noţiuni, experienţe afective, experienţe sociale.
Activitatea de creare a profilului unei hărți, de la locuință și până la locul de muncă, mai întâi vizual și după aceea desenarea efectivă a hărții, implică memoria și concentrarea, pe care le-am exersat în cadrul cursului din Praga. Acest tip de activitate poate fi aplicat în timpul orelor la clasele a X-a, a XI-a și a XII-a. Activitatea constă în a desena o hartă cu traseul de acasă până la școală, cât se poate de amănunțit, cu toate clădirile pe lângă care trec elevii, cu străzile, cu obiectivele turistice, biserici, stații de autobuz, etc. Este o activitate pe care elevii o realizează cu foarte mare drag și interes.
O altă activitate pe care tot în cadrul cursului am descoperit-o este desenarea din memorie a hărții orașului sau a comunei unde locuiești. Ambele activități nu sunt deloc simple și sunt foarte intense pentru memorie pentru că implică o memorie vizuală bună și o orientare în spațiul geografic cât mai precisă.
Concluzie: Memoria are o funcţie cognitivă. Este un proces de cunoaştere, iar rolul ei cel mai important este acela de a oferi conţinuturi proceselor cognitive superioare, gândirii şi imaginaţiei. Memoria are şi o funcţie adaptativ reglatorie, jucând un rol fundamental în echilibrul vieţii psihice a omului. Fără memorie, nu ar fi posibil fenomenul de conştiinţă. Memoria realizează ancorarea omului în trecut, capacitatea de a rezolva situaţiile prezente şi are resurse pentru anticiparea celor viitoare.
Prin participarea la aceste activități, ne-am dezvoltat creativitatea, gândirea reflexivă și, nu în ultimul rând, am exersat limba engleză. Am avut parte de un curs foarte interesant și îl recomand tuturor cadrelor didactice care simt nevoia unei noi provocări.
* * *
Disclaimer: Finanțat de Uniunea Europeană.
Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorului și nu reflectă punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale. Nici Uniunea Europeană, nici Agenția Națională nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.
Autori: Ramona Asztalos, Hajnal Menyhart, Zsolt Balogh