Școala Gimnazială „Alexandru Ivasiuc”, Baia Mare, este implicată într-un proiect Erasmus+ care prevede schimburi de experiență între profesori și elevi din mai multe țări europene: România, Italia, Suedia, Polonia, Slovacia, Portugalia și Turcia. Numele proiectului este „Computational Thinking and Digital Skills In European Education for All” (Gândirea computațională și deprinderile digitale în educația europeană pentru toți), mai pe scurt „CODE for All”.
Prima etapă în care au făcut schimb de experiență atât profesori cât și elevi în cadrul acestui proiect Erasmus+ s-a desfășurat în Polonia, în orașul Elk, în perioada 5-9 martie 2018. La această etapă am participat, din partea școlii noastre, două persoane: Anamaria Buia, profesor de limba engleză, și elevul Alexandru Andrei Marton, din clasa a VI-a A.
În cadrul acestor activități, elevii și profesorii participanți și-au exersat competențele lingvistice în limba engleză și competențele digitale și și-au îmbunătățit deprinderile de comunicare, cooperare și creativitate. Ei au învățat câte ceva despre cultura și civilizația celorlalți participanți la proiect și au făcut schimb de experiență profesională. Activitățile didactice la care am participat au fost interesante și folositoare. Au fost activități pentru diverse materii școlare și pentru diferite categorii de vârstă de elevi. De asemenea, ele au constituit un stimulent pentru dezvoltarea mea profesională. Iată aici câteva exemple dintre aceste activități:
Cody Way: elevii și profesorii participanți au vizitat școală gazdă urmând indicațiile de deplasare de pe fișele cu coduri. Ei au descifrat codurile folosind tablete inteligente pentru a citi codurile de pe fișa și pentru a află, astfel, direcția de deplasare pe care să o urmeze.
Lofi Blocks: activitate de training pentru profesori. în cadrul acestei activități, profesorii au făcut cunoștință cu roboțeii Lofi și cu programul pe calculator Lofi Blocks. Acest program permite utilizatorilor crearea diferitelor comenzi și programarea roboților conectați la calculator să execute respectivele comenzi.
Programarea roboțeilor Lego: activitate de training pentru elevi. În cadrul acestei activități, elevii au învățat să construiască roboței din piese Lego. roboțeii sunt conectați la calculatori și execută, apoi, comenzile date de elevi.
Pixel Art: profesorii și elevii au utilizat smartboard pentru a desena mascota proiectului, o rățușcă robot; elevii au realizat o felicitare de 8 martie pentru mama colorând pătrățele de pe felicitare după indicații.
Ozobots: profesorii și elevii au făcut cunoștință cu Ozobots, niște roboței rotunzi care se deplasează pe linii colorate desenate pe hârtie. Cu ajutorul codurilor formate din diverse linii colorate, acești roboței execută diverse mișcări (se învârt, merg la stânga să la dreapta ori își măresc sau își reduc viteză).
Activități de codificare off-line: lecții de predare a limbii engleze prin intermediul unor programe care transformă cuvinte sau chiar propoziții în coduri.
Sudoku: elevii au învățat să rezolve careuri sudoku.
Educational mat-training: profesorii au învățat să folosească un „covor” educațional pe care sunt înscrise literele orizontal și cifrele de la 1 la 10 vertical. Este o activitate mai mult pentru pre-școlari, în cadrul căreia copii învață să gândească logic și să ordoneze sau să grupeze pe categorii cartoane cu diverse desene (animale, plante, mijloace de transport etc.).
QR codes: activități de folosire a codurilor pentru a rezolva calcule în cadrul orelor de matematică (elevii colorează diverse numere pentru a ajunge la operația matematică cerută); activități de folosire a codurilor la ora de dans (elevii execută mișcările de dans după imaginile oferite pe fișe); activități de executare a unor experimente chimice descifrând instrucțiunile codificate cu ajutorul tabletei; elevii au preparat waffe descifrând cu ajutorul tabletei codurile care le explicau rețeta de preparare.
Vizitarea parcului de știință și tehnologie din Elk: elevii au făcut experimente cu bacterii în laboratorul de chimie și au construit roboței Lego în laboratorul de robotică. Crearea primului capitol din povestea unui robot (e-book): elevii și profesorii au lucrat pe grupe. Elevii au dat cu zarul pentru a alege din cuvintele date pentru a crea, mai apoi, un scurt text despre un robot. Textele au fost însoțite de desene create de elevi. Ele au fost apoi scanate și introduse în calculator pentru a crea o carte electronică despre un robot.
Pentru mine a fost o experiență foarte interesantă și mă bucur că am putut să beneficiez de ea. Am învățat lucruri noi de la colegii mei din străinătate și am legat noi legături de prietenie care sper să dureze cât mai mult. Nu pot decât să fiu recunoscătoare pentru acest „cadou” al vieții și să doresc tuturor colegilor mei profesori să aibă parte de o astfel de experiență.