În perioada 28-30 octombrie 2024 a avut loc, la Botoșani, reuniunea profesorilor de limba franceză și a celor care predau discipline non-lingvistice în limba franceză, sub cupola Intégrer le numérique en classe de FLE. Formarea este una prevăzută de CREFECO și Ministerul Educației în calendarul activităților naționale de formare a profesorilor de Limba franceză. Formarea a fost asigurată de Isabelle Barriere, formator acreditat CREFECO.
Formarea a vizat înțelegerea noțiunii de numerique în ora de limba franceză, identificarea principalelor platforme care pot fi utilizate în cadrul orelor de Limba franceză și cum pot fi selectate pentru realizarea unei fișe pedagogice care să subsumeze mai multe secvențe didactice.
Integrarea tehnologiei digitale în predarea limbii franceze ca limbă străină (FLE) oferă numeroase oportunități pentru a îmbogăți învățarea. Iată câteva aspecte cheie de considerat:
1. Instrumente digitale
Aplicații și platforme: Utilizarea aplicațiilor precum Duolingo, Babbel sau platforme de învățare online pentru a practica vocabularul și gramatica.
Resurse interactive: Site-uri care oferă exerciții interactive, teste și jocuri educaționale.
2. Materiale multimedia
Videoclipuri și podcasturi: Utilizarea de conținuturi audiovizuale pentru a îmbunătăți înțelegerea orală și cultura francofonă.
Webinarii și conferințe: Participarea la evenimente online pentru a interacționa cu vorbitori nativi.
3. Colaborare online
Forumuri și rețele sociale: Crearea de grupuri de discuție pentru a încuraja schimburile în limba franceză.
Proiecte colaborative: Utilizarea unor instrumente precum Google Docs sau Padlet pentru lucrări de grup.
4. Personalizarea învățării
Monitorizarea progresului: Instrumente digitale care permit profesorilor să urmărească evoluția elevilor și să adapteze lecțiile în consecință.
Învățare autodirijată: Acces la resurse variate care permit elevilor să lucreze în ritmul lor.
5. Evaluare digitală
Teste online: Utilizarea de quiz-uri interactive pentru a evalua competențele lingvistice într-un mod dinamic.
Portofolii digitale: Crearea de portofolii online pentru a aduna lucrările elevilor și a urmări evoluția acestora.
Toate fișele pedagogice au fost reunite pe blogul formatorului și după încheierea modulelor de formare, 15 noiembrie 2024, acestea vor fi publicate pe site-ul Parlons français al Organisation Internationale de la Francophonie.
Iată așadar, cum reuniunea a mai multor categorii de profesori din sudul, centrul și estul țării a făcut posibilă punerea în comun a unor idei despre cum să arate demersul didactic la ora de limba franceză sau la orele disciplinelor predate în limba franceză, folosind tehnologia și inteligența artificială.
Deși dau un suflu nou orelor de limbi străine și fac orele mai atractive pentru elevii preponderent situați în generația Z, nu putem concluziona faptul că aceste tehnologii vor înlocui profesorul de limba franceză, ci îi vor oferi un real sprijin pentru dinamizarea orelor și pentru a face ca ora de limba franceză să răspundă nevoilor elevilor în învățare.