Construirea unei activități de învățare la limba română pentru o tranziție mai ușoară pentru elevi

Tranziția de la ciclul primar la cel gimnazial pentru elevi este extrem de grea și presupune multă răbdare din partea cadrelor didactice și a părinților, cât și foarte multă atenție, îngăduință. Cei mici pot fi copleșiți de numărul mare de materii, de chipurile noi pe care le văd oră de oră, de cerințele fiecărui cadru didactic, de lipsa doamnei învățătoare care le-a fost alături de luni până vineri, cinci ani la rând în timpul lunilor petrecute la școală, de înlocuirea calificativelor cu note de la 1 la 10.

Interacțiunea cadru didactic-elev este un element esențial pentru o acomodare rapidă și ușoară, care să nu provoace dezechilibre emoționale sau psihologice. Ei trebuie să știe că au voie să greșească, să adreseze întrebări, să aibă zile bune sau mai puțin bune, starea de spirit este influențată de tot ce este nou.  Orele de limba și literatura română pot fi extrem de atractive pentru elevi, iar interacțiunea cadru didactic- elev și elev- elev poate să devină una fructuoasă. Pentru o atmosferă caldă, calmă, bazată pe reușită se pot utiliza diferite tehnici și metode.

Primii pași în clasa a V-a sunt importanți și pot pune amprenta pe tot ceea ce urmează a experimenta în cei patru ani gimnaziali, elevii. Astfel că, lecții care pot părea la o primă vedere grele și obositoare pot fi transformate în unele atractive. De exemplu, în cadrul orelor de receptare a unui text literar, clasa a V-a, opera Tezeu și Minotaurul de Florin Bican, am utilizat jocul, iar ca mijloc de organizare, echipa. Elevii au fost împărțiți pe echipe de câte două persoane și au extras dintr-un bol un bilețel pe care găseau notat numele Tezeu sau Minotaurul. Cei mici au fost solicitați să se transforme pentru câteva minute în acest personaj și cu ajutorul coechipierului să îl aducă pe respectivul personaj în zilele noastre, purtând cu acesta un dialog de 5-7 replici. Prin intermediul acestui exercițiu, elevii și-au exersat rolul în comunicare, și-au exprimat emoțiile și părerile, putând să perceapă clar cele doua personaje prezentate în antiteză pe parcursul textului literar. De asemenea, la finalul exercițiului, elevii au fost întrebați cu care dintre cele doua personaje se identifică și au fost rugați să ofere și un argument, iar personalitățile micilor învățăcei au fost clar dezvăluite. Totul a fost un joc pentru ei, dar un joc prin care s-au familiarizat cu textul suport, pe care îl lecturaserăm cu o ora înainte când a fost realizat și planul simplu de idei.

La finalul lecției, elevii aveau zâmbetul pe buze, erau plini de energie si dornici să descopere în continuare noi informații, și in același timp obiectivele lecției au fost atinse cu succes.

 

prof. Luiza Maria Cojocaru

Școala Gimnazială Nr. 153 (Bucureşti) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luiza.cojocaru

Articole asemănătoare