Aspecte privind pregătirea lingvistică a elevilor selectați la mobilitățile Erasmus+

Erasmus+ este programul Uniunii Europene în domeniile educație, formare, tineret și sport pentru perioada 2021-2027, acesta oferă oportunități de mobilitate și cooperare pentru toți cei implicați activ în domeniile menționate, fie ca persoane sau ca instituții sau organizații. Obiectivul general al programului Erasmus+ este de a sprijini dezvoltarea educațională, personală și profesională a persoanelor care își desfășoară activitatea în domeniile educație, formare, tineret și sport, iar prioritățile generale ale programului sunt valorile europene: includerea și diversitatea, transformarea digitală, mediul și combaterea schimbărilor climatice și participarea la viața democratică, valorile comune și angajamentul civic.

Mobilitatea Erasmus+ are efecte pozitive asupra dezvoltării educaționale, sociale, personale și profesionale ale participanților, prin faptul că îmbunătățește cunoștințele, abilitățile și atitudinile, îmbunătățește capacitatea de angajare, ajută la consolidarea încrederii și a independenței, stimulează curiozitatea și inovația, stimulează înțelegerea celorlalți și construiește un sentimentul de apartenență europeană.

Promovarea diversității lingvistice și a învățării limbilor străine este unul dintre obiectivele specifice ale programului. Cunoașterea limbilor străine este în topul competențelor care pregătesc oamenii pentru piața muncii și care le permit să valorifice la maximum oportunitățile disponibile. Multilingvismul reprezintă una dintre pietrele de temelie ale proiectului european și un simbol puternic al aspirației UE la unitate. UE a stabilit obiectivul conform căruia fiecare cetățean ar trebui să aibă ocazia de a-și însuși cel puțin două limbi străine, de la o vârstă fragedă.

Lipsa competențelor lingvistice reprezintă una dintre principalele bariere în calea participării la programele europene de educație, formare și tineret. Oportunitățile create pentru a oferi sprijin lingvistic au rolul de a face mobilitatea mai eficientă și mai eficace, de a îmbunătăți performanțele de învățare și, prin urmare, de a contribui la obiectivul specific al programului. Programul Erasmus  oferă sprijin pentru învățarea limbilor străine participanților care desfășoară o activitate de mobilitate.

Pînă de curând, acest sprijin a fost oferit în principal prin intermediul platformei de sprijin lingvistic online (Online Language Support – OLS) a programului Erasmus+, adaptată în funcție de necesitățile sectoarelor individuale, întrucât învățarea online oferă avantaje în materie de acces și flexibilitate pentru învățarea limbilor străine.

Platforma de sprijin lingvistic online (OLS) a programului Erasmus+ s-a transformat într-un instrument mult mai versatil, EU Academy, care permite participanților să își evalueze, să își exerseze și să își îmbunătățească cunoștințele lingvistice, în domeniile de interes, așa încât, sprijinul lingvistic să fie accesibil într-un mod flexibil și ușor .

Platforma lingvistică EU Academy este în prezent disponibilă pentru participanții din următoarele domenii Erasmus+ și Corpul European de Solidaritate: educație înaltă, Corpul European de Solidaritate, Educație și formare profesională (VET), învățarea adulților (inclusiv personal din toate domeniile educației și formării și tineretului), școli, tineret.

Participanții care doresc să-și îmbunătățească cunoștințele lingvistice au posibilitatea de a urma cursuri de limbă online înainte, dar și în timpul petrecut în străinătate. Accesul la cursul de limbi străine include o mare varietate de activități interactive și personalizate. Participanții pot urma cursuri de limbă în oricare dintre limbile disponibile pe platformă fără a se limita la numărul de limbi și unități de studiu. La întoarcere, participanții pot face o evaluare finală, care le permite să măsoare progresul înregistrat în timpul șederii lor în străinătate.

Accesul pe platforma EU Academy a elevilor participanți la mobilitate de la Centrul Școlar de Educație Incluzivă ”Sfânta Filofteia”, Ștefănești a fost facilitat de coordonatorul de proiect, prof. Daniela Vîlcu și pedagog Monica Petre, membru în echipa de proiect, responsabilul cu pregătirea lingvistică.

Elevii de la CSEI ”Sfânta Filofteia”, Ștefănești selectați să participe în mobilitatea Erasmus+ de anul acesta din Spania, Alicante, au desfășurat activități de pregătire lingvistică la școală, instituția și echipa de proiect oferindu-le asistență, materiale didactice și resursa umană pentru a-i ajuta să acceseze platforma, să parcurgă și să înțeleagă cursurile.

Interesul elevilor pentru pregătirea lingvistică a fost mare, cuantificat prin prezența cu entuziasm la orele de pregătire, prin lucrul individual (parcurgerea unor materiale video suplimentare pe diferite rețele sociale), numărul mare de module parcurse pe platformă și obținerea certificatului lingvistic de către toți participanții.

Experiențele trăite de elevi în mobilitate sunt extrem de utile, nu doar prin faptul că ele  permit dobândirea unor noi competențe profesionale și lingvistice sau exersarea, respectiv îmbunătățirea unor competențe pe care le aveau, totodată ele  lărgesc sfera profesională și personală prin faptul că îi plasează în contexte noi de învățare în care vor fi nevoiți să comunice într-o altă limbă decât limba maternă, de a lucra în echipe cu colegi provenind din alte state europene, din culturi și mentalități diferite.

EU Academy este disponibil pentru toate limbile Uniunii Europene, fapt care le a permis elevilor, atât studiul limbii engleze, limba oficială a proiectului, dar și elemente de limbă spaniolă, limba țării unde s-a  desfășurat mobilitatea.

În concluzie, proiectele Erasmus+ urmăresc îmbunătățirea pregătirii profesionale a elevilor, dar și a cadrelor didactice la standarde  europene, precum și reducerea absenteismului și abandonului școlar, așa cum rezultă din rapoartele Agenției Naționale (ANPCDEFP), deoarece:

  • Învățarea realizată  în proiecte completează  învățarea realizată în activitatea curentă din școală,
  • Învățarea în proiecte este un mod mai plăcut de învățare decât învățarea prin activitatea curentă din școală,
  • Învățarea în proiecte este mai eficientă  decât învățarea prin activitatea curentă din școală,
  • În proiecte se realizează o mai bună cunoaștere reciprocă și o comunicare mai eficientă  între elevi și  cadre didactice, care pot să redescopere bucuria de a învăța împreună cu elevii lor,
  • Astfel, motivația implicării elevilor în proiecte influențează rezultatele învățării.

 

prof. Monica Petre

Centrul Școlar de Educație Incluzivă Sfânta Filofteia, Valea Mare, Ștefănești (Argeş) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/monica.petre1

Articole asemănătoare