Bologna și experiența Erasmus+. Cursul Outdoor education

Din anul 2003, Școala Gimnazială Nr. 3 din Cugir se află pe lista celor 212 instituții educaționale românești acreditate Erasmus+ la nivel național. Proiectul „ICAR – Innovation and Creativity Arise Results” a fost primit cu interes și integrat în mod natural în practica școlară și a influențat pozitiv toate componentele unității noastre școlare. În aprilie 2024, am ales cursul Outdoor education – a new way of teaching and learning, având ca furnizor de curs ELA – Erasmus Learning Academy, curs care s-a desfășurat în Bologna, un oraș vibrant și istoric situat în nordul Italiei, renumit pentru bogata sa moștenire culturală, un centru important al educației și inovării.

Cursul la care am participat s-a concentrat pe dezvoltarea competențelor pedagogice și inovarea în educație, a inclus sesiuni teoretice și practice, metode de predare interactive, utilizarea tehnologiei în educație și gestionarea diversității în afara sălii de curs. Acest mix a facilitat o învățare profundă și aplicată, diferită de metodele tradiționale cu care eram deja obișnuită.

Cea mai interesantă activitate am desfășurat-o într-o grădină amenajată, lăsată de o familie înstărită Municipalității din Bologna tocmai în acest scop. Aici am primit o fișă cu 10 cerințe, un rebus și alte task-uri ce vizau recreerea zgomotelor făcute în pădurea tropicală amazoniană sau crearea unui portret; am găsit, de asemenea, câte un slogan sau denumire pentru echipa din care făceam parte, am cântat, am înregistrat videoclipuri, am desfășurat activități de orientare și exerciții în natură, ne-am adus experiența și contribuția noastră în toate aceste activități.
Fiecare zi începea cu o sesiune de WRAP-UP pentru a ilustra și evalua ziua anterioară de curs. Ceea ce m-a impresionat a fost ideologia lui Kurt Hahn, care acordă respect pentru adolescenți și învățarea experimentală.

Împărțiți în trei grupe am explorat sălile de conferință, holurile, dar și grădina campusului în care eram cazați, pentru a găsi indicii individualizate și a descoperi în final cele 10 principii a lui Kurt Hanh pe care le-am și discutat împreună cu formatorul.

Am avut în această mobilitate și prima mea experiență florentină făcând un pelerinaj alături de ceilalți participanți la curs. Am văzut Palazzo Vecchio, Ponte Vecchio, Bazilica Santa Croce, Piazza della Signoria, Piazzale Michelangelo, am înțeles și admirat volumele clare și definite, elegante și austere care conservă rezumatul expresiv al unei vremi de vârf din istoria spiritului european. M-am simțit aici la Florența ca într-un spațiu ordonat după legile unei armonii aproape naturale. Încredibila Florență, cetate închisă, respiră, vorbește despre extraordinarele pasiuni și despre lumina fără de apus a corolelor de marmură și culoare. Lorenzo de Medici, zis pe drept Magnificul, nu se poate despărți de imaginea și numele de peste veacuri al orașului florentin. Dante rămâne acolo și el, chiar dacă el aparține Italiei și întregii lumi. Arhitectura, pictura, sculptura sunt toate permeate aici de ideile filosofice susținute și răspândite cu atâta pasiune. Străzile, parcurile răsună aici de larma veselă a cortegiilor mitologice în care divinități mai mari sau mai mici defilează însoțite de nimfe.

Poate cea mai complexă activitate desfășurată a fost Action Bound – Urban Outdoor Activities, un tur cu capcane, întrebări și informații de descoperit cu beneficii multiple care îi ajută pe participanți să stea concentrați pe scurta ieșire în natură sau în spațiul urban alternând cu momente plăcute, dinamice. Aplicația presupune text, imagine, misiune, elemente diversificate, sarcini de lucru, cultură generală. Am petrecut momente interesante alături de grupul multinațional din care am făcut parte.

În ultimele zile de curs am făcut un debriefing – un fel de reflecție ghidată (what? / so what? / now what), cu patru pași ce trebuie stabiliți înainte de desfășurarea fiecărei activități în aer liber.

Pe terasa clădirii campusului a avut loc festivitatea de înmânare a certificatelor, un moment emoționant; în care am realizat motivația fiecăruia de a fi parte din această mobilitate, am admirat ușurința cu care formatorul ne-a prezentat cursul, experiența și spiritul ludic de care au dat dovadă toți participanții. Atitudinea interculturală a participanților a facilitat apariția unei sinteze de elemente comune, spontaneitatea fiind factorul esențial a fiecăruia dintre noi.

Participarea la acest curs mi-a oferit perspective valoroase și idei aplicabile în contextul educațional de acasă, a avut un impact semnificativ asupra dezvoltării mele personale, mi-a oferit acces la o rețea de profesioniști în domeniu și mi-a deschis noi oportunități la catedră.

 

prof. Luminița Cebotari

Școala Gimnazială Nr. 3, Cugir (Alba) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/luminita.cebotari

Articole asemănătoare