Conexiuni interculturale prin acreditare Erasmus+: Experiența elevilor din România în Turcia

Acreditarea Erasmus+ este un instrument esențial prin care instituțiile de învățământ și organizațiile educaționale din Europa obțin acces la finanțare pentru proiecte de mobilitate internațională, contribuind astfel la îmbunătățirea educației și dezvoltării profesionale. Obținerea unei acreditari Erasmus+ pentru mobilități în domeniul educație școlară, oferă o structură pe termen lung pentru a implementa activități de mobilitate care implică elevi și profesori, toate aliniate cu obiectivele strategice de învățare și dezvoltare europeană. Aceasta facilitează accesul la resurse financiare pentru schimburi internaționale, programe de practică și alte activități educaționale care promovează colaborarea, inovarea și integrarea culturală în spațiul european. În plus, acreditarea consolidează angajamentul instituțiilor de a respecta și promova valorile și obiectivele europene în educație, incluzând incluziunea, diversitatea și îmbunătățirea continuă a calității procesului de învățare.

Școala Gimnazială “Sf. Dumitru” Craiova se află în anul III de acreditare Erasmus+ și în prezent implementează proiectul cu numărul 2024-1-RO01-KA121-SCH-000205245. În perioada 21 – 25 octombrie 2024 am efectuat o mobilitate de grup cu 12 elevi și 4 cadre didactice în Istanbul (Turcia) la  Bayrampaşa Okyanus Koleji.

În prima zi a mobilității noastre, am fost primiți cu căldură de echipa școlii, formată din domnul Ayhan Erzi, directorul instituției, și de doamna Damla Uludağ, responsabilă de proiecte științifice. După o scurtă sesiune de bun-venit, echipa Școlii Gimnaziale “Sf. Dumitru” a prezentat în fața unui public numeros de peste 200 de elevi și profesori, un material multimedia cu informații despre școală și programele sau proiectele noastre.  Apoi, elevii noștri și cei turci s-au prezentat și au fost oferite, mici cadouri simbolice, formate din obiecte sau produse tradiționale reprezentative, moment ce a contribuit la consolidarea spiritului intercultural al evenimentului.

Ulterior, am participat la două sesiuni interactive alături de elevi, în laboratorul de informatică, unde am explorat aplicația de modelare 3D Tinkercad. Această aplicație permite crearea de modele 3D pentru imprimare, design de produse, și alte aplicații. Ea utilizează o interfață simplă, cu forme geometrice de bază (cuburi, sfere, cilindri etc.), care pot fi combinate și modelate. Modelele create pot fi exportate în formate compatibile cu imprimantele 3D (cum ar fi STL sau OBJ). Elevii au fost implicați activ, introducând obiecte variate și texte personalizate în mediul virtual, dezvoltându-și abilitățile de design digital și colaborare.

În pauzele dintre activități, elevii noștri au avut ocazia să socializeze cu colegii lor turci, iar noi am profitat de acest timp pentru a vizita mai multe dintre spațiile școlii. Am fost impresionați de infrastructura instituției, cu săli de clasă generoase, modern echipate și foarte bine întreținute, care reflectă angajamentul școlii pentru un mediu educațional de calitate.

La prânz, am luat masa în cantina școlii, alături de toți elevii și profesorii implicați în proiect și nu numai, bucurându-ne de preparatele locale și de o atmosferă plăcută, de comunitate.

După încheierea programului oficial, ne-am dedicat după-amiaza explorării zonei în care eram cazați, făcând o plimbare în districtul istoric Fatih din Istanbul. Această incursiune ne-a permis să ne familiarizăm cu împrejurimile și să descoperim frumusețea și bogăția culturală a zonei.

În a doua zi a mobilității, elevii au participat la un atelier STEM, axat pe construcția unui pod din spaghetti, inspirat de celebra idee a podului lui Leonardo da Vinci. Acest concept de inginerie, dezvoltat de Leonardo în perioada Renașterii, este renumit pentru structura sa autoportantă, care nu necesită elemente de legătură suplimentare pentru a se susține. Elevii, lucrând în echipe mixte alături de colegii lor turci, au folosit pistoale de lipit cu silicon și baghete de silicon pentru a da viață acestui proiect ambițios, îmbinând creativitatea cu principiile ingineriei de bază.

