Programa la disciplina chimie îmi spune că trebuie să dezvolt elevilor mei de gimnaziu, pe lângă competențe de bază ca folosirea terminologiei specifice chimiei în scopul denumirii elementelor şi substanţelor chimice, clasificarea particulelor elementare, elementelor, ionilor, moleculelor după unul sau mai multe criterii, și o serie de valori și atitudini cum ar fi interesul şi curiozitatea, manifestare creativă.
Doresc să împărtășesc celor interesați, din activitățile de învățare prin joc a unor concepte chimice cu clasele de gimnaziu desfășurate în cadrul programului „Școala Altfel”. Succesul activității a fost confirmat și de faptul că o parte din elevi mi-au adus definiții pentru jocul „Pe cuvânt”, lucrate în vacanța de primăvară.
În scopul dezvoltării competențelor de bază, pentru programul național ”Școala Altfel”, am propus învățare prin joc.
I. ”Chim Start”
Am caroiat pe o colă de carton 4×4 pătrate și am decupap 15 jetoane cu formule chimice: CO2, MgO, Al2O3, SO3, Ca(OH)2, NaOH, Cu(OH)2, Al(OH)3, HCl, HNO3, H2SO4, H2CO3, NaCl, CaCO3, AgNO3.
Se joacă în perechi, fiecare elev pimește/își confecționează o tablă și un set de jetoane.
Regulile sunt:
a) Se amestecă jetoanele
b) Se așează pe tablă aleatoriu
c) Se rearanjeză jetoanele fără a le ridica de pe tablă, conform ceriței.
Cerințe:
• aranjați pe coloane oxizi, acizi, baze, săruri;-clasa a VII-a
• aranjați pe linii oxizi (metalici, nemetalici), baze (ordinea descrescătoare a caracterului metalic), săruri, acizi (în ordinea creșterii tăriei); clasa a VIII-a
Este declarat câștigător cel care termină corect primul, cel care pierde mai joacă o dată cu alt coleg.
II. ”Pe cuvânt”
Se propun 10 definiții pentru cuvinte care încep cu aceeași literă din care minim 7 sunt concepte chimice.
Exemplu: ”A”
1) Cea mai mică particulă ce păstrează proprietățile substanței-ATOM
2) ”relație” între proton(+) și electron (-)-ATRACȚIE
3) Se găsește 78% în aer-AZOT
4) Piatra iadului –AZOTAT DE ARGINT
5) Culoarea clorurii de argint și a zăpezii-ALB
6) Solvent universal-APA
7) Formula lui începe cu H-ACID
8) Numărul lui … indică numărul particulelor dintr-un mol-AVOGADRO
9) La întâmplare-ALEATOR
10) Metal alb, lucios, utilizat la confecționarea bijuteriilor-ARGINT
III. ”Dulapul cu substanțe”
Pornind de la o ideie ce caracterizează Pedagogia alternativă Montessori ,,Mâna este organul minții” consider că confecționarea și manipularea obiectelor duce la învățare și dezvoltarea gândirii.
”Dulapul” este ½ dintr-o coală A4 colorată ce are în centru două coloane cu câte șapte coloane (rafturile). Pe fiecare raft (în interior) se scriu denumirile științifice și cele tehnice pentru 14 substanțe uzuale. Marginile colii se îndoaie și se decupează astfel încât fiecare raft să se deschidă independent. Pe ”ușile” rafturilor se scriu formulele substanțelor din inteior. Se poate utiliza ca joc în perechi –un elev indică o formulă celălalt spune denumirea științifică și/ tehnică, verifică împreună, apoi schimbă rolul. Individual, cu ochiii închiși pun degetul pe dulap și spun denumirile apoi verifică. Se poate folosi și invers- din dulapul deschis aleg denumirile și scriu formulele.
După o astfel de activitate de două ore, la evaluarea am solicitat elevilor de clasa a VII-a să-mi scrie trei cuvinte care exprimă cum s-au simțit în timpul activității. Au predominat: ”entuziasmat/ă, interesat/ă, curios, foarte bine, atras de jocuri, vesel, fericit, amuzat, happy” dar am găsit și ”somnoroasă” și ”un pic obosit” (cu o zi înainte au avut o excursie la Iași).