Preșcolaritatea este perioada care pune bazele educației copilului, în această perioadă înregistrându-se cele mai importante achiziții, deprinderi, noțiuni de bază și abilități. Având o baza puternic creată în grădiniță, prin intermediul jocului, învățării, creativității, preșcolarul poate deveni apoi școlarul care își va consolida toate aceste deprinderi și aptitudini într-un ritm crescendo.
Una din cele mai importante valori pe care le putem dezvolta și încuraja la preșcolari este creativitatea. Fără ea, suntem lipsiți de însăși esența rezolvării de probleme, oportunitatea dezvoltării și evoluției societății. Fiecare om are nativ această putere creatoare, intr-o măsură mai mare sau mai mică, depinde doar de societate cum reușește să o pună în evidență și să o încurajeze . În cadrul școlii, grădiniței este cel mai facil de lucrat cu potențialul creator al micuților, creându-le spațiul, oportunitățile și punând la dispoziție mijloacele necesare pentru atingerea obiectivelor.
Copilul, la nivel preșcolar este prin natura sa, un creativ, trebuie doar să i se ofere oportunități și să fie efectiv lăsat să își manifeste potențialul creativ prin intermediul activităților de muzică, desen, modelaj, limbă și comunicare, activități matematice, joc de rol, construcții, nisip și apă.
În activitățile matematice, copiii au posibilitatea sa-și manifeste potențialul creator, fie aplicând deja ceva ce au învățat, ex. Cursa formelor geometrice, fie experimentând, astfel realizându-se învățarea prin descoperire și joc. De fapt toată perioada preșcolarității are la baza Jocul și creativitatea celor mici.
Din punct de vedere al organizării , proiectării, desfășurării și evaluării activităților, educatoarea care dă dovadă de creativitate , sporește mult procesul educativ. Când procesul de predare este însoțit de metode și mijloace moderne, interactive, care stimulează copilul, învățarea se face prin joc și voie bună, având efecte pe termen lung. Copilul învață cel mai repede și ușor prin propria lui experiență cu acel ceva, ex. Cântarul ALA. Pe când, atunci când doar se prezintă imagini sau se povestește, informația nu rămâne stocata in memoria de lungă durată și nu influențează comportamentul copilului. Cele mai memorabile activități rămân cele precum vizitele, excursiile, experimentul, joaca.
Evident, în România, la momentul actual, este dificil să desfășori doar activități de genul acesta, preponderente fiind activitățile clasice precum Exercițiu cu material individual, joc logico-matematic, joc didactic, si jocul liber. Însă putem strecura diverse elemente noi, interesante și captivante pentru a le atrage atenția preșcolarilor și de a-i stimula, precum sunt prezentate în exemplele de mai jos.
1. Cântarul – ALA1
În săptămâna având ca temă, Legume de toamnă, am ales să le predau preșcolarilor de la grupa mare, unitățile de măsură, în cadrul Domeniul știință, activitate matematică. Înainte cu 1 zi, am rugat preșcolarii să aducă la grădiniță o legumă de toamnă. Cei mici au jucat la ALA 1 jocul de rol La piață. În cadrul jocului, preșcolarii au analizat, descris, comparat și mirosit legumele, rând pe rând. Bineînțeles, că fiind la piață, nu am putut să nu aflăm care legumă e mai grea, și cum ne dam seama de asta.
Cu ajutorul unui cântar și a unor mini-greutăți, improvizate din jocul Montessori Cilindri, cei mici au folosit cilindrii ( de diferite mărimi, grosimi, lungimi) pentru a pune în echilibru cele două părți ale cântarului. Astfel, prin comparație, copiii au dedus că partea care se înclina mai mult, era mai grea, deci cântărea mai mult, iar partea care rămânea mai ridicată, era mai ușoară, așadar cântărea mai puțin. Bineînțeles că atunci când, cântarul a fost în echilibru, cei mici au conștientizat că mulțimea cilindrilor din partea stângă are aceeași greutate cu mulțimea cilindrilor din partea dreaptă, chiar dacă numărul de greutăți este diferit. Cilindrii Montessori au înălțimi, grosimi și mărimi diferite, aspect sesizat imediat de preșcolari.
Mai departe, cei mici au cântărit legume, mai mari și mai mici, comparându-le una cu alta sau cu cilindrii pentru contragreutate. Fiind curioși, au folosit și alte instrumente din grupă, pentru măsurare, apreciere și comparare, cum ar fi cuburi de lemn, bile de sticlă, zaruri și apă la final, deoarece cântarul nostru era dotat cu un recipient special pentru măsurarea lichidelor, deci megabonus.
Deși planificasem să fie o activitate de o zi, țin să precizez că toată săptămâna legumelor, a fost coadă la Centrul Științe, unde era amplasat cântarul, toți copiii dorindu-și să exploreze, fapt pentru care am lăsat centrul deschis toată săptămâna, oferindu-le celor mici ocazia să exploreze și să descopere bucuria dea învăța prin descoperire, operații matematice precum măsurarea, compararea sau aprecierea greutății anumitor obiecte familiare lor. Pe scurt, preșcolarii grupei mari au învățat despre unități de măsură prin joc și explorare.
2. Cursa formelor geometrice – DȘ2
În săptămâna dedicată evaluării, am ales să verific și cunoștințele preșcolarilor despre forme geometrice, printr-un joc de mișcare cu elemente matematice. Astfel, cei mici s-au distrat pe cinste, iar eu am reușit să evaluez obiectiv toți preșcolarii.
Obiective:
- Să stabilească traseul, respectând cerința( să pășească doar pe forma aleasă ex. Triunghi)
- Să pășească pe toate formele, ex. Triunghi, fără a omite vreun element
- Să așeze forma avută ex. Triunghi, acolo unde se potrivește, la finalul traseului
- Să-si pastreze echilibrul pe parcursul deplasării pe traseu
- Să numească forma aleasă , culoare și mărimea/ grosimea ex. Eu am ales un triunghi mare, albastru și subțire!
Cultivarea interesului preșcolarilor pentru activități matematice, dă posibilitatea cadrelor didactice să stimuleze gandirea logico-matematică, ordinea operaților, șirul logic.