Proiectele KA210 reprezintă o componentă vitală a programului Erasmus+ și aduc cu sine oportunități remarcabile pentru dezvoltarea educației în mediul școlar. Sub denumirea de „Parteneriate de mică amploare în educația școlară”, aceste inițiative promovează colaborarea între școli și alte instituții relevante din domeniul educației, cu scopul de a îmbunătăți calitatea actului educațional și de a aduce inovație în sălile de clasă.
Aceste proiecte sunt construite în jurul cooperării între instituții de învățământ din țări diferite, reunind echipe de profesori, elevi și specialiști în domeniul educației, care își unesc eforturile pentru a aborda provocări comune și pentru a dezvolta soluții inovatoare pentru educație. De-a lungul acestor parteneriate, școlile implicate își împărtășesc experiențele de succes, bunele practici și metodele de predare, contribuind astfel la diversificarea și îmbogățirea procesului educațional.
Obiectivele proiectelor KA210 sunt variate și se pot concentra pe numeroase aspecte educaționale esențiale, cum ar fi introducerea tehnologiei în educație, dezvoltarea abilităților digitale ale elevilor și cadrelor didactice, promovarea incluziunii sociale și interculturale în mediul școlar, sprijinirea dezvoltării competențelor-cheie și stimularea creativității și a inovației în predare.
Proiectele KA210 generează un impact pozitiv asupra elevilor, cadrelor didactice și a comunităților școlare implicate, contribuind la creșterea calității educației și la dezvoltarea abilităților esențiale pentru succesul într-o lume din ce în ce mai globalizată și interconectată.
Astfel, Școala Gimnazială “Sf. Dumitru” din Craiova a încheiat primul an de implementare a proiectului cu titlul “Offline” cu numărul 2022-1-HU01-KA210-SCH-000083365, an care a presupus două mobilități ale elevilor și cadrelor didactice la următoarele școli:
- Szent Imre Katolikus Általános Iskola és Jó Pásztor Óvoda, Alapfokú Művészeti Iskola, Eger, Ungaria (5 – 9 decembrie 2022)
- Torbali Ticaret Odasi 80.Yil Secondary School, Torbali, Turkey (2 – 6 mai 2023)
Scopul principal al proiectului este alfabetizarea media și combaterea dezinformarii. Prin acesta se dorește minimarizarea comportamentelor nedorite care provin din rețelele sociale, care pot afecta negativ mediul de învățare din școli și toate celelalte procese de educație-predare.
Toate activitățile din cadrul mobilității din Ungaria s-au desfășurat sub numele “Trolling și cyberbullying” și au inclus: ateliere de lucru pe tema cyberbullying și trolling, în echipe mixte, vizită de studiu la Szent Istvan TV și Radio, vizită în satul Noszvaj, jocuri în aer liber, ateliere de lucru pe tema modului în care elevii postează comentarii pozitive sau negative în mediul online, crearea și postarea de sloganuri pe padlet, jocuri sportive în sala de sport, excursii la Palatul Regal Gödöllő (una dintre reședințele preferate ale împărătesei Elisabeta a Austriei – Sissi), Piața de Crăciun din Budapesta și un parc indigen pentru animale de companie din Domonyvölgy, ateliere de lucru privind utilizarea pozitivă a rețelelor sociale și crearea de afișe în format fizic.
A doua mobilitate defășurată în Turcia, sub genericul “We are conscious media writers” a presupus următoarele activități: seminar pe tema managementului timpului petrecut pe ecran, în lumea digitală, discuții despre aplicațiile de social media pe care le folosesc elevii (Twitter, Instagram, Facebook, Skype), drepturile copilului și crearea unui poster despre aceste drepturi, excursii cu scopul de a cunoaște viața socială și reală, de afară, în loc de a naviga pe internet (Izmir, Kușadası Selcuk, Efes).
În afara acestor mobilități, am desfășurat o serie de alte activități menite să încurajeze elevii să-și folosească timpul într-un mod eficient și creativ:
- Atelier “Despre bullying și cyberbullying” (cu ocazia Zilei Internaționale a Nonviolenței în școli, sărbătorită pe 30 ianuarie 2023) am realizat un poster colaborativ, am răspuns la o serie de întrebări legate de aceste probleme și am purtat discuții asupra aspectelor care îi privesc. Iată link-ul către chestionarul realizat în română și engleză: view.genial.ly/63db4fca78978a001750257a/
- Atelier „Online vs. Offline. Ora de lectură o alternativă viabilă” (pe 01 februarie 2023) activitate menită să promoveze lectura în rândul elevilor. Am citit împreună „Jack and the Beanstalk” și am creat un test folosind Genially pe care îl împărtășim cu voi: view.genial.ly/63cd5ec72354ba0018eeacea/
- Safer Internet Day (pe 7 februarie 2023) am lucrat o serie de afișe specifice prin care promovăm reguli care trebuie respectate pentru a naviga în siguranță pe Internet, afișe care ulterior au fost expuse în holul școlii.
- Conexiuni creative și durabile dincolo de rețelele sociale – activitate prin care elevii noștri au fost încurajați să-și exprime creativitatea prin realizarea de desene în acuarelă sau în format digital în cadrul unui concurs
Mai multe informații și imagini despre proiect pot fi vizualizate aici: offline-erasmus.weebly.com. În cadrul celor 2 mobilități transnaționale de până acum au participat 5 elevi și 3 cadre didactice, iar în cadrul celorlalte activități au luat parte peste 50 de elevi și 7 cadre didactice.
Programul Erasmus+ reprezintă o oportunitate unică pentru elevi de a trăi experiențe extraordinare, de a-și dezvolta abilități esențiale și de a se deschide către lumea largă. Participarea la proiectele Erasmus+ poate aduce numeroase beneficii, atât din punct de vedere personal, cât și profesional: descoperirea unor noi culturi și limbi, îmbunătățirea abilităților lingvistice și comunicative, dezvoltarea abilităților sociale și interculturale, îmbogățirea cunoștințelor academice și profesionale, stimularea curiozității și a dorinței de învățare, construirea de prietenii internaționale.
Așadar, proiectele Erasmus+ reprezintă o experiență educațională inestimabilă pentru elevi, oferindu-le posibilitatea de a crește și a se dezvolta ca indivizi, de a deveni cetățeni globali și de a construi o lume mai deschisă și mai conectată. Prin participarea la aceste proiecte, elevii vor trăi momente memorabile și vor căpăta aptitudini și cunoștințe valoroase pentru viitorul lor personal și profesional.