Atelierul STEM a fost urmat de un workshop artistic de pictat măști, în care elevii au folosit culorile simbolice ale celor două țări partenere, precum și elemente reprezentative ale programului Erasmus+, pentru a crea măști unice și simbolice. Prin aceste activități, elevii au explorat nu doar latura tehnică, ci și pe cea artistică a parteneriatului intercultural.

În pauzele dintre activități, au avut ocazia să se bucure de preparate tradiționale turcești, printre care delicioasa plăcintă cu brânză, mini-eclere și faimoasele baclavale, un adevărat răsfăț culinar.

După cele două ateliere, atmosfera s-a mutat în curtea școlii, unde elevii au jucat volei în echipe mixte, turco-române. Au discutat, au schimbat informații despre culturile și experiențele lor, consolidând relațiile și dezvoltându-și abilitățile de lucru în echipă într-un mod relaxat și plăcut.

În cea de-a treia zi, activitățile au început cu un atelier STEAM, având în prim plan aspectul artistic, în care elevii au lucrat la realizarea unei reprezentări a celebrului Turn Galata (inclus pe lista patrimoniului UNESCO) pe pânză. Acest turn istoric, un simbol al Istanbulului, datează din secolul al XIV-lea și oferă o panoramă spectaculoasă asupra orașului; este cunoscut pentru importanța sa culturală și pentru rolul său de reper în peisajul urban, fiind unul dintre cele mai vechi și mai faimoase monumente ale orașului. Elevilor li s-au transmis informații legate de caracteristicile arhitecturale și structurale:

  • înălțimea de aproximativ 67 metri, inclusiv cupola, făcându-l unul dintre cele mai înalte turnuri medievale din Istanbul.
  • diametrul bazei este de aproximativ 16,5 metri, iar diametrul interior al turnului este de aproximativ 9 metri.
  • zidurile exterioare au o grosime de până la 3,75 metri la baza turnului, conferind o rezistență deosebită structurii și protecție împotriva invaziilor și intemperiilor.

După acest atelier artistic, elevii au trecut la un workshop de codare în Scratch, unde au creat propriile versiuni ale jocului Pong. Folosind structuri de control precum bucle și condiționale, elevii au programat mișcarea bilei și a paletelor, exersându-și abilitățile de gândire logică și algoritmică. Au experimentat și cu variabile și evenimente pentru a adăuga funcționalități în joc, ceea ce le-a permis să înțeleagă principiile fundamentale ale programării.

Cel de-al treilea atelier s-a concentrat pe codarea dispozitivului hardware Micro:bit, un microcontroler educațional, pe care elevii l-au programat pentru a măsura temperatura, pentru a efectua calcule matematice simple și pentru a afișa simboluri sau emite sunete. Prin utilizarea structurilor logice specifice, cum ar fi instrucțiuni de tip „if ..then…else” și bucle, elevii au învățat cum să configureze Micro:bit-ul pentru diverse aplicații practice, consolidându-și astfel cunoștințele în domeniul programării și al tehnologiei aplicate.

După ateliere, am servit prânzul în cantina școlii. După masă, elevii s-au alăturat colegilor turci la un meci de fotbal în curtea școlii, unde s-au distrat și și-au consolidat relațiile de prietenie prin sport și joc.

