Copii cu CES: șansa la învățământ de masă pentru integrare în grup și în societate

Deseori auzim din partea unor colegi că se plâng de un elev cu CES, punând la îndoială locul acestuia în învățământul de masă…
Dumnezeu a lăsat și acești copii printre noi. Așa cum părinții își asumă rolul de părinți pentru copiii lor, așa cum i-au primit, fiecare cadru didactic ar trebui să își asume rolul de profesor și să facă ce le stă în putință pentru a face o bucurie elevului cu CES în lecțiile pe care le predă.

Am elevi cu CES și mi-am adaptat programa de religie ortodoxă la specificul lor; în plus, mă joc cu ei jocuri didactice, îi pun să coloreze, să deseneze, să participe în diverse moduri la ora de religie ortodoxă. Nu îi izolez, ci îi integrez în grupul-clasă – va sta în bancă cu un elev foarte bun, sau unesc băncile și stau câte patru elevi – deci la masă stă și elevul cu CES.

Nu există bucurie mai mare decât a vedea bucurie în ochii elevilor cu CES, faptul că vin și te îmbrățișează faptul că îți dăruiesc un desen superb, sau îți creionează chipul de dascăl blând, sau fac desene cu tematică religioasă sau pictează icoane.

Suntem egali cu toții în ochii lui Dumnezeu, în fața Sa, la judecată totul stă scris în cartea vieții noastre, arătând binele făcut pentru semenii noștri, sau răul, primind fiecare răsplata după faptele noastre, Raiul sau iadul.

Dacă omul n-a primit decât o educaţie defectuoasă sau rea, el devine cel mai îngrozitor animal pe care l-a produs pământul. De aceea, legiuitorul trebuie să facă din educaţia copiilor, prima şi cea mai serioasă din preocupările sale (Platon).

De-a lungul istoriei umanităţii, s-a oferit o conotaţie negativă noţiunii de a fi „altfel”, inclusiv în spaţiul educaţiei. A fi diferit înseamnă a nu fi în conformitate cu majoritatea, cu norma, cu regula, ceea ce a dus implicit la un tip sau altul de sancţiune simbolică la nivel social. În timp, diferenţa a devenit o temă centrală în domeniul educaţiei, au fost lansate mai multe campanii împotriva rasismului, xenofobiei, comunicării, acceptării, cu slogane ca „Toţi diferiţi, toţi egali!”, „Unitate şi comunicare”, etc. În societatea modernă, acceptarea diferenţei devine un obiectiv important al educaţiei, punându-se accent deosebit pe personalizarea acesteia, ca demers de valorificare a diferenţei, a caracteristicilor individuale prin sprijin specific şi promovare a individualităţii în contextul comunităţii.

Din perspectiva acceptării diferenţei şi a promovării drepturilor egale, integrarea copiilor cu CES în învăţământul de masă a devenit o politică educaţională explicită, solicitată şi justificată de diferite „grupuri de interese” din care amintim decidenţii politici, societatea în sine, părinţii şi şcoala, care consideră această integrare necesară ca mod de promovare a abordării globale a dezvoltării personalităţii copilului, un drept egal pentru o educaţie de calitate, ca deschidere către comunitate şi ca dezvoltare a respectului pentru diversitate. Chiar dacă au fost şi păreri contra, majoritatea a decis că integrarea copiilor cu CES este imperativ necesară pentru integrarea acestora în societate şi pentru „şansa de a fi egali cu ceilalţi”.

Măsura de integrare a copiilor cu CES în învăţământul de masă este considerată de cadrele didactice benefică pentru astfel de copii, dar perturbatoare pentru ceilalţi. Unele cadre didactice consideră că această integrare ar trebui făcută în urma unei evaluări obiective şi responsabile, copiii dovedind că pot face faţă cerinţelor şcolii de masă, iar recomandarea pentru şcolile speciale să fie făcută doar dacă nu se îndeplinesc o serie de condiţii minimale de integrare şi participare la viaţa şcolară. Măsura de integrare a copiilor cu CES în învăţământul de masă este în asentimentul părinţilor, care de cele mai multe ori insistă să-şi înscrie copiii în şcoli de masă, chiar dacă recomandarea specialiştilor se îndreaptă către cele speciale. Părinţii justifică această opţiune prin afirmaţia că şcoala de masă ajută copilul pentru integrarea în societate şi că o şcoală specială l-ar afecta din prisma contactului cu problemele altor copii. De aceea, este bine ca familia să consulte, înainte de înscrierea la şcoală, un medic specialist în vederea stabilirii unui diagnostic concret dar şi să prezinte ulterior cadrului didactic detalii clare despre starea de sănătate a copilului.

Familia trebuie să fie conştientă de necesităţile copilului şi să-şi păstreze realismul acceptând un diagnostic posibil şi să urmeze indicaţiile specialiştilor, pentru binele copilului. Odată efectuată informarea părinţilor, diagnosticarea clară şi recomandarea de specialitate, următorul pas constă în înscrierea la şcoală, fie ea de masă sau specială, in funcţie de necesităţile de dezvoltare ale micuţului. Cadrul didactic, urmărind etapele adaptării curriculumului (documentarea, evaluarea iniţială, adaptarea propriu-zisă, monitorizarea elevului cu C.E.S., evaluarea finală) întocmeşte un plan personalizat de recuperare, consultându-se periodic cu psihologul copilului pentru înregistrarea progreselor sau regreselor acestuia.

Aceasta este situaţia ideală, care oferă beneficii reale copilului cu nevoi speciale.

 

prof. Adrian Petru Codilă

Școala Gimnazială, Băuțar (Caraş-Severin) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/adrian.codila

Articole asemănătoare