Mobilitatea noastră în Antalya fost o experiență cu totul aparte, cu o încărcătură emoțională profundă, în care tema proiectului – starea de bine a elevilor – s-a regăsit nu doar în activitățile planificate, ci și în fiecare zâmbet, în fiecare moment de conexiune și în fiecare pas făcut împreună într-un spațiu cultural nou.
În cadrul proiectului Erasmus+ 2024-1-RO01-KA121-SCH-000203781 acreditarea nr. 2022-RO01-KA120-SCH-000106279, cu titlul Obținerea stării de bine pentru elevi și profesori prin participarea la activități ERASMUS+, în perioada 12-19 aprilie 2025 s-a desfășurat mobilitatea în Turcia, Antalya. Kepez Mahmut Celalettin Ökten Anadolu İmam Hatip Lisesi a fost o primitoare instituție gazdă pentru grupul alcătuit din 7 elevi adolescenți, toți băieți, proveniți din familii monoparentale, majoritatea ca urmare a decesului unui părinte.
În perioada petrecută în Antalya, elevii au participat la un program atent construit, menit să îi sprijine în dezvoltarea personală și emoțională. Activitățile desfășurate au urmărit modelul PERMA, propus de Martin Seligman, care definește starea de bine prin: emoții pozitive, implicare, relații, sens și realizare. Aceste componente au fost prezente în fiecare zi a mobilității.
Participarea la orele de muzică, desen și sport, alături de elevii școlii gazdă, le-a oferit adolescenților oportunitatea de a se exprima liber, de a descoperi plăcerea implicării în activități creative și de a relaționa cu tineri din altă cultură, fără bariere lingvistice sau sociale. Armonia sunetelor, libertatea culorilor și spiritul de echipă au creat contexte reale de conectare și redescoperire a propriei valori.
Un moment memorabil a fost excursia la cascada din parcul natural din Antalya. Acolo, natura a oferit cadrul ideal pentru exerciții ghidate de mindfulness, desfășurate ulterior și pe malul Mării Mediterane. În acele momente de liniște și conștientizare, adolescenții noștri au fost încurajați să trăiască prezentul, să observe emoțiile fără a le judeca și să își găsească propriile surse de calm și echilibru interior – o abilitate vitală, mai ales pentru tinerii crescuți în contexte familiale fragilizate.
Vizita la acvariu a completat experiența senzorială și educativă, stimulând curiozitatea și fascinația față de lumea vie. Spre finalul mobilității, elevii au redactat câte o scrisoare către sinele lor din viitor, un exercițiu cu impact profund, în care au reflectat la cine sunt, ce au trăit și ce își doresc să devină. A fost un act de curaj și vulnerabilitate, dar și de asumare a propriului drum.
Dincolo de activități, ceea ce a făcut această experiență cu adevărat valoroasă a fost relația construită între elevi și gazde, între elevi și profesorii însoțitori, dar și între ei înșiși. Adolescenți care plecaseră poate nesiguri, retrași sau marcați de experiențele de viață, s-au întors cu încredere, cu noi prietenii, cu emoții validate și cu sentimentul că sunt văzuți, auziți și apreciați.
Această mobilitate Erasmus a demonstrat, încă o dată, că școala poate contribui real la starea de bine a elevilor, atunci când pune accent pe relații autentice, pe explorarea emoțională și pe dezvoltarea personală. Într-o lume în care tot mai mulți tineri se confruntă cu singurătatea sau cu lipsa unor modele stabile, astfel de experiențe devin nu doar relevante, ci esențiale pentru sănătatea lor mentală și emoțională.