A patra zi, a fost dedicată vizitelor culturale la cele mai iconice locuri din Istanbul, toate vizitate alături de un ghid care ne-a împărtășit istoria lor captivantă:

  • Moscheea Süleymaniye: Construită în secolul al XVI-lea de faimosul arhitect Mimar Sinan, această moschee impresionează prin mărimea sa și prin eleganța detaliilor. Situată pe una dintre colinele Istanbulului, oferă și o vedere panoramică asupra Bosforului, fiind un simbol al epocii de aur otomane.
  • Moscheea Albastră: Cunoscută și sub numele de Sultanahmet Camii, este celebră pentru cele șase minarete și pentru interiorul său magnific, acoperit cu faianță albastră. Este una dintre cele mai vizitate moschei din lume, iar frumusețea sa decorativă reflectă măiestria otomană.
  • Grand Bazaar: Unul dintre cele mai mari și vechi bazaruri acoperite din lume, cu peste 4.000 de magazine, este o adevărată aventură culturală. Aici, am avut ocazia să admirăm și să achiziționăm obiecte tradiționale, de la haine și parfumuri, la condimente și ceramică lucrată manual.
  • Cisterna Basilica: Această structură subterană impresionantă, datând din perioada bizantină, a fost construită pentru a stoca apă pentru oraș. Atmosfera sa misterioasă și coloanele iluminate creează o imagine unică, iar ghidul ne-a dezvăluit legendele și istoria acestui loc de o frumusețe neobișnuită.
  • Hagia Sophia: Inițial o catedrală bizantină, transformată în moschee și ulterior în muzeu, Hagia Sophia este o capodoperă arhitecturală, renumită pentru cupola sa masivă și mozaicurile splendide. Este unul dintre cele mai impresionante monumente din lume, simbolizând bogata istorie culturală a Istanbulului.

În a cincea zi, programul a început cu o sesiune de feedback în cadrul activităților desfășurate la școala turcă la care elevii și profesorii au avut ocazia să împărtășească impresiile lor despre experiențele avute. A urmat ceremonia de certificare în care partenerii turci ne-au înmânat documentele de participare, însoțite de mici atenții simbolice, ca semn al aprecierii pentru colaborare.

Vizita la școală s-a încheiat cu un atelier de mișcare ritmică, în care elevii și profesorii au dansat pe o melodie tradițională turcească. Această activitate a fost nu doar o modalitate plăcută de a interacționa, ci și o oportunitate de a învăța despre cultura și tradițiile turcești prin intermediul dansului.

După prânz, am continuat explorarea Istanbulului printr-o serie de vizite culturale. Prima destinație a fost Palatul Dolmabahçe, o splendidă reședință imperială care combină stiluri arhitecturale europene și otomane, oferind o privire fascinantă asupra opulenței imperiului otoman. Am vizitat apoi Muzeul Panorama 1453, care reconstituie cucerirea Constantinopolului de către turci în 1453. Această experiență, cu panorame 3D, ne-a ajutat să înțelegem mai bine importanța istorică a acestui moment crucial.

Ziua s-a încheiat cu o croazieră pe Bosfor, care ne-a oferit o priveliște spectaculoasă asupra orașului, cu palatele și moscheile sale ce se întind de-a lungul malurilor. Această activitate a fost o modalitate perfectă de a ne relaxa și de a admira frumusețea naturală și arhitecturală a Istanbulului, în timp ce navigam între Europa și Asia.

Această mobilitate Erasmus+ a reprezentat o experiență memorabilă și valoroasă atât pentru elevii, cât și pentru cadrele didactice de la Școala Gimnazială “Sf. Dumitru”. Participarea la activitățile educative și culturale din Istanbul a oferit oportunitatea de a consolida cunoștințele tehnice și abilitățile sociale, dar și de a crea legături interculturale semnificative. Prin activitățile derulate alături de partenerii turci, elevii noștri au experimentat diverse metode de învățare și au avut acces la o viziune largă asupra culturii și valorilor europene. Această mobilitate a întărit, încă o dată, angajamentul școlii noastre față de programul Erasmus+ și de obiectivele sale de incluziune, diversitate și colaborare educațională internațională, și ne dorim să continuăm astfel de experiențe îmbogățitoare și în viitor.

* * *

Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP).

Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.

 

prof. Daniela Grecu

Școala Gimnazială Sfântul Dumitru, Craiova (Dolj) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/daniela.grecu

Articole asemănătoare