Art terapia, cale spre sine

În cadrul activităților cu elevii, terapiile prin pictură, desen, dans, modelaj sau teatru sunt utilizate atât în scop terapeutic, cât și în scopul dezvoltării personale, al cunoașterii și descoperirii sinelui. În comparație cu tehnicile clasice, tehnicile de terapie creativă oferă o mai mare libertate de acțiune, îl ajută pe copil să se înțeleagă pe sine, să se elibereze de propriile frustrări, de tensiuni, de anxietăți, să se integreze social mai ușor. Dacă în artă, beneficiarul este opera de artă, în terapia creativă, arta este doar un mijloc de dezvoltare, beneficiarul direct fiind copilul.

„Culoarea este viață,  fiindcă o lume fără culoare se înfățișează moartă.” – I. Șușală, O. Bărbulescu

Studiile arată că art terapia este indicată, în mod special, copiilor cu deficiențe de comunicare, cu stima și respectul de sine reduse, cu probleme de adaptare și integrare, cu randament școlar slab, tulburări de limbaj, hiperactivitate, timiditate. Punerea în aplicare a tehnicilor creative stimulează originalitatea și creativitatea, cultivă libertatea de alegere și buna dispoziție, dar exclude relațiile reci, autoritatea și rigiditatea metodologică a cadrului didactic, neîncrederea în forțele proprii, teama de a comunica. Copiii implicați, indiferent că sunt copii cu dizabilități sau nu, capătă mai multă înțelegere față de ceilalți, devin mai responsabili, mai empatici, mai pregătiți pentru integrarea socială activă    într-o lume caracterizată de multă diversitate.

Propun în cele ce urmează un plan de lucru al unei tehnici creative prin pictură, atelierul: Primăvara, văzută prin ochi de copil, cu următoarele obiective:

  • Să identifice semnificația culorilor specifice anotimpului de primăvară;
  • Să folosească tehnici, procedee variate în realizarea compoziției;
  • Să coopereze cu membrii grupului, stabilind relații de prietenie;
  • Să adopte un comportament cooperant, tolerant, civilizat.

Grup țintă: elevii clasei a II-a, cadre didactice, părinți
Resurse temporale: 45 minute
Resurse materiale: laptop, videoproiector, material ppt cu peisaje din natură, planșe didactice realizate prin diferite tehnici de lucru, coli A3, acuarele, pensoane, foarfece, aracet, ștampile, creioane, materiale refolosibile.

Scenariul activității:
– O elevă externă clasei a II-a, costumată în Zâna Primăvara, este invitată în sala de clasă pentru a interpreta cântecul ,,Vine, vine primăvara!”.
– Elevii ascultă cu atenție și observă ținuta Zânei Primăvara.
– Se poartă discuții libere privind culorile predominante ale ținutei și semnificația acestora.
– Elevii observă culorile predominante primăverii din vizionarea unui ppt. ce conține imagini din natură în anotimpul de primăvară.
– Se anunță tema activității: realizarea unei compoziții, la alegere, cu tematică de primăvară.
– Elevii sunt împărțiți în patru grupe a câte patru elevi.
– Din fiecare grupă fac parte cel puțin doi părinți, responsabili cu gestionarea timpului, materialelor, emoțiilor copiilor;
– Li se prezintă elevilor planșe didactice realizate prin diverse tehnici  și procedee de lucru: dactilopictura, tehnica picturii cu pastă de dinți, tehnica suprapunerii, tehnica ștampilelor (din cartofi), tehnica tamponului, tehnica picturii cu palma, tehnica scurgerii și suflării culorii.
– Se exemplifică de către doamna învățătoare fiecare tehnică prezentată în parte.
– Le sunt puse la dispoziție materialele necesare realizării lucrării;
– Fiecare echipă își alege tema lucrării și tehnica de lucru;
– Elevii care au nevoie primesc precizări suplimentare;
– Elevii realizează, în echipă, lucrarea propriu-zisă, fiind antrenați toți membrii acesteia, într-o atmosferă plăcută, pe un fond muzical adecvat;
– După expirarea timpului de lucru anunțat anterior, echipele își expun lucrările pe panoul din fața clasei și fac aprecieri verbale asupra lucrărilor;
– Se evidențiază avantajele lucrului în echipă.

Sugestii pentru debriefing:
– Cum v-ați simțit în cadrul grupului?
– Care a fost cea mai plăcută parte a activității?

Rezultate așteptate:
– Dezvoltarea competențelor cognitive și a maturității emoționale;
– Îmbunătățirea imaginii de sine și dezvoltarea încrederii în propria persoană;
– Reducerea sentimentului de izolare, singurătate, anxietate, furie;
– Îmbunătățirea funcțiilor motorii;
– Reconectarea la propriile resurse de creativitate.

Bibliografie
Gheorghe, D., Mastan, B. – Ghid de bune practici. Tehnici creative, UNICEF, Editura Vanemond, București, 2005;
Preda, V. – Terapii prin mediere artistică, Editura Universitară Clujeană, Cluj-Napoca, 2006;
Verza, E. – Psihopedagogia specială, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1994;

 

prof. Dorina Vasilache

Școala Gimnazială Nr. 1, Matca (Galaţi) , România
Profil iTeach: iteach.ro/profesor/dorina.vasilache

Articole asemănătoare