Poveștile și basmele au rămas de-a lungul veacurilor operele cele mai îndrăgite de copii, începând din primii ani ai copilăriei și până la adolescență. Mai întâi ascultându-le și mai târziu prin lectura lor, copiii își însușesc din basme și povești comoara nesfârșită a înțelepciunii populare. Producând o impresie puternică asupra imaginației și sensibilității copiilor, prin morala lor pozitivă și ușor de recepționat, poveștile au o deosebită însemnătate educativă.
Inspirată din povestea „Prinţul fericit” de Oscar Wilde, povestea scrisă de membrii proiectului eTwinning „The Fairy Tale Town” începe similar. Apare şi aici Rândunelul care în drum spre Egipt întâlneşte statuia Prinţului Fericit într-o piaţă din oraşul Brăila, care este primul oraş de basm descris. Elevii descriu cele mai frumoase locuri din cele 7 oraşe Brăila, Ankara, Kilis, Çanakkale, Adiyaman, Roznava, Leon văzute prin ochii Rândunelului. În fiecare oraş Rândunelul îndeplineşte o misiune la rugămintea Prinţului Fericit. Titlurile celor 8 capitole sunt inspirate din sloganurile oraşelor : capitolul 1 – The Ruby of Generosity (because Brăila is The Gift of The Danube), capitolul 2 – The Ruby of Love (because Ankara is The Heart of Turkey), capitolul 3 – The Ruby of Courtesy (because Killis is The Centre of The Kindness), capitolul 4 – The Ruby of Peace (because Canakkale is The Land of Heroes), capitolul 5 – The Ruby of Humility ( because Adiyaman is The Kingdom of The Sun), capitolul 6 – The Ruby of Vision ( because Roznava is a Town with a View), capitolul 7 – The Ruby of Honesty (because Leon is The City of Well – Being) , capitolul 8 – The Ruby of Power pentru că ultimul rubin al Prinţului Fericit este dăruit Rândunelului ca recunoştinţă pentru îndeplinirea misiunilor şi pentru a găsi puterea de a se întoarce în Egipt.
Rândunelul acceptă să fie mesagerul Prinţului Fericit şi îndeplineşte sarcinile cu ajutorul rubinelor dăruite de acesta. Rubinele sunt lăsate pe rând unei femei sărace care avea o fată bolnavă, unor părinţi care fiind foarte ocupaţi îşi neglijau copilul, pentru a le reaminti ce este iubirea, unui bărbat din oraşul Kilis pentru a-i aminti ce este amabilitatea şi respectul faţă de oamenii bolnavi şi săraci, unui copil pentru a-i aminti luptele eroilor pentru menţinerea păcii sau unui rege arogant pentru a-i aminti cum trebuie să se comporte cu supusii săi, unei fete care era din naştere oarbă pentru a vedea frumuseţile oraşului Roznava până la ultima misiune care a fost îndeplinită cu ajutorul rubinului onestităţii pentru a-i determina pe oameni să nu fie interesaţi doar de propriile avantaje şi beneficii.
Acţiunea basmului este convenţională, alcătuită dintr-o succesiune de momente narative, comună şi altor basme. Astfel protagonistul The Swallow (Rândunelul) este pus în situaţia de a face faţă unor probe, parcurgând un traseu iniţiatic, la finele căruia îşi dovedeşte curajul, puterea, inteligenţa şi mai ales prietenia faţă de Prinţul Fericit. Copiii apelează la elemente reale, posibile precum Rândunelul, personajele din fiecare oraş pe care le ajută şi locurile pe care le vizitează în fiecare oraş precum şi elemente fantastice prinţul împietrit care vorbeşte, vrăjitoarea Maleficent care l-a transformat în statuie. Motivul principal al basmului este „motivul probei”.
Profesorii au scris acest basm împreună cu elevii, urmărind valoarea instructiv-educativă. Povestea Prinţului Fericit care doreşte să facă bine oamenilor aduce o importantă contribuţie la dezvoltarea proceselor de cunoaştere, a proceselor afective, la formarea trăsăturilor de voinţă şi caracter – în general la dezvoltarea personalităţii copiilor. Basmul este preţios şi pentru că pune într-o lumină vie ce este bine şi ce este rău, ajutându-i pe copii să-şi însuşească aceste reprezentări morale.
Lectura basmului „The Fairy Tale Towns Under The Magical Wings Of The Swallow” prezintă o deosebită importanță educativă şi prin reliefarea calităţilor Prinţului Fericit şi a prietenului său, Rândunelul, care constituie pentru copii modele demne de urmat. Din faptele lor ei învaţă de fie darnici, receprivi la suferinţele oamenilor, curajoşi, inteligenţi, oneşti şi mai ales să aprecieze prietenia şi ajutorul reciproc. Basmul este un puternic mijloc de dezvoltare a atenţiei şi a memoriei. Ascultându-l sau citindu-l copiii îşi exersează atenţia urmărind cu încordare peripeţiile narate. De asemenea, el contribuie la dezvoltarea imaginaţiei creatoare a copiilor şi la înțelegerea frumosului prin descrierea locurilor vizitate de Rândunel. Prilejuind copiilor emoţii puternice el este valoros si pentru educarea artistică a lor.
Proiectul „The Fairy Tale Town” s-a desfăşurat în anul şcolar 2020-2021 în Colegiul Naţional Pedagogic „D.P. Perpessicius”, Brăila în colaborare cu 9 școli din Turcia, Slovacia, Spania, Croaţia, Grecia, 16 profesori şi 131 de elevi cu vârste cuprinse între 12 şi 18 ani.