În perioada 4-8 noimebrie 2024, în capitala Islandei, la Reykjavik, s-a desfășurat conferința 18th International Tool Fair – Tech-tonic Motions in Learning – ITFXVIII. Eveniment al comunităților de practică Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate, 18th International Tool Fair a reunit reprezentanți din sectoarele învățământ școlar, educația adulților, educație și formare profesională (VET), tineret și sport din întreaga Europă dar și din țările terțe asociate programului. Conferința s-a concentrat pe prioritatea programelor de tineret și educație școlară care abordează transformarea digitală și a avut în vedere adaptarea domeniile tematice pentru a le face relevante atât pentru sectorul non-formal, cât și pentru cel formal.
De ce 18th International Tool Fair – Tech-tonic Motions in Learning – ITFXVIII a fost o ALTFEL de conferință?
Modul de organizare a 18th International Tool Fair a permis participanților – prin abordări și practici inovatoare – să exploreze tema digitalizării din diverse perspective. Târgul a cuprins mai multe tipuri de workshop-uri:
- Ateliere de exersare a unor instrumente digitale (Tools Workshops) au permis unora dintre participanți să conducă și să faciliteze propriile ateliere, oferind astfel spații de învățare între ,,egali” (participant-participant), într-un context internațional. Participanții care s-au oferit să organizeze astfel de sesiuni de formare au aparținut sectoarelor școlar, VET, tineret și sport. Tematica vizată a cuprins o paletă foarte bogată de aplicații digitale și modele de activități precum: inteligența artificială ( AI), aplicația Actionbound, modelul de dezbatere în format digital, design grafic, crearea unei lecții Ted-Ed, moodle, minding media, învățarea matematicii în afara sălii de clasă utilizând MathCityMap, etc.
- Ateliere de explorare a unor instrumente-digitale (Tools to Explore ) au reprezentat oportunități pentru participanții la conferință de a aprofunda înțelegerea și dezvoltarea unor instrumente digitale sau a abordărilor în jurul unei anumite teme sau subteme. Au fost sesiuni tematice de o durată mai lungă- structurate în trei întâlniri- care au oferit abordări noi de lucru pentru participanți. Aceștia au putut opta pentru una din următoarele teme: a) valorificarea tehnologiei într-o manieră creativă ( coding și programare), b) utilizarea inteligenței artificiale în educație și activitățile de tineret, c) realitatea virtuală și d) utilizarea aplicației Discord pentru crearea unor comunități de învățare.
- Activitate de mentorat (Tool Coaching). Toți cei selectați pentru a-și prezenta aplicația și/sau produsul digital într-un atelier de exersare sau explorare au avut șansa de a primi un mentor care să îi sprijine în organizarea workshopului. Aceștia au avut rolul de coaching și mentorat, în conformitate cu temele Târgului Internațional de Instrumente.
- Târgul de instrumente digitale (Tools Market) a reprezentat o oportunitate de a împărtăși o gamă mai largă de instrumente și aplicații digitale, publicații și idei aduse de participanți. S-a plecat de la premisa că nu toate propunerile participanților pot fi prezentate în cadrul unui atelier, iar unele nu necesită atât de mult timp. În acest fel, Târgul de instrumente a devenit locul perfect pentru unii participanți de a prezenta iar pentru alții de a explora ceea ce s-a creat în comunitățile educaționale.
Programul a mai inclus:
- Discuții (TF Talks). Discuțiile Târgului de Instrumente digitale au reprezentat echivalentul discuțiilor TED, dar acestea care au fost organizate special pentru Târgul Internațional de Instrumente, oferind discuții inspiraționale provocând participanții și declanșând reflecții mai profunde pe o temă legată de subiectul principal al evenimentului.
- Pauzele de cafea (Hot Spot) au fost dedicate furnizării de informații și pentru a răspunde la întrebările participanților despre programele Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate prin intermediul membrilor personalului AN și SALTO prezenți la eveniment.
Rezultate conferinței – din perspectiva participanților – pot fi sintetizate astfel:
- explorarea unei game largi de teme digitale, instrumente calitative și abordări prin ateliere conduse de facilitatori, discuții între participanți și facilitatori, sesiuni de implicare profundă și activități interactive;
- participanți inspirați și pregătiți să utilizeze noi instrumente, metodologii și practici în contextul organizației lor și în realitatea locală și experiențele profesionale/ personale, lucrând în jurul noțiunii de transferabilitate;
- discutarea și împărtășirea de idei despre cum pot fi aplicate instrumentele digitale în diferite sectoare și în diverse contexte educaționale, culturale, sociale;
- reflectații asupra practicilor digitale, cercetării și competențelor din toate sectoarele (tineri, sport, școli, VET și educație pentru adulți).
La nivel personal, evenimentul mi-a oferit oportunitatea de a învăța și de a împărtăți cunoștințe despre metode inovatoare și bune practici în învățarea formală și non-formală, prin explorarea și schimbul de ,,instrumente educaționale”( instrumente și aplicații digitale), mai cu seamă cele dezvoltate cu ocazia implementării Acreditării Erasmus+ (2020-1-RO01-KA120-SCH-095551) la nivelul școlii noastre.
La conferință au participat peste 120 de participanți din statele europene dar și din state precum Egipt, Maroc, Turcia, Iordania. Activitățile acesteia au fost completate de vizite culturale, socializare, organizarea unor mini-expoziții cu produse tradiționale din statele de origine a participanților și schimb de contacte pentru viitoare proiecte educaționale școlare sau în domeniul tineretului. Invitații care au luat cuvântul au fost reprezentanți ai Agențiilor Naționale din Franța și Islanda dar și specialiști și cercetători din domeniul educației, lucrători din domeniul tineretului și artiști.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.