Clasic și modern în predarea fizicii

În ultimii trei ani, am folosit predarea prin descoperire la fizică, adică pe baza unor experimente virtuale sau din viața de zi cu zi eleviii au reușit să „ghicească” noțiunea fizică ce trebuia asimilată în unitatea respectiva. După ce am reușit să notăm ceea ce ar trebui să învățam în unitatea de învățare respectivă, am făcut jurnalul de învățare cu noțiunile asimilate în unitatea de învățare respectivă și apoi am completat tabelul cu Știu/ Vreau să știu/ Am învăța. Pentru aprofundarea și asimilarea mai ușor a noțiunilor predate am folosit jocul didactic, jocul interactiv.

„Cei care educă copiii sunt demni de mai multă onoare decât cei care le dau viață; de aceea pe lângă viață, dăruiți copiilor și arta de a trăi bine, educându-i.” – Aristotel

Atât eu, cât și elevii am avut nevoie de noțiuni de folosire a computerelor. Am urmat diverse cursuri online despre folosirea computerelor despre folosirea platformelor despre diverse softuri educaționale utile predării fizicii. Am utilizat platforma Aservio și 24EDU în 2020, pentru susținerea lecțiilor pe timp de pandemie, iar anul acesta Școala din valiză, Livresq și Classroom în realizarea lecțiilor în mediu online.

Am utilizat platforma Wordwall pentru a crea activități interactive și imprimabile. Cele interactive sunt redate pe orice dispozitiv cu conexiune la Internet – computer, tabletă, telefon sau tablă interactivă. Sunt redate individual de către elevi sau coordonate de profesori, iar elevii ajung pe rând în fața clasei. Cele imprimabile pot fi imprimate direct sau descărcate ca fișier PDF și însoțesc activitățile interactive și cele independente. Am creat aceste activități folosind un sistem de șabloane clasice, familiare, cum sunt Cuvinte încrucișate și Chestionarul, jocuri în stil arcade ca Maze Chase și Airplane, instrumente de gestionare a clasei ca Planul de locuri. Pentru a efectua o activitate nouă, am început prin selectarea șablonului, apoi am introdus conținutul și am creat o activitate complet interactivă în doar câteva minute. După ce am creat activitatea, am comutat printr-un singur clic la un alt șablon, lucru care m-a ajutat să economisesc timp și mi-a folosit la diferențiere și consolidare de cunoștințe.

Am creat 5 activități pe această platformă, pentru următoarele capitolele din fizică: Fenomene mecanice, Fenomene magnetice, Fenomene electrice, Fenomene optice și o activitate dedicate formulelor matematice din fizica din gimnaziu. De exemplu, dacă am creat o activitate de potrivire bazată pe noțiuni științifice de fizică, am putut să o transform în Cuvinte încrucișate cu aceleași noțiuni științifice de fizică, sau în Chestionar sau o Căutare de cuvinte și multe alte posibilități. Am putut personaliza ușor materialele făcute pentru a se potrivi cu clasa și stilul meu de predare. Șabloanele interactive pot fi prezentate în diferite teme. Fiecare temă schimbă aspectul cu diferite grafice, fonturi și sunete. Am găsit opțiuni suplimentare pentru a seta un cronometru sau pentru a schimba jocul. Șabloanele imprimate au și ele opțiuni, deci poți modifica fontul sau poți imprima mai multe copii pe pagină. Activitățile Wordwall sunt utilizate pentru temele finalizate de elevi. Eu am dat tema iar ei au fost îndrumați către acea activitate fără a vizita pagina principală de activitate. Acest lucru l-am folosit în clasă când elevii au acces la propriile dispozitive sau la tema pentru acasă. Rezultatele elevilor erau înregistrate și puse la dispoziția mea. Activitățile create de mine sunt private deocamdată deci le pot accesa doar eu, iar elevii mei primesc linkul paginii respective. Eu pot să le fac publice prin partajare a linkului paginii activității prin e-mail, pe rețele sociale sau alte mijloace. Pot permite astfel altor colegi să găsească activitatea în rezultatele de căutare ale Comunității noastre, să-l joace și să se bazeze pe aceasta.

Activitățile Wordwall pot fi plasate pe un alt site web folosind un fragment de cod HTML. Acesta funcționează în același mod ca și funcția de încorporare video de pe You Tube sau Vimeo, oferindu-ți o activitate care poate fi redată pe propriul site. Aceasta este o modalitate de îmbunătățire a propriului blog sau a mediului virtual de învățare al școlii (VLE). Am observat în urma aplicării acestor jocuri la clasă, o mai mare preocupare pentru orele de fizică – elevii mei așteaptă cu nerăbdare ora de fizică, pentru „a se juca”. Se autoevaluează prin aceste jocuri, și își evaluează și rapiditatea cu care reușesc să termine aceste jocuri.

Evident, sunt și multe dezavantaje ale folosirii acestor jocuri atât de ordin psihopedagogic, cât și care țin de aspectele tehnice. În ce privește partea de conectivitate și acces, fiind mulți utilizatori, este semnalul slab la Internet sau se intră foarte greu pe platforma respectivă, iar elevii nu dispun de mijloace performante (telefoane, tablete, computere, laptopuri etc).

„O bună educație cere ca educatorul să inspire elevului stimă și respect, și nu se poate ajunge la aceasta prin nimicirea individualității elevilor și prin asuprirea stimei de sine”. Samuel Smiles

Bibliografie
1. Cerghit, I., Metode de învăţământ, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1997
2. Cucoş, C.( coordonatori), Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice, Editura Polirom, Bucureşti, 1998
3. Dumitru, I., Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea eficientă, Editura de Vest, Timişoara, 2001
4. Guţu, V., Dezvoltarea şi implementarea curriculumului în învăţământul gimnazial: cadru conceptual, Grupul Editorial Litera, Chişinău, 1999
5. Ionescu, M., Radu I., Didactica modernă, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 2001
6. Marcu V. , Filimon L., Psihopedagogie pentru formarea profesorilor, Editura Universităţii din Oradea, 2003

 

prof. Angela Pestrițu

Școala Gimnazială Nr. 1, Poienarii de Muscel (Argeş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/angela.pestritu

Articole asemănătoare