Marți, 05. 05. 2020, la ora de dirigenție la clasa a IX-a E, am discutat cu elevii tema „Avantajele și dezavantajele educației online!” și au fost invitați să includă pe Google classroom părerea lor. În acest text, voi reda câteva comentarii ale elevilor, urmate de o serie de avantaje și dezavantaje evidențiate de specialiști, profesori, elevi și părinți în această perioadă.
Alexa. V.
Avantaje:”putem continua să învățăm și să vedem colegii și pe domnii profesori pe ZOOM, deși stăm acasă.”
Dezavantaje: ”unele lecții sunt greu de înțeles și stăm mult în fața ecranului.”
David:
Avantaje: ” Program lejer, fără emoții, stres, ore mai scurte.”
Dezavantaje: ”lipsa socializării, unele lecții sunt greu de înțeles”
Alex. M.
Avantaje: ”Putem continua cursurile și în timpul carantinei”
Dezavantaje: ”unele lecții sunt greu de înțeles, îmi lipsesc colegii în pauze”
Andrei D.
Avantaje: ”Lipsa deplasării la școală, comoditatea de acasă, mai mult timp pentru noi, termene mai bune de predare teme.”
Dezavantaje: ”Afectarea vederii, poziția incomodă pe scaun și mult timp, lipsa disciplinei școlare impusă de domnii profesori.”
Ținând cont de observațiile specialiștilor în educație, de părerile elevilor, ale părinților și nu în ultimul rând ale profesorilor, putem creiona câteva avantaje și dezavantaje ale învățământului online.
I. AVANTAJE
1. Distribuirea rapidă a materialelor didactice
Profesorii pot transmite elevilor, colegilor, părinților, foarte repede, oricând, oriunde informațiile pe care le dorește ( teme, programări, materiale, link-uri, explicații, sarcini de lucru, etc.). Acestea pot fi lecturate, studiate după un program propriu, după interes și capacitatea individuală de înțelegere, oriunde și oricât. Informațiile rămân online și pot fi accesate oricând.
2. Existența conținuturilor multimedia
Completarea informațiilor, a manualului cu imagini, experimente, experiențe,
videoclipuri, fișiere și orice fel de materiale virtuale care întotdeauna au eficientizat și susținut învațarea durabilă.
3. Informația ajunge repede de la ”emițător la receptor” ( profesor – elev – elev – profesor), individual sau pe grupuri de comunicare.
4. Orar flexibil – Optimizarea timpului.
Lipsește obligativitatea respectării orarului școlar, programul zilnic – robotizat ( oră de trezire, autobuz, teama de a nu întârzia la ore, pauză, program aglomerat, obositor – nu mereu orarul școlar respectă curba de efort a copilului, plecat acasă, hrană, teme, somn …).
5. Învățare personalizată, în ritm propriu.
Informațiile sunt stocate, ușor de accesat – consultat, timpul de studiu este determinat de gradul și ritmul de pricepere, înțelegere al copilului. Temele sunt realizate în funcție de interes, starea psihică, de aptitudinile și atitudinea elevului și familiei față de școală.
II. DEZAVANTAJE – LIMITE
1. Dificultăți în utilizarea tehnologiei (profesor, elev, părinți)
Tehnologia avanseaza zi de zi și nu toate persoanele sunt la zi cu noutătile. De aceea de multe ori sunt intampinate probleme de utilizare si de accesare a informatiilor sau de realizare a unor proiecte sau teme. De asemenea sunt intalnite situatii de confuzie si dezorientare, de unde apare si lipsa de motivatie. Dar aceasta problema poate fi rezolvata prin tutoriale video.
2. Activitatea intensă a profesorului: de informare, de formare de activități didactice atractive, diversificate, corecte și ușor de înțeles de către elevi, realizarea de chestionare cu evaluare/validare imediată, volum mare de corectat teme, abilități de realizare și încărcare a materialelor pe platforme educaționale.
3. Lipsa comunicării reale/ fizice
Folosirea mediului virtual în exces (învățare și comunicare) ne robotizează!
In mediul online ”dispar” : sentimentele, afecțiunea, mimica, gesturile, aprecierile verbale, observațiile imediate și la obiect, …
4. Situații limită
O persoană este într-un anumit context în care nu poate avea acces la internet sau nu îsi permite acest lucru. Situații în care platforma se blochează. Nu toată lumea are același acces la tehnologie. Nu toți elevii au aceleași echipamente sau aceeași conexiune la internet. Nu toți elevii au acces la un loc de lucru liniștit acasă..
Aceste situatii limită – de criză – chiar nu pot fi controlate!
5. Modalități didactice de a menţine elevii implicaţi, motivaţi, activi şi ca profesor să ne dăm seama dacă sunt interesaţi, dacă înțeleg și dacă reușesc să realizeze temele singuri. ( recunoaștem faptul, din evaluări, că online temele sunt ușor de transmis de la elev la elev!) Să oferim feedback în timp real elevului, să ne dăm seama cât şi ce a înţeles elevul din lecţie.
CONCLUZII
Nu putem neglija faptul că generația secolului XXI se identifică cu era Internetului!
Pentru copiii mai mici, este un joc atractiv, iar pentru cei mari, interesați și motivați, reprezintă sursa de informare, modul sigur de a rezolva orice problemă, de a învăța și de a fi evaluat. Dacă putem determina modul în care să ”trezim” interesul elevului pentru studiu, atunci, resursele web apar pline de beneficii, avantaje în fața învățământului tradițional.
Învățământul online determină valențe formative, este modern, rapid, asigură diferențierea învățării, are o plajă largă de aplicabilitate, dar… lipsesc sentimentele, încurajările, socializarea, empatia, foșnetul filei de caiet, sunetul cretei (marker-ului) pe tablă, zâmbetul sincer și zgomotul râsului…
Evident, profesorul de astăzi trebuie să se transforme în „profesor digital”, să se plieze pe dorințele elevilor, pe necesitățile reale ale societății!