Caruselul emoțiilor – proiect educațional județean

Colegiul Național „Roman-Vodă” din Roman a fost inițiatorul proiectului educațional „Caruselul emoțiilor”, o inițiativă care și-a găsit rapid locul în calendarul județean al proiectelor educative extrașcolare CAEJ 2024. Proiectul s-a bucurat de o participare remarcabilă, reunind peste 200 de cadre didactice și implicând activ peste 500 de elevi din diverse colțuri ale României și din Republica Moldova.

Scopul acestui proiect a fost dezvoltarea competențelor emoționale ale elevilor, oferindu-le instrumentele necesare pentru a înțelege și gestiona propriile emoții într-un mod sănătos. Impactul a depășit așteptările organizatorilor, zeci de postări pe grupul dedicat de Facebook demonstrând atât implicarea cât și entuziasmul colegilor în desfășurarea activităților propuse. (https://www.facebook.com/groups/725519489534095)

Obiectivele proiectului

Proiectul „Caruselul emoțiilor” și-a propus dezvoltarea abilităților socio-emoționale și artistice la elevii din ciclul primar, oferindu-le instrumentele necesare pentru a recunoaște și gestiona propriile emoții. Printre obiectivele principale, s-au numărat:

  • Realizarea unui schimb de bune practici cu minim 30 de parteneri în vederea îmbunătățirii actului educativ în anul școlar 2023-2024;
  • Dezvoltarea abilităților socio-personale a minim 300 de elevi prin activități de recunoaștere și gestionare a emoțiilor, gândurilor, comportamentelor în situații diverse;
  • Dezvoltarea competențelor digitale, artistice și emoționale a minim 300 de elevi prin crearea de emoticoane utilizând software grafic;
  • Valorificarea potențialului creativ al unui număr de minim 100 de elevi prin utilizarea artelor plastice ca metodă de transmitere și identificare a emoțiilor;
  • Promovarea exemplelor de bună practică legate de dezvoltarea abilităţilor socio-emoţionale;
  • Diseminarea rezultatelor în minim 10 unităţi şcolare participante și/sau partenere  prin activități în cadrul cercurilor pedagogice, comisiilor metodice, centrelor metodice și în mediul online, într-un interval de două luni.

Activitățile desfășurate și impactul acestora

Pe parcursul desfășurării proiectului, activitățile au avut un efect profund asupra participanților, fiind o sursă de inspirație și inovare pentru cadrele didactice din întreaga țară.

Detectivii emoțiilor  (decembrie 2023 – ianuarie 2024)
Această activitate a avut un succes deosebit, colegii din țară adăugând idei inedite și creativitate. Elevii au fost provocați să identifice emoțiile personajelor din povești, să participe la jocuri de rol și să își exprime emoțiile prin postere și desene. Prin metode variate, copiii au reușit să înțeleagă mai bine diferite trăiri și să le gestioneze într-un mod adecvat.

Emoții în pixeli (februarie 2024)
Activitatea a adus o provocare nouă: elevii au creat emoticoane originale, fie prin tehnici digitale, fie prin desen. Acest proces le-a permis să exploreze vizual fiecare emoție, iar creațiile lor au fost încărcate pe pagina proiectului. Impactul a fost pozitiv și le-a oferit ocazia să lucreze într-un mediu colaborativ și modern.

Concursul Zâmbet pe hârtie (15 martie 2024)
Desfășurat în același timp la Colegiul Național „Roman-Vodă” și la Colegiul Tehnologic „Spiru Haret” din Piatra Neamț, concursul a reunit peste 150 de elevi, competiția fiind deosebit de strânsă. Sub îndrumarea unui juriu format din specialiști, lucrările au fost apreciate pentru originalitate, expresivitate și creativitate. Elevii au primit diplome, premii și surprize dulci, iar atmosfera de competiție a fost una deosebit de pozitivă și motivantă pentru toți participanții.

Simpozionul de bune practici în dezvoltarea inteligenței emoționale
În luna aprilie 2024, proiectul Caruselul emoțiilor a culminat cu un simpozion dedicat schimbului de bune practici între cadrele didactice implicate. Aproape 40 de profesori din diverse unități școlare au contribuit cu articole și prezentări științifice, oferind exemple concrete de activități și strategii aplicate în clasele lor. Materialele prezentate au fost reunite într-un ghid de bune practici, publicat cu ISBN, care reprezintă o resursă valoroasă pentru întreaga comunitate educațională, inspirând și alte cadre didactice să implementeze activități similare în școlile lor.

Perspective și continuitate

Succesul proiectului Caruselul emoțiilor ne inspiră să continuăm această călătorie fascinantă în universul emoțiilor și în anul școlar 2024-2025. Echipa de coordonatori pregătește activități surpriză, captivante și pline de creativitate, care să îi atragă pe cei mici și să îi ajute să exploreze lumea complexă a emoțiilor într-un mod prietenos și distractiv. Suntem convinși că noile provocări vor dezvolta și mai mult inteligența emoțională a elevilor, consolidând o bază puternică pentru viitorul lor școlar și personal.

 

prof. Alina-Mariana Acsinte

Colegiul Național Roman-Vodă, Roman (Neamţ) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/alina.acsinte

Articole asemănătoare