Cele 4,5 principii ale predării matematicii

Ce înseamnă să fii un bun profesor ? Iată o întrebare pe care astăzi, mai mult decât oricând,  oricare dintre noi trebuie să ne-o adresăm, fie că suntem într-un moment sau altul al carierei de dascăl. Este interesant că, în orice şcoală te-ai duce, toată lumea pare să ştie care sunt profesorii buni; studiind trăsăturile acestora, am putea deduce care sunt caracteristicile unui bun profesor: inteligenţă, entuziasm şi o bună relaţie cu elevii.

Este o ipoteză bună de la care să pornim, dar aceste trei calităţi nu sunt suficiente pentru a fi şi un profesor eficient. Unii ar putea spune că profesorii consideraţi buni manifestă un oarecare tradiţionalism în metodele lor; nu cred că este neapărat adevărat, mai ales gândindu-mă la unii dintre profesorii mei, care ieşeau în evidenţă tocmai prin diversitatea stilurilor de predare.

În urma unui studiu ce a vizat ţările cu rezultate notabile în matematică, a ieşit la iveală lipsa unei metodologii comune acestora, dar în acelaşi timp au fost puse în evidenţă câteva principii comune legate de ceea ce înseamnă instrucţie de calitate în matematică.

Aceste patru principii, aşa cum reies ele din studiul realizat, sunt centrate asupra:

I. STANDARDELOR –  Concentrează-te asupra unui număr limitat de probleme; stabileşte-ţi în primul rând ce urmăreşti ca elevii tăi să ştie în final; nu te mulţumi să parcurgi pur şi simplu materia ( sau manualul ).
II. CONŢINUTULUI –  Predă elevilor astfel încât să înţeleagă conceptul, nu doar să memoreze un algoritm.
III. NIVELULUI DE DIFICULTATE –  Provoacă-i în permanenţă pe elevi ( din punct de vedere intelectual, bineînţeles) ; măreşte treptat nivelul de dificultate.
IV. MOTIVAŢIEI –  Fă-i pe elevi să conştientizeze motivaţia ce stă la baza efortului lor, dincolo de note, clasamente sau altele.

Al cincilea principiu îşi are originea nu într-un studiu realizat de cercetători, ci mai degrabă în experienţa  la catedră; ţine de o opinie personală şi de aceea apare ca „o jumătate” de principiu:

V. RELAŢIA ELEV – PROFESOR –  Nici o filozofie, tehnică, metodă sau manual nu poate înlocui relaţia dintre elev şi profesor. Ca să-i poţi învăţa ceva pe elevii tăi, trebuie în primul rând să fii capabil să comunici cu ei.

Lista nu este în nici un caz atotcuprinzătoare. Oricum, este clar că orice profesor are o idee bine conturată asupra scopului pe care-l urmăreşte şi toţi vrem ca elevii să treacă dincolo de nivelul superficial al materialului studiat.

Mai mult decât atât, profesorii cu impactul cel mai mare asupra elevilor sunt aceia care îi provoacă în permanenţă pe elevi, stabilind un prag al aşteptărilor ridicat: să recunoaştem, profesorii cei mai buni sunt adesea şi cei care cer cel mai mult de la elevi.

Iar în ceea ce priveşte raportul elev – profesor, acesta implică mai mult decât popularitate, implică respect, şi mai ales respect reciproc.

 


Încadrare în categoriile științelor educației:

prof. Cristina Nenciu

Școala Gimnazială Nr. 8, Constanța (Constanţa), România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/cristina.nenciu